Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Van 80 naar 160 km

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 07 aug 2020 12:16

JarnoG schreef: 06 aug 2020 11:14 Zouden de kasseien of de temperatuur een rol gespeeld hebben? Of was 100 gewoon te hoog gemikt?
Ik heb zelf woensdag in totaal dik 5,5 uur gefietst, naar een lunchafspraak en terug, en daardoor terug tegenwind en die sterk oplopende temperatuur. Ik ging daar verrassend kapot door, moet ik zeggen - ik heb al met meer gemak langer op de fiets gezeten dit seizoen. Ik vond het verraderlijke omstandigheden.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 aug 2020 12:53

Staar je niet blind op 1 keer. Ik veras mezelf ook nog wel eens na 25 jaar. Zowel positief als negatief.
En je hebt dan snel de neiging dat aan een specifiek dingetje te hangen wat je net toen deed.

Toen ik voor het eerst langer dan 2,5 uur ging rijden heb ik er wel een jaar over gedaan om goed en hard 4 uur te kunnen rijden.

2 uur sporten kan een beetje gezond mens standaard, daarna gaan andere dingen een rol spelen.

Gewoon lekker de duur opvoeren voel je je goed rijd gewoon nog een half uurtje door. Voel je je slecht stop gewoon. Maak het niet zo moeilijk.

's morgens is weer anders dan s avonds. Ik vind mijn weekend tijd te duur om twee uur voor het fietsen mijn bed uit te gaan, dus lukt het me niet goed te eten. Dus zodra ik op de fiets zit en ik ben een beetje warm ga ik eten na 20 minuten. Inhalen lukt niet meer na een paar uur, dan maar meteen beginnen.

Kijk vooral wat je zelf fijn vind en 160km is nogal wat he!. We kunnen hier allemaal wel heel stoer gaan zitten praten, maar er zijn er meer die het niet rijden, dan wel.

Ronschr
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jul 2016 19:47

Ronschr 07 aug 2020 15:16

'Kijk vooral wat je zelf fijn vind en 160 km is nogal wat he!. We kunnen hier allemaal wel heel stoer gaan zitten praten, maar er zijn er meer die het niet rijden, dan wel.'

Een van de betere adviezen! Beslis voor jezelf waarom je deze afstand wil rijden.
Voor mezelf sprekend: ik ben gek op fietsen, ik vind het een heerlijke uitlaatklep (gisteravond vanwege de hitte nog van 21.00 h tot 22.30 h op pad geweest).
Een paar jaar geleden heb ik meermalen 150 km gereden, maar de laatste paar uur ga ik me een beetje vervelen, en wil ik wat anders doen. Daarom heb ik voor me zelf (ik rij vrijwel altijd alleen) de grens bij 100 km gelegd. En meestal rij ik nu niet verder dan 75 km of zo. Deze afstand kan gemakkelijk in een halve dag, ik hoeft niet te jakkeren, en er blijft tijd en energie over voor de andere dingen die ik wil doen. 's Avonds ligt de grens bij 50 km.
Ik wil maar zeggen: beslis voor jezelf wat jij leuk vind, echt niet iedereen rijdt vaak lange afstanden. Maar probeer het een keer, misschien vind jij het helemaal fantastisch om zo lang en ver te rijden!

Veel plezier gewenst.

Neruub
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 jun 2020 20:24

Neruub 11 aug 2020 15:21

giant39 schreef: 06 aug 2020 22:23 60 tot 90 gram koolhydraten per uur nemen.
Eigen tempo.
Met normale weersomstandigheden kan je dan prima een werkdag fietsen.
Wijkt 1 vd 3 af ga je de bietenbrug op.
60 a 90 gram koolhydraten per uur lijkt mij voor een toerder aan een rustig duurtempo wel erg hoog. Ik kom er in ieder geval nooit aan.

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 12 aug 2020 11:42

Probeer als voorbereiding misschien eens twee ritten op een dag te doen, bijvoorbeeld 50 à 60 km in de voormiddag en nog eens 50 's avonds. Dan kun je zien of je die pauze tussen de twee ritten goed 'verteerd' hebt. De eerste 80 km naar de zee zou ik sowieso rustig aan doen...

Gebruikersavatar
Globeskater1983
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 18 apr 2013 13:23

Gebruikersavatar Globeskater1983 13 aug 2020 10:37

Wat ik bij een lange rit doe is vooral niet te snel beginnen. Daarnaast drink ik veel en probeer ik te blijven eten. Dit jaar was mijn verste rit 160km toen mijn beste vriendin en ik heel spontaan besloten 300km te gaan fietsen. Beiden hadden we al vaker boven de 200km gefietst maar 300 was weer een nieuwe grens.

We hebben lampjes meegenomen en veel eten. Na 50km hebben we een banaan en reepje gegeten, na 100km 2 krentenbollen met kaas en na 150km was het zo warm en benauwd dat ik geen zin meer had in eten. Wel hebben we een langere pauze gehouden evenals na 180km toen ik zonder drinken kwam te zitten en we een terrasje gepakt hebben. Daarna was het op 210km eten en de laatste 90km door naar huis met 3 korte stops om lampjes aan te zetten en mijn beste vriendin moest een keer op adem komen en had vlak voor we terug waren kramp.

