Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Snelheid versus leeftijd, 30'ers voorbij?

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 14 jun 2020 15:51

Ik weet niet of de vraag al eerder gesteld is en/of er hele mooie berekeningen zijn, dus gooi het volgende maar in de groep:
Fredje (over 6 weken 60 jr jong) rijd al lekker zijn rondjes op de CX of racefiets nu MTB'en echt minder wordt en MTB marathons al weer zo'n 6 jaar terug is.
Alleen tot pakweg 2 jaar terug zat elke rit van 100 km op de racefiets rond of iets boven de 30 km/u gem. Daar kan ik nu bijna alleen nog maar van dromen, Nu zijn het meestal 29'ers of soms minder (dit los van lichte blessure)
Voor de beeldvorming ook een lang segment van Strava (Gran Canaria vanaf Playa naar de top) en is het verval ook zichtbaar.

-2020 3:09:15
-2018 2:59:23
-2015 2:50:48
-2013 2:53:14
-2011 2:45:00
-2011 2:46:06

Dat je op bepaald langzamer wordt zal ongetwijfeld er bij horen of ik zou moeten gaan trainen en ik fiets alleen maar. :lol:

Lange inleiding: Maar wat is eigenlijk gangbaar? En zit op mijn 70e dan op de 25 gem. of zoiets? Is er een leidraad (linkje website) of is dat heel erg persoonlijk?
Oh ja, het is geen klagen want de lol in fietsen is meer dan gemiddelde snelheid en heb er nog steeds niet van wakker gelegen. Geen zorgen daarover.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 14 jun 2020 16:00

Zou me eigenlijk verwonderen aangezien je met ouder worden minder explosief wordt maar beter in duursport.. Ik ben zelf maar begonnen aan mijn 35ste en maak ieder jaar progressie. Nu zit ik altijd boven de 30 gemiddeld.

Meeste van mijn vrienden zijn boven de 30 en die maken jaarlijks toch ook nog progressie. Een deel ervan rijdt zelfs 34-35 solo. Iemand van onze club is er 50 en rijdt nog 33 gemiddeld solo.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 14 jun 2020 16:09

Is er behalve voortschrijdende leeftijd ook misschien iets van gewicht bij gekomen?
Maar ja, er komt echt een tijd dat het minder wordt, ook voor die mannen die nog ruim boven de 3o rijden. Al zal het verval bij de één wat sneller gaan dan bij de ander.

Gebruikersavatar
bontempi
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 okt 2005 21:40

Gebruikersavatar bontempi 14 jun 2020 16:46

Niets om je druk over te maken Fred, ben zelf 61 en heb dezelfde ervaring m.b.t. snelheid als jij. Enige om het nog een beetje te kunnen onderhouden is af en toe aanpikken bij een groep, maar dat was dit jaar met die corona nog niet mogelijk, voor de rest vooral genieten, dat blijft het belangrijkste :D

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 14 jun 2020 17:10

Ik ben op mijn 50e nog steeds progressie aan het maken. Ben zelf nogal een cijferfreak, dus kan dat ook goed in beeld brengen... alle vermogenswaarden tussen 1sec en 1hr zijn al gesneuveld dit jaar. Ik hoop natuurlijk dat er nog progressie in zit de komende tijd, maar vrees er wel wat voor dat de rek eruit is.

Mijn recept: ik rijd eigenlijk minder dan vroeger, maar de kwaliteit ervan is zeker vooruitgegaan. Ik doe dit jaar met name meer wat zou kunnen doorgaan als VO2max trainingen... korte hellingen tussen 3 en 7 minuten vol opknallen. Resultaat is dat mijn FTP 5% hoger ligt dan in 2017-2019 (nu rond de 305w voor 63kg), en dat ik makkelijker boven dat vermogen rijd. Ik zal dit jaar op een 500h fietsen uitkomen als alles goed blijft gaan, dit in vergelijking met mijn topjaar 2016, waarin ik ongeveer 15% meer volume reed.

Ik dacht eerlijk gezegd 2 jaar geleden al dat de grens bereikt was, maar al telkens tijdens de eerste week van maart (trainingsweekje in Spanje) bleek in 2019 en 2020 dat de klimmetjes sneller werden opgereden... En nu gedurende de laatste maanden verbreek ik vrij makkelijk mijn PBs op de gekende Ardennen hellingen.

Bij mij is dit alles wel een beetje een vertekend beeld. Ik ben iemand die al jaren sport, maar tot een jaar of 5 geleden vooral marathons liep, en slecht 5j geleden heb ik mezelf op de racefiets gehesen.

Een kameraad van me is even oud en een lifetime competitieve fietser...die heeft sommige vermogenswaarden (20min en erboven) al 10 jaar constant gehouden, maar op de kortere inspanningen moet hij toch een paar watts toegeven op zijn jongere zelf...
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 jun 2020 17:30

raven14 schreef: 14 jun 2020 17:10 Ik ben zelf op mijn 50e nog steeds progressie aan het maken. Ben zelf nogal een cijferfreak, dus kan dat ook goed in beeld brengen... alle vermogenswaarden tussen 1sec en 1hr zijn al gesneuveld dit jaar. Ik hoop natuurlijk dat er nog progressie in zit de komende tijd, maar vrees er wel wat voor dat de rek eruit is.

Mijn recept: ik rijd eigenlijk minder dan vroeger, maar de kwaliteit ervan is zeker vooruitgegaan. Ik doe dit jaar met name meer wat zou kunnen doorgaan als VO2max trainingen... korte hellingen tussen 3 en 7 minuten vol opknallen. Resultaat is dat mijn FTP 5% hoger ligt dan in 2017-2019 (nu rond de 305w voor 63kg), en dat ik makkelijker boven dat vermogen rijd. Ik zal dit jaar op een 500h fietsen uitkomen als alles goed blijft gaan, dit in vergelijking met mijn topjaar 2016, waarin ik ongeveer 15% meer volume reed.

Ik dacht eerlijk gezegd 2 jaar geleden al dat de grens bereikt was, maar al telkens tijdens de eerste week van maart (trainingsweekje in Spanje) bleek jaar na jaar dat de klimmetjes sneller werden opgereden... En nu gedurende de laatste maanden verbreek ik vrij makkelijk mijn PBs op de gekende Ardennen hellingen.

Bij mij is dit alles wel een beetje een vertekend beeld. Ik ben iemand die al jaren sport, maar tot een jaar of 5 geleden vooral marathons liep, en slecht 5j geleden heb ik mezelf op de racefiets heb gehesen.

Een kameraad van me is even oud en een lifetime competitieve fietser...die heeft sommige vermogenswaarden (20min en erboven) al 10jaar constant gehouden, maar op de kortere inspanningen moet hij toch een paar watts toegeven op zijn jongere zelf...
We hebben al een tijdje contact over training etc en volgens mij ben jij ook het voorbeeld waaruit blijkt dat gericht trainen zeker een groot effect heeft op progressie etc. (en dan bedoel ik niet alles op de minuut en seconde, maar wel weten wat je doet, wanneer etc)

Veel mensen fietsen heel veel, maar trainen heel weinig. Iedereen is daar natuurlijk vrij in, maar het is altijd wel opvallend dat als ik met iemand spreek over gericht trainen altijd het antwoord krijg "ik fiets voor mijn plezier/lol" het idee dat iemand plezier kan halen uit gericht fietsen komt dan niet bij ze op, maar ze vragen wel tussen neus en lippen door hoe ze beter kunnen worden. Enfin, als je dus eigenlijk nog gewoon wat fietst, zal je verval ook veel sneller zichtbaar worden dan iemand die op het juiste moment de juiste prikkels geeft.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 14 jun 2020 18:02

https://www.sport.be/running/nl/nieuws/ ... _ID=717529

Ik kan je vertellen uit ervaring dat het na je +/- 50st er niet beter op wordt.
Even vanuit gaan dat je de zelfde trainings arbeid verricht.
Daarbij komt het mentale gedeelte ook nog eens om de hoek kijken, ik wil en kan mezelf er niet meer toezetten om mezelf helemaal binnenstebuiten te keren zoals 10 jaar geleden.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 jun 2020 18:04

Voor wat het waard is: ik ben nu 67 en eigenlijk nauwelijks langzamer dan 11 jaar terug, toen ik weer begon na 20 jaar heel weinig te hebben gedaan, hooguit moet ik er iets harder aan trekken voor een 31 of 32 gemiddeld, maar ik kan het nog steeds....
Echt trainen doe ik nooit, oersaai, hooguit doseer ik wat, 'swinters wat meer met relatief lage hartslag.
Doe vooral wat ik leuk vind en dat is gericht trainen IMO niet.
Ik vraag ook nooit hoe ik beter kan worden, ik weet namelijk best hoe ik (een klein beetje) beter kan worden, maar de methodiek daarvoor heb ik er niet voor over.
Dat het verval zonder gericht trainen veel sneller gaat (zoals expliciet gesteld wordt) moet eerst nog maar eens onderbouwd worden, ik geloof er persoonlijk geen bal van.
Als het zo doorgaat en ik gezond blijf , haal ik de 30 op m'n 70ste nog makkelijk

Ps , vandaag goede benen en een dikke 32er leek haalbaar, maar de wat draaiende wind en nogal wat Ebike verkeer op de fietspaden gooiden roet in het eten...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 14 jun 2020 18:15

67jaar 32gem.. 👍💪🏿 Petje af hoor.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 14 jun 2020 18:32

Van de week nog 39 gemiddeld gereden met z'n drieën. Twee mannen van 59 en 53 en ikzelf dan 29. Ze trainen de laatste jaren weer fanatiek (allen zo'n 10-12 km per jaar en met een vermogensmeter) en boeken ieder jaar nog progressie. Ik fiets nog iets meer dan ze, maar kreeg ze er niet af (tenzij je vlot na de bochten hard op gaat trekken ;)).

Op explosiviteit en boven je omslagpunt rijden win ik het (makkelijk) van ze.
Laatst gewijzigd door DeletedUser02 op 14 jun 2020 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 jun 2020 18:38

Groepje en dan kop over kop is natuurlijk een iets ander verhaal...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 14 jun 2020 18:45

Wouw ik ben al blij als ik in mijn eentje de 25 haal🤣🤣
Ik ben gisteren zonder snelheidsmeter en zonder hartslagband enz. gefietst gewoon genieten zonder cadans ect. Dit ga ik vaker doen.
Ghost Nivolet 6LC

Plaats reactie