Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Zadelpijn

verhto
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 09 mar 2015 18:37

verhto 14 jul 2020 13:33

is ook een vraag die ik mij stel, hoe bepaal je de zadeltilt het best?

Ik heb 2 zadels van FIZIK (arione en antares) en die lopen achteraan wat op...

Zet je een waterpas op heel het zadel en zet je dit waterpas (dus punt iets naar boven)?
Of zet je een waterpas op heel zadel en werk je met een negatieve graden?

ik wer overigens met de app 'saddletilt', en leg een waterpas op heel het zadel en mijn zadel staat op -2°... als ik enkel op de punt mijn GSM leg dan geeft hij +1graden...

Gebruikersavatar
rvdh
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 11 aug 2016 15:18

Gebruikersavatar rvdh 14 jul 2020 13:46

Bedoel je niet de Aliante? De Arione is vlak bovenaan. Hier wordt uitgelegd hoe je elk type Fizik zadel het best kunt afstellen: https://www.youtube.com/watch?v=vsoFD_rhNkQ
BMC Roadmachine 02 2020
BMC Alpenchallenge 01 2016

verhto
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 09 mar 2015 18:37

verhto 14 jul 2020 13:51

nee bedoel wel degelijk de arione (loopt op naar achter) en de antares (2 fietsen 2 verschillende zadels)...
Laatst gewijzigd door verhto op 14 jul 2020 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 14 jul 2020 14:10

Wieler12 schreef: 23 jun 2020 07:39 3 verschillende zadels al geprobeerd (oa SQlab en Pro Stealth)
Ook het zadel wat je op je MTB had? Want als je dat zadel neemt en even hoog zet en even diep en ver gaat zitten zou toch een experiment zijn wat enig inzicht zou moeten geven.

Ik heb gelukkig nooit last van zadelpijn. Maar dat doof gevoel heb ik wel eens een enkele keer gehad. Het was altijd bij een heel lange (10 en meer) klim waarbij ik niet uit het zadel kwam en te ver naar voren kroop.
Je zit dan met je familiejuwelen op de punt van je zadel. Breed zadel gaat dan ook niet helpen want je zitbotjes zweven dat in de lucht.
Het zou zomaar kunnen zijn dat de langere zit op de racefiets in de weg zit.

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 15 jul 2020 08:43

Ik rij met een specialized ( S-works) power zadel. Dit heeft een korte neus. scheelt +/- 2,5 cm met normaal zadel. Rijdt erg fijn, zeker als je de neiging hebt om naar voren te schuiven als je zware inspanning moet leveren (hebben de meeste mensen, kijk maar eens naar de profs als ze stukje moeten stoempen). Ik ga namelijk vaak in tijdrit houding op de fiets zitten bij blokje wind tegen.

Met klimmen heb ik het dan weer totaal niet, dan ga ik zelfs iets teveel van achter zitten.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 15 jul 2020 10:04

Tracing_NL schreef: 15 jul 2020 08:43 Ik rij met een specialized ( S-works) power zadel. Dit heeft een korte neus. scheelt +/- 2,5 cm met normaal zadel. Rijdt erg fijn, zeker als je de neiging hebt om naar voren te schuiven als je zware inspanning moet leveren (hebben de meeste mensen, kijk maar eens naar de profs als ze stukje moeten stoempen). Ik ga namelijk vaak in tijdrit houding op de fiets zitten bij blokje wind tegen.

Met klimmen heb ik het dan weer totaal niet, dan ga ik zelfs iets teveel van achter zitten.
Ik heb ook die neiging met als resultaat pijn in de nek en schouders van te kort te gaan zitten.

rob86
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 15 mei 2011 16:48

rob86 17 jul 2020 13:52

Tracing_NL schreef: 15 jul 2020 08:43 Ik rij met een specialized ( S-works) power zadel. Dit heeft een korte neus. scheelt +/- 2,5 cm met normaal zadel. Rijdt erg fijn, zeker als je de neiging hebt om naar voren te schuiven als je zware inspanning moet leveren (hebben de meeste mensen, kijk maar eens naar de profs als ze stukje moeten stoempen). Ik ga namelijk vaak in tijdrit houding op de fiets zitten bij blokje wind tegen.

Met klimmen heb ik het dan weer totaal niet, dan ga ik zelfs iets teveel van achter zitten.
Wat is de link met een kort zadel en "ideaal als je naar voren schuif"?

Profs schuiven mijns inziens naar voren om een tijdrithouding aan te nemen waardoor je meer voor je bracket komt te zitten en meer power kwijt kan + aero houding kan aannemen. Het power zadel lijkt me dit niet echt beter te supporteren omdat de punt kort en smal is (in tegendeel dus). De pro stealth bvb is iets langer en breder vooraan waardoor je in de tijdrithouding meer zadeloppervlakte hebt.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 17 jul 2020 19:54

rob86 schreef: 17 jul 2020 13:52 Profs schuiven mijns inziens naar voren om een tijdrithouding aan te nemen waardoor je meer voor je bracket komt te zitten en meer power kwijt kan + aero houding kan aannemen.
Dat zou ik wel eens door een professional bevestigd zien. ALLES aan de tijdritfiets wordt zo ongeveer door de NASA in het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium uitgetest. Elke tijdritfiets is specifiek voor éen renner.
Dan zou de geometrie van de fiets toch zo gemaakt kunnen worden dat je met een normale zithouding goed aan je werk zit en zo de optimale/maximale kracht kunt leveren. Is er een bewegingswetenschapper in de buurt die daar iets van kan zeggen?

gerundium
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 aug 2011 14:52

gerundium 21 jul 2020 11:02

Nee_Nee schreef: 17 jul 2020 19:54
rob86 schreef: 17 jul 2020 13:52 Profs schuiven mijns inziens naar voren om een tijdrithouding aan te nemen waardoor je meer voor je bracket komt te zitten en meer power kwijt kan + aero houding kan aannemen.
Dat zou ik wel eens door een professional bevestigd zien. ALLES aan de tijdritfiets wordt zo ongeveer door de NASA in het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium uitgetest. Elke tijdritfiets is specifiek voor éen renner.
Dan zou de geometrie van de fiets toch zo gemaakt kunnen worden dat je met een normale zithouding goed aan je werk zit en zo de optimale/maximale kracht kunt leveren. Is er een bewegingswetenschapper in de buurt die daar iets van kan zeggen?
Ja dat is vrij simpel. De UCI beperkt de afstelling van de fiets met een minimum zadel setback. Dus als je dan je heuphoek meer open wilt krijgen zul je op de absolute punt van het zadel moeten zitten, terwijl die zadels daar niet op ontworpen zijn. Enter stage left, noseless saddles a la ISM etc.

Dus voor veel renners is de beperking van de UCI een limiterende factor in het vinden van een snelle, comfortabele tijdrit houding. Dat is ook de reden dat veel van de innovatie van tijdrit houding en materiaal etc. vanuit Triathlon komt, die leggen veel minder beperking op.

hayes

hayes 29 jul 2020 22:11

Al jaren en jaren last gehad. Met het POwer zadel niet meer.
Dit zadel werd me aangeraden na meting zitbotjes.
Het zadel is kort, breed en loopt wat op achteraan. Het zorgt ervoor dat ik eigenlijk ga zitten en blijf zitten. Ik schuif amper nog. Ik had vroeger de neiging om continu naar voor te schuiven en elke paar minuten weer even naar achter, waarna het opnieuw begon,...

Sindsdien geen last meer. Geen pijn, geen vervelende knobbeltjes,... Ik heb een tweede extra zadel gekocht, een Ali lookalike en die doet het zowat even goed. Die heeft wat meer flex du sop heel lange ritten is die wat minder.

Plaats reactie