Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Snelheid versus leeftijd, 30'ers voorbij?

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 14 jun 2020 18:46

Keezx schreef: 14 jun 2020 18:38 Groepje en dan kop over kop is natuurlijk een iets ander verhaal...
Even los van het cijfertje, denk ik dat niemand bij zulke snelheden echt nog tot rust komt?

3 uur lang een zo hoog mogelijk wattage trappen zoals het voorbeeld in de startpost is misschien nog wel een iets ander verhaal, maar gezien de cijfers moet er nog wel ruimte voor verbetering zijn.

Gericht trainen vs. alleen maar 'junk miles' maakt waarschijnlijk meer verschil. Bij die laatste zul je eerder in verval raken lijkt me.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 14 jun 2020 18:48

Edit: ik ben 58 word dit jaar 59 en op mijn 54e begonnen met de racefiets.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5880
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 14 jun 2020 19:27

Waarschijnlijk net als @Keezx rijd ik al mijn hele leven op de racefiets, echter nooit zo veel als sinds mijn pensionering in 2012 want nu als 69 jarige gemiddeld 8.000 à 10.000 km per jaar. Heb sinds 2013 al mijn gegevens bij gehouden met Excel en zie een héél duidelijk verval in de loop van de jaren. Waar ik eerst een jaar gemiddelde had van 30 km/h met solo ritje soms van boven de 34 km/h heb ik nu een jaar gemiddelde van 28 km/h met enkele van boven de 30 km/h.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

velopierre
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
Locatie: Midden Nederland

velopierre 14 jun 2020 19:42

Ik verbaas me steeds hoe belangrijk de gemiddelde snelheid wordt gevonden. Het is wel fijn als je je groepje kan bijhouden, maar verder.
Voor mij is de omgeving waarin ik fiets veel belangrijker. Liever kronkelige weggetjes met veel groen dan strak recht asfalt waar je een hoger gemiddelde kan halen.
Ik ben wielrennen pas leuk gaan vinden toen ik in de gaten kreeg dat je op een racefiets niet altijd hoeft te race fietsen.🚴

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 14 jun 2020 21:00

Ik ben al veertig jaar wielrenner en er zijn er voldoende van 20 jaar jonger die mij niet bijhouden. Dat is voor mijn ego ruim voldoende.
Statistisch houvast voor de mate van verval in snelheid bij het stijgen van leeftijd vind je bij de atletiek. Wat wij doen kun je het beste met de marathon vergelijken.
Staat hier:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_w ... s#Marathon

H35: 2:03
H40: 2:08
H45: 2:15
H50: 2:19
H55: 2:25
H60: 2:36
H65: 2:41
H70: 2:54

Tussen 35 en 70 jaar komt er zomaar een uurtje bij. Aangezien er bij de atletiek heel veel gegevens zijn, zegt dit wel iets over verval versus leeftijd

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 14 jun 2020 21:19

Het is natuurlijk wel zo dat al die WR prestaties op de marathon geleverd worden door mensen die op die leeftijd het maximum uit hun lichaam halen, qua training.

Wie van ons kan dat zeggen? Er ligt quasi steeds een opportuniteit om het verval dat de leeftijd veroorzaakt, (voor een gedeelte) te compenseren met 'beter' te trainen.

Of je dat nu belangrijk vindt of niet, dat moet je natuurlijk zelf weten. It's a free country. In mijn geval: ik vind het gewoon prettig van in goede fysieke conditie te zijn, en competitie (op velerlei manieren) geeft ook een extra dimensie aan mijn hobby, naast natuur, exploratie en vriendschap. .
Laatst gewijzigd door raven14 op 14 jun 2020 21:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 14 jun 2020 21:20

Er is ergens een mooi trainingsboek voor 50+(ben ik nog niet) -of was het 40+. Wat ik onthouden heb is dat je meer krachttrainingen moet doen omdat je met ouderdom minder spiermassa aanmaakt. Hoe dat je krachttrainingen doet op de fiets weet ik niet meer ;-).

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 14 jun 2020 21:48

We worden opgevoed met het gezegde: stilstand is achteruitgang. Sinds m'n 55e zeg ik echter: stilstand is vooruitgang!

Gebruikersavatar
alstro
Forum-lid
Berichten: 870
Lid geworden op: 19 dec 2004 17:25
Locatie: vollenhove

Gebruikersavatar alstro 14 jun 2020 21:53

Ik ken heel aantal oudjes uit de tijdritten wereld die na hun pensioen alleen maar harder zijn gaan rijden. Meer tijd. Ook aantal oudjes hier uit de buurt 70+ die rijden 100+ km en als het moet 35 gem. Ja... solo !

Tuurlijk zal het wanneer je ouder wordt wat minder gaan, maar oudjes zijn taai heel taai.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 14 jun 2020 22:48

Taai en karakter dat ze niet willen opgeven. In onze groep zit er ook een 70 jarige, maar hij sterft nog liever op die fiets dan dat hij gaat lossen.