Wij spreken meestal af na hoeveel kilometer we een pauze houden als we op de fiets zitten. Door de afstand in stukken te hakken blijft het behapbaar. Je moet niet gaan denken help ik moet nog 100km. Maar meer over 30km mag ik een ijsje kopen oid. Die 30km heb je vaker gefietst dus dat kan je . Met onze 300km rit hebben we de 2e 150km sneller gefietst dan de 1e 150km.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1704
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 13 aug 2020 10:50

Gewoon een keer doen.
Gezond verstand gebruiken en gaan met die handel.
Zwaar? Wellicht maar geeft achteraf ook veel voldoening.

Heb het ooit tijdens één van mijn eerste toertochten zo zwaar gehad, dat wanneer iemand onderweg €100 voor mijn fiets had geboden ik deze waarschijnlijk verkocht had.
Kan er nu nog steeds hartelijk lachend op terugkijken. Lol heb ik er nog van, weet dat het zwaar was, maar de pijn ben ik al lang weer vergeten.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 13 aug 2020 11:09

Ik had voor mijn Everesting in juni nooit meer dan 220km gereden, met een maximum van 4500hm. En dit jaar kwam ik zelfs niet verder dan 145km. De Everesting was geen 'walk in the park' maar 'k had wel nooit het gevoel dat dit niet ging lukken (300km en 8900hm).

Zoals al eens gezegd, plan vooral je dag goed op gebied van route, tempo en rust, materiaal, klimatologische omstandigheden en eten/drinken, en dat komt wel goed.
Afbeelding

limburgia
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 aug 2009 18:00
Contact

limburgia 17 aug 2020 23:35

Ik heb de jaar 230 km gedaan.
Tot begin dit seizoen was m'n max 140 km.
Ik heb een paar keer wat langere afstanden getraind (100-170 km). Deels om kms in de benen te krijgen en deels om uit te vogelen wat een prettige snelheid is om dit te kunnen doen.
Waar ik normaal rond de 26-27 gemiddeld doe heb ik die 230 met 24 gemiddeld gedaan. Er zaten wel 2 kleine inzinkingen in.
Advies: forceer je niet, regelmatig eten (ik doe dat om de 25 km), goed drinken en neem korte stops. Lange stops kosten alleen maar tijd en je koelt net teveel af.
Tot slot: vuitregel: als je afstand X redelijk gemakkelijk kunt dan kun je anderhalf keer X ook.
Wielrennen imiteert het leven zoals het zou zijn zonder de corrumperende invloed van de beschaving

Fietsjongen
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 okt 2013 15:55

Fietsjongen 18 aug 2020 05:20

Vorige week dinsdag 140km gefietst, 5.5 uur over gedaan, wel de hitte een beetje kunnen vermijden maar tegen de middag was er geen houwen meer aan, waardoor het tempo ook instortte. Vanaf dat moment flink wat tandjes teruggeschakeld en het maar uitgereden. Het tempo waarop ik lange afstanden rijd maakt mij eigenlijk niet eens zoveel uit, zolang ik het maar uitrijd eigenlijk. Liever 28km/u voor heel lange tijd volhouden dan 2 uur 35km/u sprinten en dan ineenstorten.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 18 aug 2020 09:19

Ik heb gister 215 km gefietst, voor het eerst in jaren weer eens over de 200 kilometer. Het ging prima. Enige 'obstakel' was een enorme hoos- en onweersbui aan het begin van de terugweg (Zeeland). De regen was wel lekker, na die hittegolf (we hadden nog niet veel gehad hier), maar het onweer dwong wel tot even schuilen. Daarna wind mee en perfect fietsweer.
Ik had juist wel een lange stop (lunch bij m'n broer) en heb daarbij zo veel gegeten dat ik op de fiets juist helemaal niet veel meer hoefde te eten.
Nu een beetje stijve rug en moeie handen van het lange zitten; mijn benen deden het probleemloos.

Een paar weken terug kwam ik veel kapotter terug van veel korter, dus moraal van dit verhaal: de ene lange rit is de andere niet, dus als het de eerste keer zwaar is, vooral nog eens proberen! Als het je trekt natuurlijk, want het 'moet' zeker niet.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4619
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 21 aug 2020 13:53

amclassic-fan schreef: 24 jul 2020 17:24 Belasting is waarschijnlijk minder dan 10x springen, opbouwen zou ik doen als je het risico op volledig kapot gaan wilt verkleinen. Belasting voor je pezen is niet anders of je nu 80 km of 160 km rijdt.
Een van de meest voorkomende knieblessures zijn ontstekingen van de pezen door overbelasting. Overbelasting o.a. door te snelle opbouw is een klassieker.
Ik heb zelf ooit de fout gemaakat en je raakt er moeilijk vanaf en het dreigt steeds weer terug te keren. Je vindt er hier bijvoorbeeld info over https://cobblescycling.com/2019/05/16/k ... ielrennen/
Ook in de boeken van Paul Van Den Bosch wordt dit meermaals besproken, hij is dan ook voorstander van een zeer conservatieve opbouw met vermeerderingen van 10 a 15%.

Plaats reactie