Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Minder stoempen bij hoge stijgingspercentages

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 01 jul 2020 23:21

Saskiam schreef: 01 jul 2020 22:15 Ik fiets op een canyon ultimate cf sl 9.0 2017 en met ultegra 11 speed. Mijn bovenbenen zijn al erg stevig vind ik zelf. ( zal als ik weer thuis ben mijn benen opmeten😁 en ik kan niet veel vet vastpakken. Met 6 a 7 procent fiets ik best lekker zo'n 10 km per uur. Daar boven wordt het echt zwaar. Aangezien volgend jaar de maratona op het programma staat wil ik graag zonder huilen de passo giau op kunnen en daarna nog de valparola. Afgelopen jaar het alpenbrevet gefietst, de goude route. Na de nufenenpas moest ik toch echt opgeven. En dat was ook echt stoempen en kapot gaan.
Boomstronken van benen willen niet zeggen dat je een goeie klimmer bent.. Integendeel. Kijk maar naar een froome. En kijk dan eens naar sagan.. Hoe dikker de venen, hoe meer gewicht je mee zeult.

Ik heb speldebenen, maar als we met de club gaan klimmen dan sta ik wel de eerste boven. Goed klimmen heeft meer te maken met een goeie conditie dan met dikke benen. Met dikke benen ga je eerder een goeie spurter zijn.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 01 jul 2020 23:47

Het heeft ook te maken of je witte dan wel rode spiergroepen hebt.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 jul 2020 00:01

Het is maar wat je er zelf van verwacht.
6a7%, 10 per uur, dan wordt idd 10% zwaar want je hebt dan idd nog nauwelijk iets over in de versnellingen.
Je huidige versnelling 34t-32t is gelijkwaardig met wat triples boden.

2 oplossingen: aanvaarden dat je niet beter bent en technische oplossing zoeken om makkelijker traag te rijden.
Ofwel beter trainen zodat je bij 10% ook nog 10 per uur kan rijden.
De technische oplossing. Nu ook shimano super compacts heeft worden die betaalbaar en kan je bv
https://www.futurumshop.nl/shimano-rx60 ... x30t.phtml installeren. Met een 30t vooraanstaande en 34t cassette achteraan zit je dan een goede 15% lichter te trappen (zit je toch weer aan 70 omwentelingen ipv 60).
Of ook; als je een aantal jaren fietst; eens tijd om een echt te trainen? Je kan verstelt staan hoeveel beter je kan worden door van februari tot juni wat systematischer te fietsen en eens een trainingschema te volgen. Daarom moet je geen wedstrijden rijden. Gewoon eens wat systematisch opbouwen en kijken wat je lichaam brengt. Je bent ook nog jong; kijk eens welk jaar in je leven je eens wat extra wil fietsen. Volgend jaar?
Maar vooral geniet van het fietsen en van die bergen. Niets moet, jij kiest.

Walter

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 948
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 02 jul 2020 07:36

@WAlter +1

Systematisch trainen in de maanden voorafgaand aan je doel doet echt veel. Word je gewoon beter van!

En als die GRX crank compatible is met je eigen groep (ws wel). Is dat natuurlijk ook een optie.

hier nog even de compatible chart van shimano:
https://productinfo.shimano.com/#/com?c ... acid=C-455

Maar nogmaals (zoals velen hiervoor). Gericht trainen naar een doel zal je denk ik genoeg resultaat opleveren om enigszins comfortabel 34x32 te kunnen trappen. Mss ga je dan nog 8-9 km per uur, maar je gaat het iig zeker langer volhouden.
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6084
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 jul 2020 08:39

Het is wat het is.., maar toch, je gewicht is niet hoog en je hebt sterke poten. Dan moet je gewoon fatsoenlijk boven kunnen komen. Uiteraard zijn dikke sprintersbenen niet voordelig, want die spieren hebben ook zuurstof nodig. Maar je moet wel voldoende vermogen hebben om je gewicht tegen die helling aan omhoog te sleuren.

