Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Snelheid versus leeftijd, 30'ers voorbij?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 jun 2020 00:32

Waar Rico fietst kan dat wel denk ik......in de bebouwde kom is het inderdaad gekkenwerk.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 jun 2020 00:35

NuitKor schreef: 15 jun 2020 21:39
Dat werd al eerder door iemand beweerd (kennelijk een trainingsliefhebber en -gelovige) en tot er iets van onderbouwing wordt gepresenteerd wil dat er bij niet in.
Zonder onderbouwing kan je toch ook wel begrijpen dat als iemand de juiste prikkel geeft op de juiste tijd het verval minder groot zal zijn. Daar heb je geen onderbouwing voor nodig lijkt mij.. als je gewoon altijd maar fietst zal je lichaam op een gegeven moment niet meer geprikkeld worden.
[/quote]

Da's geen onderbouwing, maar een aanname, je laat merken dat je wat hebt gelezen over prikkels....en vooral erg gelooft wat je leest.
De feitelijke kennis is er niet, geloof is geen kennis.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 16 jun 2020 06:26

Ik ben bijna 56, en heb voor zover ik me kan herinneren slecht 1 maal een rit boven de 30 gem gehad. Zet mijn computertje aan wanneer ik opstap en uit wanneer ik thuis weer afstap. Fiets nu weer zo'n 14 jaar. Ligt wrsch ook aan mijn lengte en gewicht. Omdat ik mezelf toerfietser noem ipv wielrennert, nooit een schema gevolgd. Plezier in het fietsen vind ik het belangrijkste, belangrijker dan gem. in ieder geval. Ik doe dus maar wat. Ben wel aan het fietsen maar niet aan het trainen.

Kennissen wilden eens weten of er op 55 jarige leeftijd nog progressie te boeken was, gewoon voor de lol. Hebben een trainer bezocht, testen laten doen en een jaarschema gevolgd. Vooraf was aangegeven dat hun waarden ca 10% zouden kunnen verbeteren en dat is er na dat jaar gericht trainen ook uit gekomen.
Op latere leeftijd kun je dus zeker nog progressie boeken.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 16 jun 2020 06:42

Keezx schreef: 16 jun 2020 00:35
NuitKor schreef: 15 jun 2020 21:39
Dat werd al eerder door iemand beweerd (kennelijk een trainingsliefhebber en -gelovige) en tot er iets van onderbouwing wordt gepresenteerd wil dat er bij niet in.
Zonder onderbouwing kan je toch ook wel begrijpen dat als iemand de juiste prikkel geeft op de juiste tijd het verval minder groot zal zijn. Daar heb je geen onderbouwing voor nodig lijkt mij.. als je gewoon altijd maar fietst zal je lichaam op een gegeven moment niet meer geprikkeld worden.
Da's geen onderbouwing, maar een aanname, je laat merken dat je wat hebt gelezen over prikkels....en vooral erg gelooft wat je leest.
De feitelijke kennis is er niet, geloof is geen kennis.
[/quote]

Ik zeg ook dat ik er geen onderbouwing voor heb, maar dat is met gewoon verstand wel te begrijpen hoe het werkt, al twijfel ik daar bij jou aan.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 16 jun 2020 07:43

Nee_Nee schreef: 15 jun 2020 21:00 Het voordeel bij alle nadelen van de lockdownperiode is dat ik heel serieus getraind heb. Alle ritten alleen gereden, nergens kunnen stoppen, uitgezonderd bij een boom voor een plasje, niet gelummeld, mezelf opdrachten gegeven naar bestemmingen toe te fietsen. Het weer werkte ook geweldig mee, want koud en droog of warm en droog. Flinke dosis vitamine D opgebouwd en een dijk van een conditie,
Vooral die laatste twee :winkthumb:

Ik fiets niet veel meer dan de laatste jaren. Heb overdag door het wegvallen van project wel meer tijd (duurste training km's ooit) maar woon/werk km's zijn dan weer weggevallen.

Wat bij mij sinds de beentje ouder worden vooral helpt als het droog en warm is. Ik kan prima tegen de kou en regen, maar als het twee weken warm en droog is en ik fiets dan 5 keer per week rij ik echt de stenen uit de straat.

Ik lummel wel met ritjes. Een deel lummelen (beetje foto;s) en een deel fors doortrappen. Dijk, burg of helling zo nu en dan fors opknallen en dan weer even flierefluiten. Die diversiteit in combi met hoge temperaturen werken voor mij echt geweldig.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8527
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 16 jun 2020 08:19

Zal ook mijn ervaringen met snelheid posten ;) rij nu 9 jaar en ben 52 en heb een zittend beroep :mrgreen:
Ik had al redelijk snel door hoe het kan om een hoge gemiddelde snelheid te halen waarbij de buitenwereld denk dat je niet bij te houden bent als je mee zou gaan.
Het is al vele malen geschreven hier.

Direct hard rijden als je nog koud bent.
Je fietscomputer rijdend aan en uit zetten.
Je route zo plannen dat er geen stoplichten en kruisingen zijn.
Rotondes via de weg nemen terwijl er een fietspad ligt.
Door Rood knallen.
Windrichting nemen met zo veel mogelijk wind in de rug.
Max 2 uurtjes rijden en uitgeput thuiskomen en zeggen dat je rustig hebt gereden.
Doseren hebben ze nog nooit van gehoord,evenals rijden met een hartslag of vermogensmeter.
Zo ken ik er een paar die rijden nu tussen de 33 en 36km/u maar als ze meegaan voor een rit van 4 uur moeten ze er gewoon af waarbij het gemiddelde op 32km/u uitkomt.
Dan stel ik de vraag waarom ze er af moeten waarbij ik aangeef dat ik bijna alle ritten onder de 30km/u zitten krijg je een ontwijkend antwoord.
De afwisseling en lengte van je ritten geven je een goede basis.
Het grote voordeel van 7 kg lichter zijn is wel enorm in geaccidenteerd terrein.
Lekker genieten en niet te druk maken om de snelheid.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 16 jun 2020 08:26

Verwijderd
Laatst gewijzigd door RVV op 16 jun 2020 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 16 jun 2020 08:34

Verwijderd
Laatst gewijzigd door RVV op 16 jun 2020 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 jun 2020 10:26

NuitKor schreef: 16 jun 2020 06:42 CUT

Ik zeg ook dat ik er geen onderbouwing voor heb, maar dat is met gewoon verstand wel te begrijpen hoe het werkt, al twijfel ik daar bij jou aan.
Ik begrijp niet hoe je principes uit de trainingsleer zomaar van toepassing verklaart op leeftijdsgerelateerde afname van prestaties.
Gewoon verstand of "gezond verstand" is nogal eens bedrieglijk, in dit geval is er redelijk wat medische kennis nodig en die heb je vast ook niet.
Waarschijnlijk bedoel je dat ook oudere duursporters kunnen profiteren van gerichte en effectieve training en dat is dan vast waar, dat erken ik ook.
Maar dat is niet hetzelfde als het verval afremmen door beter te trainen....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
RelicBert
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 apr 2012 23:39
Locatie: Apenheul

Gebruikersavatar RelicBert 16 jun 2020 11:07

Niet zo'n handige reactie blijkbaar.
Laatst gewijzigd door RelicBert op 16 jun 2020 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Avatar gebruiker

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 16 jun 2020 11:08

Knip
Laatst gewijzigd door DeletedUser02 op 16 jun 2020 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 jun 2020 11:16

Ik heb ook weinig met Rico's verrichtingen, maar het stoort me niet, moet gewoon kunnen op een fietsforum.
Bert z'n uitspraak is weggehaald, maar toch vereeuwigd....
Laatst gewijzigd door Keezx op 16 jun 2020 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie