Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Rugpijn nieuwe fiets blijft Na 2000km

Kelso66
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 jun 2020 22:13

Kelso66 21 jun 2020 22:53

Hallo iedereen

Ik heb sinds maart een nieuwe fiets aangeschaft, een Giant TCR Advanced 2 disc, maat M (ik ben 1m80,BBL 87). Ik heb me over de maat laten adviseren door de Giant FM, en gezegd dat ik op m'n vorige fiets te uitgestrekt zat (een oude Columbus Stelvio van m'n pa gekregen, maat 56). Hij zei dat een M goed zou zijn gezien m'n korte benen, en door te kijken hoe ik op een M zat die in de winkel stond. Enkel m'n lengte en BBL was opgemeten. Bij afhalen fiets werd enkel zadel op het oog goed gezet en dat was het.
Ik kreeg al snel gevoel dat zadel veel te laag stond, en heb me bij mijn lokale FM laten opmeten en fiets laten afstellen. Zadel bleek 4cm te laag te staan. Na afregelen van alles, en stuurpen van 9cm omgekeerd ipv 10 nr beneden, gereden met mijn "ideale maten" maar dat was niet te doen voor mij, ik Reed precies dubbel geplooid en had na 15min enorme rugpijn (bij m'n vorige fiets had ik geen rugpijn). Heb zadel verlaagd en wat naar voor gezet (zou helpen om rechter boven trapas te zitten) maar niet genoeg verbetering. Giant FM (die blijkt nu niet veel kaas heeft gegeten van zitpositie etc) vond nu dat ik te kort zat (ik zat nog op 48,5cm tss zadel en stuur) en heeft weer pen v 10 gestoken en zadel naar achter. Dit helpt ook niet. Ik heb 2de hands een beter zadel aangeschaft dat meer zou ondersteunen (fizik Antares R3) maar helpt niet.
onderhand begin ik stilaan wanhopig te worden, soms heb ik na een lange rit nog 2 dagen rugpijn. M'n drop is maar 4.5cm dus niet diep. Heb eind juli bike fit afspraak in UZ maar ik snap echt niet waar het probleem zit. Ik voel me goed zitten op de fiets, maar m'n rug is niet akkoord... M'n lokale FM weet veel van racefietsen maar heb de fiets niet daar gekocht dus Das lastig...
Iemand ideeën? Ik kijk er nu zelfs niet meer naar uit om te gaan fietsen... 😞

marsman
Forum-lid
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 22 jun 2020 09:27

De maat klopt met je lichaamslengte: https://www.mantel.com/giant-tcr-advanced-2-disc-2020. Dus er is je een maat geadviseerd die klopt.

Ik denk dat je nog niet goed op de fiets bent gezet. Zeker als er 4 cm zadelhoogte verschil tussen de eerste en 2e bikefit zit.

Waar woon je en bij welke FMs ben je nu geweest? Misschien kunnen we je adviseren om naar een FM te gaan in de buurt die je een correcte bikefit kan geven. Ik ben bang dat je tot nu to FMs hebt getroffen die er niet zo heel precies kijk op hebben.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Kelso66
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 jun 2020 22:13

Kelso66 22 jun 2020 10:04

Ik woon in Zwijnaarde (zuidrand van Gent) en fiets is gekocht bij Giant store in Deinze.
Mijn lokale FM is de Velo-droom, die echt wel een grote expertise heeft inzake racefietsen en waar ik zeer tevreden van ben. Maar ik vind het moeilijk om daarheen te gaan voor meer advies omdat ik daar info over een fiets had gevraagd maar uiteindelijk een andere heb gekocht, en hem nu vraag om de problemen van iemand anders op te lossen... Heeft iemand ervaring met bikefit van UZ Gent?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 22 jun 2020 11:02

Laat iemand wat foto's maken van jou op de fiets. Zijaanzicht svp. Als je die hier plaats, dan kijken we mee

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 22 jun 2020 11:10

Speel open kaart naar je lokale FM. Geef aan dat je wellicht een verkeerde keuze heb gemaakt door alleen naar prijs te kijken en je bereid bent om te betalen om door hem goed op de fiets te worden gezet.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

marsman
Forum-lid
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 22 jun 2020 11:28

Wat Vincent76 zegt.

Ik ken geen dealers in Belgie, maar hier in NL zijn er een paar grote dealers die een profi Bikefit kunnen doen tegen betaling. Snap best dat je niet terug wilt naar Velo-droom, wellicht dat je via Google e.e.a. vindt.

In elk geval: de maat klopt, met een goede bikefit gaat dit best goekomen
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 22 jun 2020 12:35

Bij een FM moet je dan ook niet zijn voor een bikefit.. Het enige wat ze kunnen is je zadelhoogte juist instellen, en dan nog.. Daarmee gaat je rugpijn niet opgelost geraken.

Ga naar een bikefitter die kennis heeft van het menselijk lichaam m.a.w liefst iemand die ook kinesist is. Zoals bvb body&bike dalameilleure in Rumbeke of zoals er nog veel zijn.

Kelso66
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 jun 2020 22:13

Kelso66 22 jun 2020 15:19

vincent75 schreef: 22 jun 2020 11:10 Speel open kaart naar je lokale FM. Geef aan dat je wellicht een verkeerde keuze heb gemaakt door alleen naar prijs te kijken en je bereid bent om te betalen om door hem goed op de fiets te worden gezet.
Ja, ik heb daar betaald voor de opmeting en nieuwe stuurpen om ideale zit beter te benaderen Ik heb de opmeting bijgevoegd. Moest ik terug in de tijd kunnen gaan zou ik idd bij hem gekocht hebben denk ik (maar was 2500 voor een Wilier GTR Team met schijfremmen tegenover 1800 voor de Giant nu)
Bijlagen
maten KJ.JPG

Kelso66
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 jun 2020 22:13

Kelso66 22 jun 2020 15:23

Nee_Nee schreef: 22 jun 2020 11:02 Laat iemand wat foto's maken van jou op de fiets. Zijaanzicht svp. Als je die hier plaats, dan kijken we mee
Ok, dat zal ik doen! Kan je ook gifs op dit forum zetten? Dan kan ik "in actie" tonen :-p

Kelso66
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 jun 2020 22:13

Kelso66 22 jun 2020 15:25

Djemz schreef: 22 jun 2020 12:35 Bij een FM moet je dan ook niet zijn voor een bikefit.. Het enige wat ze kunnen is je zadelhoogte juist instellen, en dan nog.. Daarmee gaat je rugpijn niet opgelost geraken.

Ga naar een bikefitter die kennis heeft van het menselijk lichaam m.a.w liefst iemand die ook kinesist is. Zoals bvb body&bike dalameilleure in Rumbeke of zoals er nog veel zijn.
Ik ga een opmeting doen in het UZ Gent, ik hoop dat dat soelaas kan bieden.

https://www.uzgent.be/nl/zorgaanbod/mds ... eting.aspx

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 22 jun 2020 17:12

Volgens mij heb je eerder lange benen, geen korte. Ik ben 1m74 en 80cm benen en beweer dat ik de 'gemiddelde' ben. Met je 1m80 en 87cm benen zit zowat je hele grootteverschil met mij in de benen... dus eerder langere benen. Niet extreem lang maar zeker niet kort.

Je zadel; je oude fiets; waarom neem je niet de hoogte over van de oude fiets?
Zelf snap ik zadelhoogte problemen nooit goed; dat kan je toch op 1cm na met wat puzzelen, de vele richttlijnen die je vindt, wat 'goed' voelt, goed zetten?

Als je zegt dat je 4cm drop hebt, vind ik dat best laag voor je been lengte zeker dat je een medium kreeg, geen ML.

Walter

Kelso66
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 jun 2020 22:13

Kelso66 22 jun 2020 19:25

Hierbij de foto's. Misschien niet helemaal naturel aangezien ik tegen het tuinkot leun en mijn 5jarige de foto's neemt :D
Bijlagen
fietshouding 5.jpeg
fietshouding 3.jpeg
fietshouding 1.jpeg

Plaats reactie