Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Minder stoempen bij hoge stijgingspercentages

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 02 jul 2020 19:23

Keezx schreef: 02 jul 2020 18:03 Met dat laatste ben ik het absoluut niet eens, klimmen is niet meer dan vermogen versus gewicht.
Valt vaak wel iets te winnen , ( wie is in optimale conditie?) maar niet wat ik "heel veel"zou willen noemen.
Als je door specifiek te trainen je vermogen beduidend kan opdrijven, gaat de verhouding vermogen/gewicht wel veel beter worden en dus ook je klimvermogen.
Ik vermoed dat Scott dat bedoelde.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 02 jul 2020 19:36

Jans schreef: 02 jul 2020 17:21 @dwangarbeider, denk je echt dat je in bergachtig gebied overal even rustig kunt fietsen? Mijn "hoge" vermogens liggen niet zo erg hoog. Mijn fietsplezier is er niet minder om.
Ik ben wel bijna 2x zo oud als Saskia, het zal best wat schelen.
Jans, Ik vermoed dat jij de uitzondering bent die niet trainbaar is.
Hoedanook, de meesten zijn dat wel degelijk met de nodige wilskracht en een gezonde dosis zweet (zonder bloed en tranen).
Heel waarschijnlijk zal TS op dit gebied ook wel wat winst kunnen halen als ze dat echt wil.
Fietsplezier heeft vanzelfsprekend niets te maken met hoge vermogens trappen, maar het is ook weer geen straf als je wat overschot hebt.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 jul 2020 19:58

Maar ja verder kijken dan je eigen genen pakket zou iedereen toch ook wel moeten kunnen? Vrouwen hebben gemiddeld genomen een aanzienlijk lager VO2Max per kg, dus gaat klimmen gemiddeld genomen niet zo hard. Combineer je dat met een niet-klimmers bouw, dan ga je kunnen trainen wat je wilt, maar ga je nooit de bergen over vliegen. Genoeg vrouwen (en ook mannen) waar het met een VAM van 600-700 echt ophoudt, en dan rijdt je dus 6-7 km/h op een helling van 10%. Andere effect is dat je op zeg de Mont Ventoux niet in 75 minuten boven bent, maar er 2.5 uur bezig bent. Ik kan de intensiteit die ik 75 minuten vol kan houden geen 2.5 uur vol houden en zeker niet als er ook nog meerdere klimmen op één dag zijn.

Uiteindelijk helpt meer en beter trainen zonder twijfel, maar je moet wel realistisch zijn over het extra vermogen dat er mee bereikt kan worden. Kleiner verzet zal ook zeker helpen. En tot slot is er nog de acceptatie dat hooggebergte zeer doet, de Giau is pas leuk als je bovenop staat en weer bij gekomen bent.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 02 jul 2020 23:44

Zowel bij de competiefietser als de recreant spelen net als bij iedere sport ook factoren als talent, aanleg, karakter, en ga zo maar door.
Uiteraard word je conditie beter bij training en zeker in combinatie met gerichte prikkels.

Uiteindelijk heeft ieder individu zijn eigen limieten, Mocht dat niet het geval zijn, dan zouden we allemaal even snel over de hellingen rijden.

Zonder iemand te willen beledigen: oud Vlaams spreekwoord: je kan van een ezel geen koerspaard maken.
;)

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5938
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 03 jul 2020 00:15

rene schreef: 02 jul 2020 17:51 Ik heb er nog een fraai screenshot van Strava van. Dan kan je precies zien hoeveel 14 kg verschil in lichaamsgewicht uitmaakt. ( zal deze vanavond even uploaden )

Mijn zoon ( 57 kg in 2017 ) en ik ( 71kg in 2017 ) beide op dezelfde beklimming. Beide fietsend met een Quarq vermogensmeter, en beide exact hetzelfde gemiddeld vermogen getrapt op een klim van 8 kilometer ( Col de Forclaz de Montmin ). Trouwens wat stukjes ruim 14% dus ja... dat was stoempen.
Hier de screen foto van Strava... 14 kg gewicht verschil tussen mijn zoon en ik. Leeftijd verschil 30 jaar - wel dezelfde genen. Fietsmateriaal nagenoeg hetzelfde ( misschien 0,3kg verschil. Weersomstandigheden identiek.

Afbeelding

De klim

Afbeelding
Laatst gewijzigd door rene op 03 jul 2020 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 03 jul 2020 00:23

+1 voor rene
Geweldig vergelijkingsmateriaal.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 03 jul 2020 14:05

dwangarbeider schreef: 02 jul 2020 19:23
Keezx schreef: 02 jul 2020 18:03 Met dat laatste ben ik het absoluut niet eens, klimmen is niet meer dan vermogen versus gewicht.
Valt vaak wel iets te winnen , ( wie is in optimale conditie?) maar niet wat ik "heel veel"zou willen noemen.
Als je door specifiek te trainen je vermogen beduidend kan opdrijven, gaat de verhouding vermogen/gewicht wel veel beter worden en dus ook je klimvermogen.
Ik vermoed dat Scott dat bedoelde.
Ja, dat denk ik ook, maar wat is veel of beduidend?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 03 jul 2020 14:24

Goede vraag.
Om on topic te blijven, hoever wil TS gaan in meer en specifiekere training ?
Hoeveel wil ze zich ontzeggen (m.b.t. afvallen) ?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 03 jul 2020 14:35

Een redelijk getrainde persoon kan misschien 5 a 10% beter worden, het is de vraag of dat aan de verwachtingen beantwoordt....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Saskiam
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jul 2020 18:37

Saskiam 02 mei 2021 20:03

Na driekwart jaar even terugkomen. Doordat de sportscholen al die tijd gesloten zijn ben ik op onze spinningbike op zolder anders gaan trainen. Geen spinning meer maar d1 training en d2 en d3 blokkentraining. En af en toe krachtsetjes op de fiets De uren zijn niet meer geworden, maar wel anders. Daarnaast komt half juni mijn nieuwe fiets met een 11 34 cassette.
Ik heb getraind met hartslag want ik heb geen vermogensmeter. Als ik uitgerust ben en ik ga maximaal is mijn hartslag 182. Op basis hiervan heb ik mijn zones ingedeeld. Ook kan ik in de bergen een uur fietsen met een hartslag van 164. Ben benieuwd of het dit seizoen beter gaat.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 mei 2021 20:14

Succes!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5938
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 02 mei 2021 20:52

Leuk om je update te lezen, laat je het weer horen wat dit jaar gaat brengen ? Ik ben wel benieuwd naar het resultaat. Wat ik niet kan lezen en waar wel iets over geschreven was is je gewicht. Heb je daar nog winst kunnen behalen tijdens de corona periode ?
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie