Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietsen en afvallen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 28 jul 2020 11:33

Volgens mij ligt je omslagpunt tov je maximale hartslag best laag. Maar je omslagpunt zou je toch een tijdje vol moeten kunnen houden. Als je er onder zit (158) en je houdt het met moeite 8 minuten vol dan denk ik dat je omslagpunt lager ligt. Volgens mij wijkt dat dan weer best wat af van wat logisch zou zijn.
En daarnaast vraag ik me af hoe je je D zones ingedeeld hebt.
Maar zoals gezegd, ik ben er geen kenner in.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3375
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 28 jul 2020 11:39

Naar gelang je getraindheid en andere omstandigheden zou je hartslag tijdens zo'n HIIT sessie tussen 80% en 95% van je max HR moeten liggen.
Afbeelding

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 28 jul 2020 11:40

Jans schreef: 28 jul 2020 11:33 Volgens mij ligt je omslagpunt tov je maximale hartslag best laag. Maar je omslagpunt zou je toch een tijdje vol moeten kunnen houden. Als je er onder zit (158) en je houdt het met moeite 8 minuten vol dan denk ik dat je omslagpunt lager ligt. Volgens mij wijkt dat dan weer best wat af van wat logisch zou zijn.
En daarnaast vraag ik me af hoe je je D zones ingedeeld hebt.
Maar zoals gezegd, ik ben er geen kenner in.
Zones zijn aan de hand van mijn max hartslag ingedeeld door strava en garmin.
Als mijn omslagpunt lager ligt, hoe moet ik het wel instellen dan? En hoe kan ik weten waar wel mijn omslagpunt ligt.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 28 jul 2020 11:44

Een test doen, zoals omschreven op bijv. Doefiets.
Ik fiets een stukje langer en kom uit op een max HS van 173 gemeten, laat het iets hoger liggen. Tijdens de Franse lock-down mochten we (een tijdje) een uur naar buiten. In die tijd heb ik moeten fietsen binnen een km van huis. Drie keer heb ik in die tijd een gemiddelde hartslag gehad van 160. Dus denk ik dat daar mijn omslagpunt wel zal liggen.
Maar zoals Nijkie al zegt, je kunt een test doen, vind je dat net iets te ver gaan dan zou ik toch proberen zelf een test uit te voeren zoals op doefiets.

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 28 jul 2020 12:23

Jans schreef: 28 jul 2020 11:44 Een test doen, zoals omschreven op bijv. Doefiets.
Ik fiets een stukje langer en kom uit op een max HS van 173 gemeten, laat het iets hoger liggen. Tijdens de Franse lock-down mochten we (een tijdje) een uur naar buiten. In die tijd heb ik moeten fietsen binnen een km van huis. Drie keer heb ik in die tijd een gemiddelde hartslag gehad van 160. Dus denk ik dat daar mijn omslagpunt wel zal liggen.
Maar zoals Nijkie al zegt, je kunt een test doen, vind je dat net iets te ver gaan dan zou ik toch proberen zelf een test uit te voeren zoals op doefiets.
Ik heb even je voorbeeld schema van Doefiets gebruikt. Moet de test nog doen. Maar heb laatst op een rit van 2 uur met een gemiddelde hartslag van 150 gereden.
Als mijn omslagpunt in vul daar van lager dan 160, dan kan ik toch nooit 2 uur in mijn d3 fietsen? Dus denk dat mijn omslagpunt eerder idd wel hoger ligt. Misschien toch maar eens een test laten doen en ff kijken wat zoiets kost.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8526
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 28 jul 2020 12:34

Danny091283 schreef: 28 jul 2020 12:23
Jans schreef: 28 jul 2020 11:44 Een test doen, zoals omschreven op bijv. Doefiets.
Ik fiets een stukje langer en kom uit op een max HS van 173 gemeten, laat het iets hoger liggen. Tijdens de Franse lock-down mochten we (een tijdje) een uur naar buiten. In die tijd heb ik moeten fietsen binnen een km van huis. Drie keer heb ik in die tijd een gemiddelde hartslag gehad van 160. Dus denk ik dat daar mijn omslagpunt wel zal liggen.
Maar zoals Nijkie al zegt, je kunt een test doen, vind je dat net iets te ver gaan dan zou ik toch proberen zelf een test uit te voeren zoals op doefiets.
Ik heb even je voorbeeld schema van Doefiets gebruikt. Moet de test nog doen. Maar heb laatst op een rit van 2 uur met een gemiddelde hartslag van 150 gereden.
Als mijn omslagpunt in vul daar van lager dan 160, dan kan ik toch nooit 2 uur in mijn d3 fietsen? Dus denk dat mijn omslagpunt eerder idd wel hoger ligt. Misschien toch maar eens een test laten doen en ff kijken wat zoiets kost.
Gemiddelde hartslag zegt niets over de inspanning die je hebt geleverd maar is afhankelijk van wat je gedaan hebt.
Rit van 100 km Hartslag gem 137bpm max 173bpm in groep
Rit van 56 km Hartslag gem 127bpm max 178bpm solo
Rit van 52 km Hartslag gem 158bpm max 186bpm in groep
Max hf 188 omslag hf 170 zijn mijn waardes ,52 jaar fiets 9 jaar gem 10.000 p/jaar.
Welke conclusie trek jij hieruit?

