Ik rijd nu al een aantal jaar af en toe in de bergen. Ik lees dat je moet proberen om je cadans boven de 60 te houden. Zodra de percentages 10 of meer worden lukt mij dit echt niet meer. Ik heb voor een 50 32 en achter een 11 34 dus beter wordt dit niet. Iemand tips om beter te worden in de bergen?
Ik ben overigens 34 jaar. 164 en 66 kg. Ik weet dat gewicht een rol speelt maar mij gaat het met name om een hogere cadans te rijden bij hogere percentages
Minder stoempen bij hoge stijgingspercentages
Ik heb je niet zien fietsen en kan er dus weinig van zeggen. Het kan zijn dat je kracht te kort komt. Daar kun je in de winter op trainen. Als je 32/34 niet rondkrijgt en je cadans niet boven de 60rpm komt, dan kan een cassette met meer tanden uitkomst bieden.
Sunrace heeft 11-speed cassettes die 11-40 aankunnen.
http://www.sunrace.com/en/products/detail/csrx8
Heb je ooit een triple gehad en reed dat beter met binnenste tandwiel voor?
Sunrace heeft 11-speed cassettes die 11-40 aankunnen.
http://www.sunrace.com/en/products/detail/csrx8
Heb je ooit een triple gehad en reed dat beter met binnenste tandwiel voor?
Een combinatie van 50/32t crank lijkt heel onwaarschijnlijk, maar dat terzijde. Als 32x34t en 60 omw/min niet passen, kies dan een mtb crankstel. Er kan thans met moderne derailleurs meer dan 20 jaar geleden. Voor de mogelijkheden, zie onderstaande link.
Een aanpassing. Voor is 50 34 en achter 11 32. Gooi het altijd door elkaar. Op het vlakke trap ik 90 rpm gemiddeld. In de winter spin ik 3 keer per week en ook rpm dus hoog tempo. Heb in mijn 1e jaar een triple gehad maar daarna overgegaan op een compact. Hierdoor is het lastig vergelijken.
Maar boven de 10% wordt het snel lastiger om de cadans goed te houden. Het is vooral een kwestie van kracht om de cadans dan boven de 60 te houden. Soms is het ook een mentaal iets, je lichaam kan het vaak beter dan je denkt maar je doet het nooit dus denk je dat het niet kan.
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...
Goed: Die triple had je niet los moeten laten! Kwestie van wat rekenwerk!
Hoewel niet duidelijk is, welk materiaal je gebruikt: merk, groep en welke generatie: 9v, 10v, 11v, is mijn advies: monteer een mountainbike crank, bijv Deore 38/24t. Zal niet werken met Campa of SRAM. De voorderailleur van de 105 5800 groep schakelt dit gewoon (mits je 11v shifters hebt), bij 9 of 10v groep gebruik je 2x9v voorderailleur, maar derailleur uit 10v groep werkt ook.. Een voordeel is schroefdraad in het bracket, dan zijn er nog meer mogelijkheden. Je voorderailleur wel met een klem om de buis. Vaste nokken zijn uit den boze.
Nogmaals: zie onderstaande link voor de mogelijkheden.
Hoewel niet duidelijk is, welk materiaal je gebruikt: merk, groep en welke generatie: 9v, 10v, 11v, is mijn advies: monteer een mountainbike crank, bijv Deore 38/24t. Zal niet werken met Campa of SRAM. De voorderailleur van de 105 5800 groep schakelt dit gewoon (mits je 11v shifters hebt), bij 9 of 10v groep gebruik je 2x9v voorderailleur, maar derailleur uit 10v groep werkt ook.. Een voordeel is schroefdraad in het bracket, dan zijn er nog meer mogelijkheden. Je voorderailleur wel met een klem om de buis. Vaste nokken zijn uit den boze.
Nogmaals: zie onderstaande link voor de mogelijkheden.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6103
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Combineer de laatsteb2 tips... train meer vermogen (in de winter krachttraining benen, ipv rpm. Vervang 1e deel van de winter 2 van de rpm trainingen door een krachttraining. 2e deel vd winter laat je nog 1 krachttraining staan.
En een andere crank voor het lichtere verzet
En een andere crank voor het lichtere verzet
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ik fiets op een canyon ultimate cf sl 9.0 2017 en met ultegra 11 speed. Mijn bovenbenen zijn al erg stevig vind ik zelf. ( zal als ik weer thuis ben mijn benen opmeten en ik kan niet veel vet vastpakken. Met 6 a 7 procent fiets ik best lekker zo'n 10 km per uur. Daar boven wordt het echt zwaar. Aangezien volgend jaar de maratona op het programma staat wil ik graag zonder huilen de passo giau op kunnen en daarna nog de valparola. Afgelopen jaar het alpenbrevet gefietst, de goude route. Na de nufenenpas moest ik toch echt opgeven. En dat was ook echt stoempen en kapot gaan.
Die Canyon heeft vaste nokken en een bracket zonder schroefdraad. Erg lastig in elk geval, zo niet onmogelijk voor de montage van mtb cranks/trapas. Ultegra wat? korte of lange versie?
Je bent dan aangewezen op gebruik van Wolftooth Roadlink, dan is zelfs een 11v cassette tot 40t nog mogelijk. De Giau wordt nooit een makkie, zeker mentaal niet, maar fysiek een stuk minder slopend.
Je bent dan aangewezen op gebruik van Wolftooth Roadlink, dan is zelfs een 11v cassette tot 40t nog mogelijk. De Giau wordt nooit een makkie, zeker mentaal niet, maar fysiek een stuk minder slopend.