We hadden de laatste 10km eens alles eruit gehaald en tegen de 40 gemiddeld gaan rijden om te zien of hij toch eindelijk eens ging vragen om iets trager en iedere keer als ik om keek dan hangde hij er nog mooi aan.

Dat is iets wat ik niet heb en de meeste van mijn leeftijd niet.. Is ook iets wat ik veel zie bij groepen dat die oudjes toch bij een vlugge groep wollen blijven rijden en het vaak niet eens verantwoord meer is. Ik zou dan gewoon bij een tragere groep gaan rijden.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 15 jun 2020 06:59

Als alles meezit ben ik binnen een maand 64 en ik rij nog prima een vlakke solorit van 100km met een gemiddelde van 30.
En met gemiddeld bedoel ik afstand/(eindtijd-starttijd)
Dus niet van die trucjes om iedere pauze/stop van de totaaltijd af te trekken.
Als Tom in de kant gaat zitten poepen loopt de tijd ook door. Wie wielrennertje wil spelen moet dat wel echt doen en de tijd door laten lopen!

Maar het boeit mij zoveel dat ik GEEN teller/computer op m'n stuur heb. Heel vaak vergeet ik mijn telefoon. Foto;s maak ik immers met een kleine camera.
Als ik m'n telefoon al meeneem vergeet ik heel vaak de tracker aan te zetten. Of uit zie ik net :lol:

Op het vlakke is de snelheid nog prima alleen explosiviteit is helemaal weg.
Dat heeft strikt genomen wel invloed op een gemiddelde snelheid.
Als je na iedere bocht even aanzet of jezelf gewoon in het zadel weer op gang trekt merk je serieus in "de cijfers".
Ik ga niet meer na iedere bocht aanzetten als in een criterium. Waarom? Voor het gemiddelde? Voor wie?

Vrijdag een rondje van 124km in precies 5 uur. Daarin zat een stop van minimaal 10 minuten bij een brug waar een kraan (foto vandaag gefietst) door moest. 1 x plaspauze, 1 keer bidon vullen en paar keer een foto. Nou dan maak ik mij om mijn snelheid nog niet zo druk. Alleen het gemiddelde is niet om in en lijstje te stoppen.
Maar langs het Merwedekanaal heb ik heel serieus zitten trappen.
Alleen het boeit me niet hoe hard. Ik ben na 50 jaar onafgebroken fietsen nog steeds mega gemotiveerd.
Voor mij is er maar 1 vraag relevant als ik van de fiets stap: heb ik mij vermaakt?

Vermaakt mag afzien zijn. Vermaakt mag ook een keertje nat of koud zijn. Goed voor de verhalen. Maar vermaakt wordt bij mij nooit bepaald door het gemiddelde. Ik kijk zelden en ik kijk alleen maar naar m'n tracker als ik een paar nieuwe weggetjes heb genomen om die weer te kunnen vinden als ik daar nog een keer wil fietsen (of wandelen)

Genoeg gekletst. M'n vrouw heeft de auto niet nodig dus die pik ik even en stap NU in de auto naar de Veluwe. Kijken of ik iets aan m'n NIET-gemiddelde kan doen.

En voor de TSer Fred: cijfers die je plaatst boeien me niet. De foto;s die je plaatst smul ik altijd van :winkthumb:

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1754
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 15 jun 2020 07:57

Goede morgen allemaal, allereerst bedankt voor de vele antwoorden en eigen belevingen :winkthumb: Lijkt er op dat dit toch een beetje leeft.
Paar reacties van mijn kant:

Echt heel druk kan ik me er niet om maken, er is meer dan alleen gem. snelheid. Ik wordt ook vaker ingehaald dan 10 jaar terug. Behoefte om aan te haken (tbv gemiddelde) heb ik zeer zelden. Ik rij nooit in groepen, durf het ook niet om eerlijk te zijn.

Qua gewicht zit ik nog steeds rond de 82 kg. Dat gewicht "moet" ik redelijk constant zien te houden ivm op maat gesneden leren motorpak en wil niet elke 2 jaar daar fors in moeten investeren :mrgreen:
Oh ja, gewicht zal vanaf komend weekend wel iets omhoog gaan, iets met nieuwe fiets met schijfjes. (fietsen nog steeds zo leuk dat ik toch weer investeer ondanks dat het niet nodig is)

Artikel in linkje naar sport.be interessant, zelf ervaar ik lagere hartslag steeds meer en meer. Overigens tijd terug na hartonderzoek gaf cardioloog aan dat mijn lage waarden idd vrij laag waren. Dit zeker tov een maatje van mijn leeftijd die gem. 30 slagen hoger zit bij een zelfde soort inspanning.

Tabel aangegeven door Nee_Nee is wel aardig en vertoont wel wat overeenkomsten met het segment van Gran Canaria die ik als voorbeeld aangaf.

In ieder geval eind vd middag gewoon weer lekker stukje trappen en zie wel waar ik uitkom en hoe lang onderweg ben. :lol:
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Plaats reactie