Ik heb deze link al vaker gepost https://www.mantel.com/blog/ftp-test
Laatst gewijzigd door nijkie op 28 jul 2020 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 28 jul 2020 12:36

Ik ben het deels ook met Louise eens en dat is dat ik ook voornamelijk sport voor mij plezier.. maar zoals Mark ik al schreef het een sluit het ander niet uit. En als je veel wilt/kunt sporten dan moet je ook wel goed weten waar je mee bezig bent en luisteren naar je lichaam. Met andere woorden. Je moet geen dingen doen die je niet goed kunt of omdat je lijf er niet mee kan handelen. Als je een keer fietsen op de MTB door het bos leuk vind. Moet je niet gaan downhillen op vakantie in Oostenrijk tijdens de vakantie.

Wat ik bedoel te zeggen door je fysieke grenzen te leren kennen. Weet je ook tot hoever je kunt gaan zonder je te blesseren of overtrainingsklachten op te bouwen. Ik lees hier maar ook op Facebook groepen (vooral hardlopen) dat mensen met allerlei klachten (door) sporten. Stressblessures niet op tijd herkennen. Oververmoeid niet herkennen.. omdat ze gewoon hun lichaam niet kennen en op zijn minst niet naar hun lichaam luisteren.

Ik heb nooit blessures, ben nooit oververmoeid.. slaap altijd heel goed en heb hele lage stresslevels.. en dit is niet omdat ik loop op te scheppen of denk dat ik zo goed ben zoals sommigen wel zullen denken.

Maar dit is omdat ik altijd heel goed naar mijn eigen lichaam luister.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 28 jul 2020 12:37

gemiddelde hartslag zegt toch juist wel iets over de inspanning?
100km > 56km .., ook zoveel groter dat tijdsduur op zeker langer is geweest.
137 > 127 .., dus de gemiddelde inspanning is ook nog eens hoger.

Dus je hebt in die 100km tocht meer inspanning geleverd.
En je reed in een groep. dus waarschijnlijk lag de gemiddelde snelheid (fors) hoger --> en die gemiddelde snelheid zegt dan juist vrij weinig over de geleverde inspanning.

Maar wat je wellicht bedoelt aan te stippen is dat je niet alleen in een groep rijdt, maar dan toch ook af en toe de kop pakt.., Dus dat je hartslag veel meer fluctueert., het wordt een interval training.
Terwijl de solo rit, waarschijnlijk veel gelijkmatiger is geweest.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8526
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 28 jul 2020 12:59

MarkVeenstra schreef: 28 jul 2020 12:37 gemiddelde hartslag zegt toch juist wel iets over de inspanning?
100km > 56km .., ook zoveel groter dat tijdsduur op zeker langer is geweest.
137 > 127 .., dus de gemiddelde inspanning is ook nog eens hoger.

Dus je hebt in die 100km tocht meer inspanning geleverd.
En je reed in een groep. dus waarschijnlijk lag de gemiddelde snelheid (fors) hoger --> en die gemiddelde snelheid zegt dan juist vrij weinig over de geleverde inspanning.

Maar wat je wellicht bedoelt aan te stippen is dat je niet alleen in een groep rijdt, maar dan toch ook af en toe de kop pakt.., Dus dat je hartslag veel meer fluctueert., het wordt een interval training.
Terwijl de solo rit, waarschijnlijk veel gelijkmatiger is geweest.
Ik wil eigenlijk aangeven dat als je het niet specificeert je gem hf op een rit dat je niet goed kan zien hoe je aan de gem hf komt.
Maar ts kan het beste een inspanningstest doen waarbij het wattage per 5 min wordt opgeschroefd anders blijft hij maar gissen en aanmodderen als hij serieus geïnteresseerd is in zijn waardes en daarop verder wil gaan.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 28 jul 2020 13:08

Mee eens :)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

hayes

hayes 01 aug 2020 22:36

Ik sport ook omdat ik het leuk vind.
Oorspronkelijk om afte vallen, maar da's intussen gelukt.
Ik fiets. Ik train niet. Nooit.
Dus ik hou me niet bezig met nuchter trainen, LSD, intervallen,... of wat dan ook.

Maar een hongerklop krijgen en nog 40 km moeten stoempen om thuis te raken is echt niet leuk.
Ok, meestal vind je wel een winkeltje of een drankautomaat om wat frisdrank binnen te kappen.
Ik gebruik ook altijd minder poeder dan aangegeven voor sportdrank. Ik doe er meestal een 'zoetje' bij. Ik hou wel van de zoete smaak. Zal ergens ook psychologisch zijn. Het idee om suikers binnen te krijgen.

Den Deze
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:14

Den Deze 12 aug 2020 14:31

Nog mensen die 'intermitterend vasten'?
Ik ben sinds deze week begonnen, mijn eetperiode is van 12u-20u; voor de rest is het dus vasten waarbij je alleen maar water/thee kan drinken.
Dit is eigenlijk geen dieet, maar een andere manier van leven zeg maar :)
Nu pas merk ik hoeveel tussendoortjes ik nog at, 's avonds de snoepkast plunderen, etc...

Ik probeer 2 à 3 keer per week 's avonds nog een uur tot anderhalf uur te fietsen, rustig tempo.
In het weekend gaat dit naar 2 à 3 uren fietsen en ik weet nog niet hoe mijn lichaam dan zal reageren.
Maar ik vermoed dat ik, indien ik ga fietsen, best wel iets nuttig?
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021

Plaats reactie