Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Van 80 naar 160 km

JarnoG
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jul 2020 17:35

JarnoG 21 jul 2020 17:58

Hallo!

Als ik ga fietsen ga ik vaak een rondje rijden tussen de 55 tot 85 km en dit gemakkelijk aan 23 tot 26 km/u in sterk heuvelachtig gebied. Op een week rijd ik meestal 2 maal, dus komt dat neer op een goede 150 km per week.

Nu vroeg ik mij af, zou het mogelijk zijn om dit op een dag te doen?
Ik wil graag eens naar de kust en terug fietsen, maar een enkele baan is op zich al 80 km, met dan wel het voordeel dat het gedurende 70 km veel vlakker is dan wat ik gewoon ben, en bij terugkeer heb ik een zachte rugwind.
Aan de kust zou ik dan wel eten en hooguit enkele uren blijven voor ik terugkeer.


Als dit haalbaar lijkt, zijn er do's en dont's voor de maaltijd? Restaurants waar ze liever geen fietsers zien, aan en af te raden maaltijden, te veel of te weinig tijd om de benen te strekken tussen 2 ritten, ... ?


Alvast enorm bedankt!

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 21 jul 2020 19:54

Ik zou het toch wat meer opbouwen. Eerst eens 100, 130, 150.

80 is een gewoon trainingsrondje, maar vanaf 120 ga je toch beginnen afzien. Als je het doet. Zorgen dat je veel eten en drinken mee hebt want je wil geen klop van de hamer na 100km.

Ik rij rond de 300km per week. 1x rond de 100, 2x 60 en dan nog eens 1 van 80.

Vandaag in groep 100 gereden en zelf nog een lus van 50 bij gedaan en nog 30 bij ging wel lukken maar erg plezant ging het niet meer zijn.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 21 jul 2020 20:42

Als je nooit over je grenzen gaat, zul je ze nooit verleggen of de volgende grens tegenkomen. Waarschijnlijkste is dat je het gaat halen, maar dat een flinke kluif wordt. Regelmatig pauzeren, indelen in kleine porties, regelmatig eten en drinken. Beide niet te veel, maar juist regelmatig.
Een partner met een auto en een treinkaart kunnen je redden als je in nood komt. Telefoon moet mee. Schrijf de tussenplaatsen uit en weet ongeveer waar de stations zijn.
Je bent in een beschaafd land en niet in de rimboe

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2847
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 21 jul 2020 21:15

Ik fiets meestal rond de 60km. Toen wilde ik eens 80km proberen. Niet zo'n groot verschil. Toen ging ik gewoon voor de 140. Rond de 100 een inzinking (warme dag). Bankje in een park gepakt, kwartier gezeten met eten en drinken en daarna hop de rest er uit gefietst.

Ik keek bewust niet naar de snelheid, probeerde mijn hartslag laag te houden en was ook vooral bezig met boven drinken en op gezette tijden eten. Banaan, boterhammen, repen. Ik had uitgerekend wat ik nodig had per uur en een extra gel mee als nood middel. Wat ik ook had gedaan, was alle watertappunten op de route noteren (om de 1.5 uur moest ik weer bijvullen zodat ik niet droog kwam te staan.

Als je de tijd neemt, genoeg eten en drinken mee neemt en niet voor je gemiddelde gaat, fiets je het wel uit.

Gebruikersavatar
DrBibber
Forum-lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 07 sep 2012 23:10

Gebruikersavatar DrBibber 21 jul 2020 21:17

Als jij 85 kilometer in heuvelachtig gebied kunt rijden, red je het met jouw goede basisconditie ook om 160 kilometer grotendeels vlak te rijden. Zorg dat je goed op je hartslag let en niet te veel op je limiet rijdt. Eet en drink genoeg en dan gaat het echt wel goed komen.
Zelf heb ik vorig jaar 300km solo om het IJsselmeer gereden. Mijn langste tocht tot toen was 165km. Het was best even afzien maar ik heb geen enkel moment gedacht dat ik het niet zou gaan halen :)

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 21 jul 2020 21:34

Iedereen met een beetje conditie en enigzins redelijke fiets kan 160km (of meer) over vlak terrein op één dag fietsen. Je weet dat je het niet verplicht is om een gemiddelde van 30 km/h of meer te halen? Neem je tijd, stop om wat te eten of te genieten van het uitzicht (als er behoefte aan hebt) en je haalt het wel.

MTBRobert
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 mar 2014 09:26

MTBRobert 21 jul 2020 22:31

Als je het aanpakt zoals je omschrijft zie ik geen reden waarom het niet zou lukken. Zie het gewoon als twee ritten van 80 km, bijvoorbeeld 's morgens heen, dan rustig lunchen en 's middags weer terug. Wat betreft eten zou ik ook niet veel anders doen dan wat je normaal doet, hoewel een extra reep, banaan, krentenbol of gel geen kwaad kan. Probeer wel rustig aan te starten. Als je aan het einde nog genoeg energie hebt kan je altijd nog knallen.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 22 jul 2020 09:04

Mij lijkt het conditioneel inderdaad ook geen probleem. Mogelijk krijg je wel een zere kont/rug/handen e.d. van het lange zitten, maar daar kun je prima mee thuiskomen. Veel plezier!

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

rob86
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 15 mei 2011 16:48

rob86 22 jul 2020 10:12

louise schreef: 22 jul 2020 09:04 Mij lijkt het conditioneel inderdaad ook geen probleem. Mogelijk krijg je wel een zere kont/rug/handen e.d. van het lange zitten, maar daar kun je prima mee thuiskomen. Veel plezier!

Louise
Idd. Fysiek zal het je best wel lukken maar vanaf 100km zul je wel wat ongemakken beginnen voelen als je niet gewoon bent zo lang op de fiets te zitten. De "fun" is er dan meestal wel af :)

el_loco
Forum-lid
Berichten: 950
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 22 jul 2020 16:51

Gewoon doen, komt vast goed! Bij lange ritten zit er altijd wel ergens een dipje in je motivatie, daar wordt je hard van. Voldoende eten, drinken en gewoon blijven trappen, dan kom je vanzelf thuis. Succes en veel plezier!

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 22 jul 2020 20:56

Ik lees dat je nu 2 maal per week rijdt. Ik neem aan dat deze ritten dan zo om de 3/4 dagen zijn. Om de stap naar de 160 km te maken, zou je ook een paar maal kunnen gaan fietsen met wat minder dagen er tussen, zeg om de andere dag. Ik merk dat mij dat helpt om makkelijker de lange afstanden aan te kunnen.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 23 jul 2020 09:31

Een mens kan veel wanneer hij/zij maar genoeg wil, en het wat verstandig aanpakt. Ik denk niet dat je je hiervoor specifiek moet voorbereiden, tenzij een plan van aanpak maken voor de dag zelf.
Afbeelding

Plaats reactie