Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Zadelpijn

Wieler12
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 jun 2020 16:12

Wieler12 23 jun 2020 07:39

Hallo,

Sinds kort ben ik op de racefiets gestapt (altijd mtb gedaan) en het is voor mij nog niet pijn vrij verlopen :| .
Ik lees veel over zadelpijn op deze forum en dan voornamelijk "doof"gevoel in de edele delen. Ik kan mijn pijn (voor mij gevoel) niet plaatsen onder doof gevoel. Tijdens het fietsen nergens last van, maar de volgende dag zeurende stekende pijn in de ballen en schaamstreek (zitten met een riem is al geen pretje), dit kan wel een paar dagen aanhouden.

ik heb een bikefit gedaan bij een FM. tijdens het fietsen op dat moment nergens last van.
3 verschillende zadels al geprobeerd (oa SQlab en Pro Stealth)
Dokter ben ik geweest, voelen en plas ingeleverd, niks bijzonders.

Zijn er meer mannen die hier last van hebben? en wat was hun oplossing?

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 23 jun 2020 11:18

Ik zou je een zadeldrukmeting aanraden.
Met dergelijke klachten moet je niet blijven fietsen!

Wieler12
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 jun 2020 16:12

Wieler12 23 jun 2020 15:07

Ga ik zeker nog doen (kijken bij een speciliazed dealer). maar ik ben toch niet de enige met dit probleem?

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 23 jun 2020 15:49

Al aan gedacht om het zadel van je mtb eens te proberen op je racefiets?
Mogelijk zit je ook te diep en te weinig om je billen en meer op je zaakje.
prj

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 23 jun 2020 23:52

Of de punt van je zadel iets meer naar beneden zetten kan Mss ook helpen.

Wieler12
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 jun 2020 16:12

Wieler12 24 jun 2020 06:56

[/list]
Djemz schreef: 23 jun 2020 23:52 Of de punt van je zadel iets meer naar beneden zetten kan Mss ook helpen.
Heb ik ook al geprobeerd.

Zo te zien ben ik de enigste :roll:

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4224
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 24 jun 2020 09:44

Ik heb lang en veel klachten “in die regio” gehad. Bij mij meer een aanhoudend pijnlijk gevoel in plasbuis en perineum gebied. Dit bleef ook (chronisch =weken) aanwezig na het fietsen. Ik heb hierbij steeds gedacht dat het o.a. om prostaat problemen ging door het fietsen. De huisarts kon weinig bieden. Uroloog bezocht etc. Dit leverde allemaal niks op.
Heb alle mogelijke zadels geprobeerd. Na een zoektocht kon ik een aantal jaren probleemloos fietsen op ISM zadels.
Een jaar of 3 geleden kwamen de klachten terug. Opnieuw huisarts en uroloog bezocht. Heb toen een kleine urologische ingreep gehad. Sinds die tijd gebruik ik ook medicatie om de spieren in die regio te ontspannen én heb bekkenbodem fysiotherapie gehad. Deze behandeling heeft geholpen, maar welk van de 3 doorslaggevend was??

Ik rij nu klachtenvrij. Maar wel op bovengemiddeld brede fietzadels. Mijn voorkeur heeft de BBB Echelon, in 155 mm breed. (Kan ook in 165mm geleverd worden). Ik heb ook op 1 fiets een Terry fly arteria in 155mm. Daar kan ik ook goed op fietsen.
Maar als ik op een verkeerd zadel (lees: te smal) fiets, dan voel ik meteen weer die onaangename druk in/op m'n perineum.

Dus: naast het medische stuk maakt voor mij een voldoende breed zadel een belangrijk deel uit van de oplossing. Heb afgelopen jaar 11.000 km's probleemloos gefietst.

Wieler12
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 jun 2020 16:12

Wieler12 29 jun 2020 09:27

Hanz Bé schreef: 24 jun 2020 09:44 Ik heb lang en veel klachten “in die regio” gehad. Bij mij meer een aanhoudend pijnlijk gevoel in plasbuis en perineum gebied. Dit bleef ook (chronisch =weken) aanwezig na het fietsen. Ik heb hierbij steeds gedacht dat het o.a. om prostaat problemen ging door het fietsen. De huisarts kon weinig bieden. Uroloog bezocht etc. Dit leverde allemaal niks op.
Heb alle mogelijke zadels geprobeerd. Na een zoektocht kon ik een aantal jaren probleemloos fietsen op ISM zadels.
Een jaar of 3 geleden kwamen de klachten terug. Opnieuw huisarts en uroloog bezocht. Heb toen een kleine urologische ingreep gehad. Sinds die tijd gebruik ik ook medicatie om de spieren in die regio te ontspannen én heb bekkenbodem fysiotherapie gehad. Deze behandeling heeft geholpen, maar welk van de 3 doorslaggevend was??

Ik rij nu klachtenvrij. Maar wel op bovengemiddeld brede fietzadels. Mijn voorkeur heeft de BBB Echelon, in 155 mm breed. (Kan ook in 165mm geleverd worden). Ik heb ook op 1 fiets een Terry fly arteria in 155mm. Daar kan ik ook goed op fietsen.
Maar als ik op een verkeerd zadel (lees: te smal) fiets, dan voel ik meteen weer die onaangename druk in/op m'n perineum.

Dus: naast het medische stuk maakt voor mij een voldoende breed zadel een belangrijk deel uit van de oplossing. Heb afgelopen jaar 11.000 km's probleemloos gefietst.
bij een zit botbreedte van 14cm, is een 15cm dan voldoende of kan je beter nog een grotere nemen?

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4224
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 29 jun 2020 09:44

Ik vond bij 12go biking dit plaatje
2D8B3382-BD59-48C8-974F-54C552594DF7.jpeg
Dan zit je voor BBB nog net op 155mm. Maar zoek een fietsenmaker met de testzadels. Dan kun je verschillende maten proberen.

Edit:
Nb. mijn (niet onderbouwde ) idee is overigens dat we vaker op te smalle zadels zitten dan te brede. Ik zou daarom zelf voor breed(-st) gaan, om te zien of dat effect heeft op je probleem.

Nb. Overigens zou ik zo'n Fizik Tempo Argo R5, 160mm, uit het “short nose zadel topic” ook zeker het proberen waard vinden. Op basis van de vorm zou ik me kunnen voorstellen dat het voor mij ook zou werken.

Wieler12
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 jun 2020 16:12

Wieler12 06 jul 2020 06:59

ik heb nu bij mantel de Pro Stealth. 153mm. ik zit er niet helemaal geweldig op. kan liggen aan het feit dat hij rond is.

stino77
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 jun 2009 12:05

stino77 14 jul 2020 10:22

De laatste tijd ook veel last van 'zadelpijn'. Eerder last van de zitbotjes. Vroeger eigenlijk weinig last van gehad maar de laatste maanden steeds meer. Ik fiets redelijk veel indoor, misschien daardoor wat 'overbelasting' van de zitbotjes omdat je daar minder comfort hebt (geen achterwiel). Of klinkt dit onlogisch?
Probeer nu af en toe een andere zadel maar nog zonder succes. Misschien de zadelstand? Hoe zet je hem nu het beste? 0° of iets naar beneden of naar boven wijzend?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 14 jul 2020 10:38

Pijn tijdens het fietsen op allerlei plekken is redelijk normaal, maar dagenlang aanhoudende pijn is een reden om voor de zekerheid even langs de huisarts te gaan.
Qua zadelkeuze kun je het beste een zadelmeting doen, maar vaak is het gewoon proberen en zoeken.
Hoe zit het me je BMI? Heb je toevallig overgewicht?

Plaats reactie