In de vorm van krachttraining, heeft het dan ook niet heel veel zin om je max kracht uit te breiden. Maar liever proberen setjes van 3x10, of 3x15.., of uiteindelijk 3x30 herhalingen oid te doen. Krijg je een beetje kracht-duur training. Want als je met zo'n laag gewicht niet rapper omhoog komt - terwijl je dat wel wilt - dan moet er simpelweg vermogen bij.
Als de snelheid naar wens is, maar alleen de cadans niet... dan hoef je niet verder te trainen maar moet je zorgen dat je lichtere verzetten kunt steken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 02 jul 2020 08:40

Als je 32-34 niet rondkrijgt kun je misschien zigzaggen?

Iets aan het verhaal klopt niet helemaal, zoals gezegd 60rpm met 32-34 is 7 km/u; als je dat bij 10% al niet haalt ben ik benieuwd hoe het bij 15-20% gaat...
Voor iemand van 66kg met weinig vet op de benen zou dit zonder al te veel training toch een stuk rapper moeten kunnen.
Weet je zeker dat het opgegeven aantal tandjes klopt?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 jul 2020 09:08

De TS heeft een gewone compact met 50/34......(post 6)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 jul 2020 09:12

laurens87 schreef: 01 jul 2020 21:47 Maar boven de 10% wordt het snel lastiger om de cadans goed te houden. Het is vooral een kwestie van kracht om de cadans dan boven de 60 te houden.
Nee, het is geen kwestie van kracht maar van VERMOGEN
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 02 jul 2020 09:29

Keezx schreef: 02 jul 2020 09:08 De TS heeft een gewone compact met 50/34......(post 6)
Ah, helder, hij heeft 34-32 als kleinste verzet.
Dan is 60RPM 8km/u.
Dat lijkt me nog steeds goed haalbaar voor iemand van 66 kg op een helling van 10%.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 02 jul 2020 09:32

Waarom denken er zoveel toch altijd dat er alleen mannen op het fietsforum zitten?
Niet iedereen heeft een grote motor in zijn lichaam. Een klein beetje opvoeren wil nog wel lukken misschien. Maar daar zitten echt grenzen aan.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5922
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 02 jul 2020 09:52

A : Massa en vermogen zijn de belangrijke factoren in dit verhaal. Bij 1,64 mtr. en 66 kg is je BMI ca 24,6 - prima , niets aan doen zegt de BMI tool van het voeding centrum. Ik weet niets van je vet percentage - je bouw en je vetvrije massa. Maar als je 6-10 kg af zou kunnen vallen :

* Wordt je vermogen/kg beter bij behoud van spieren.
* Is je BMI volgens voeding centrum nog steeds prima.
* Ben je sneller boven.

B : Klimmen boven 10% stijging is niet leuk en is het inderdaad moeilijk om cadans te houden. Ik denk dat de meeste wielertoeristen het hier kunnen beamen dat het niet eenvoudig is met 34/28 of 34/30 een klim te doen van een aantal kilometers + 10%. Ik vind het in ieder geval geen feestje om een tijd +10% te trappen met 34/28.

Als je een bepaald vermogen niet kunt trappen zal je ergens anders moeten ingrijpen. In dit geval wordt het dus de versnelling. 34/32 of zelfs 34/34 geeft al weer iets meer ruimte.


C : Is het niet zo dat je jezelf probeert te vergelijken met de "prof rensters" of mensen die sneller klimmen. Kijk dan in de spiegel en wees reëel dat het gewoon niet sneller of beter gaat.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6084
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 jul 2020 09:55

Met het juiste verzet - en balans - kan je ook nog wel met 5 km/u boven komen.
Het is ook helemaal geen probleem om slechts 7 km/u te gaan op een klim van 10%.., dan klim je nog 700 hoogtemeters per uur!. Tuurlijk doen er een pak beter. Maar het is zeker niet slecht.

Stijgingspercentages van 15 tot 20%.., die zitten nauwelijks op de lange klimmen. Je komt ze natuurlijk wel tegen in de ardennen, maar dan is het vaak een korte inspanning. Stoempen is het dan altijd (ook als je dan nog 10 km/u rijdt).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie