Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Minder stoempen bij hoge stijgingspercentages

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 02 jul 2020 10:00

Wat is de hartslag, wanneer komt de 10%, hoe vlieg je de berg aan? Zomaar een paar interessante vragen in deze.
En wat trainen betreft, ga gewoon in de open vlaktes tegen wind in fietsen, daar train je je klimvermogen mee.

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 02 jul 2020 10:12

Het ligt er volgens mij ook een beetje aan hoe je een klim aanvliegt;
(edit; en toen ik een kopje koffie zette alvorens bericht te verzenden, werd dezelfde vraag al gesteld :lol: ;) )


Probeer je zo lang mogelijk die 90 rpm te blijven trappen (vroeg lichter schakelen dus), of val je heel snel in traptempo terug?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 jul 2020 10:51

Ach jongens , dat doet allemaal niet terzake.
Als Saskia te weinig vermogen heeft om sneltrappend 10% op te komen dan moet het verzet aangepast worden:
Ofwel een superkompakt met 30 voor
Een cassette met 34 of 36 achter
Terug naar de triple, daarmee kan je meestal zelfs een 24 of 26 steken
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 02 jul 2020 10:57

Saskiam schreef: 01 jul 2020 18:42 Ik rijd nu al een aantal jaar af en toe in de bergen. Ik lees dat je moet proberen om je cadans boven de 60 te houden. Zodra de percentages 10 of meer worden lukt mij dit echt niet meer. Ik heb voor een 50 32 en achter een 11 34 dus beter wordt dit niet. Iemand tips om beter te worden in de bergen?
Ik ben overigens 34 jaar. 164 en 66 kg. Ik weet dat gewicht een rol speelt maar mij gaat het met name om een hogere cadans te rijden bij hogere percentages
Volgens mij ben je veel te veel gefixeerd op dat traptempo. Niet iedereen past dat. Licht trappen en hoge cadans is mooi. Maar niet iedereen lukt dat. Trap gewoon wat rustiger en lukt het om goed boven te komen, dan is daar niets mis mee. Zodra de percentages 10 procent of meer worden lukt het heel veel mensen niet meer om die cadans van 60 plus aan te houden.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 02 jul 2020 12:49

Keezx schreef: 02 jul 2020 10:51 Ach jongens , dat doet allemaal niet terzake.
Als Saskia te weinig vermogen heeft om sneltrappend 10% op te komen dan moet het verzet aangepast worden:
Ofwel een superkompakt met 30 voor
Een cassette met 34 of 36 achter
Terug naar de triple, daarmee kan je meestal zelfs een 24 of 26 steken
Exact. Als het met een triple voorheen wél ging, dan ligt daar de oplossing. Een andere achterderailleur, of deze aanpassen en een cassette met grotere tandwielen. Of opnieuw naar een triple. Als je de juiste keuze maakt, dan is het probleem zo opgelost.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 02 jul 2020 12:57

Keezx schreef: 02 jul 2020 10:51 Ach jongens , dat doet allemaal niet terzake.
Knip
Ik zie 2 vragen, bij de 2e is al het training en vermogens verloop inderdaad niet terzake, daar wordt gevraagd hoe soepeler te trappen. Dat kan inderdaad door een aanpassing aan de tandwielverhouding.
Maar de eerste vraag is hoe beter te worden in de bergen. En dan zijn er zeker goede tips langsgekomen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 02 jul 2020 13:00

Ja scottwilko, soms moet je ook accepteren dat je motor niet groter is. Dan kun je heel hard trainen, maar blijft het zoals het is. Ik weet het, dat je dat pas weet als je het geprobeerd hebt.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 02 jul 2020 13:21

Volgens mij kan het altijd beter, lijkt me sterk dat iedereen op en top getraind is. Dus zeggen dat je motor niet groter is is wel heel gemakkelijk gezegd. Maar/beter trainen resulteerd in 99% van de gevallen in harder de berg op rijden.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 02 jul 2020 13:31

Soms houdt het ergens op. Maar gelukkig geldt dat niet voor iedereen. ;)

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 02 jul 2020 14:06

Als je al bij voorbaat er van uitgaat dat het ergens gaat ophouden, dan hebben alle adviezen en tips natuurlijk geen enkel nut meer.
Het probleem van TS is gewoon te weinig vermogen. Hoe steiler de helling hoe duidelijker dat dat wordt.

Maar het goede nieuws is dat iedereen door training wel een en ander kan verbeteren en hoe lager het beginniveau, des te makkelijker is het om vooruitgang te maken.

Wat wel ooit ophoudt is dat steeds kleiner en kleiner maken van versnellingen. Om een bepaalde snelheid op een bepaalde helling te rijden ga je altijd een bepaald vermogen moeten trappen, of je dat vermogen nu haalt door 50 omw/min of door 70 omw/min., speelt geen rol.
Het is zelfs zo dat je door meer omwentelingen te maken een hogere hartslag zal krijgen. Voordeel van kleiner trappen is dat je minder kracht moet gebruiken.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 02 jul 2020 14:14

In de vorige reacties maakt eigenlijk niemand een opmerking over de hoek die die fietser maakt ten opzichte van zijn aandrijving.
Het zwaartepunt verschuift namelijk een behoorlijk stuk richting achteras als je klimt bij een stijgingspercentage van 10%
Dat maakt dat je ook anders kracht moet gaat zetten. Waar je eerst redelijk boven de trapas zat (met je llchaamshgewicht) is dat bij 10% heel anders.

Veel mensen trappen mede daardoor met een lagere cadans, al schijnt dat ook te maken hebben met je eigen motor die in een ander soort bedrijf komt. (kan het onderzoek even niet vinden).

Al zoekende bewegend beeld kwam ik deze video van een klim tegen.
De fietser deelt daarbij een leuk aantal gegevens tijdens de rit, helaas zie je niet de cadans in cijfertjes maar die valt wel af te leiden uit de bewegingen van de fietser.


Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 jul 2020 15:11

Ik denk eigenlijk dat dat niet de voornaamste reden is dat de trapfrequentie zakt bij klimmen, de meesten compenseren dat grotendeels door meer voor op het zadel te gaan zitten.
Door de continue werkende weerstand (zwaartekracht) en lage kinetische energie wordt je gedwongen om meer "rond"te trappen en da's makkelijker bij lage trapfrequenties dan stoempen (waaronder ik versta: de meeste trapenergie spenderen aan de crankhoek tussen 45 en 135 graden).
NicoNB schreef: 02 jul 2020 14:14
Veel mensen trappen mede daardoor met een lagere cadans, al schijnt dat ook te maken hebben met je eigen motor die in een ander soort bedrijf komt. (kan het onderzoek even niet vinden).
Met dat laatste zit je IMO op het juiste spoor.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie