Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Snelheid versus leeftijd, 30'ers voorbij?

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 3212
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 16 jun 2020 11:17

Keezx schreef: 16 jun 2020 10:26
NuitKor schreef: 16 jun 2020 06:42 CUT

Ik zeg ook dat ik er geen onderbouwing voor heb, maar dat is met gewoon verstand wel te begrijpen hoe het werkt, al twijfel ik daar bij jou aan.
Ik begrijp niet hoe je principes uit de trainingsleer zomaar van toepassing verklaart op leeftijdsgerelateerde afname van prestaties.
Gewoon verstand of "gezond verstand" is nogal eens bedrieglijk, in dit geval is er redelijk wat medische kennis nodig en die heb je vast ook niet.
Iemand die alleen fietst zal een minder dicht tegen max niveau aan zitten dan iemand die welk elk energiesysteem aandacht geeft. Dit staat dan nog los van de achteruit gang op leeftijd.

Als voorbeeld bij vo2max:

Je hebt 2 renners:
Beide ongetraind een Vo2max van 55. Diegene die traint heeft hem in de jaren opgewerkt naar 67 en diegene die alleen fietst naar 60. (deze voorbeelden zijn niet ondenkbaar, ik ben de afgelopen jaren ook van 55 ongetraind naar 67 getraind gegaan.

Stel nou dat we zeggen dat door ouder worden je Vo2max in een tijdsbestek van 10 jaar daalt met 10%, of je nou traint of alleen fietst.

Diegene die traint zal met een vo2max van 67 dalen naar 60.
Diegene niet alleen fietst zal met een vo2max van 60 dalen naar 54.
Dat is een aanzienlijk verschil.

Daarbij ben ik ook nog van mening dat iemand die wel blijft trainen op latere leeftijd een minder groot verval van vo2max laat zien. Het lichaam breekt namelijk af wat niet nodig is, dit zie je bij conditie, spiervolume, bloedvolume, eigenlijk overal bij. Iemand die in de ruimte is geweest moet daarna ook weer leren zijn spieren te gebruiken, of iemand die zijn arm/been in het gips heeft gehad net zo.
Laatst gewijzigd door NuitKor op 16 jun 2020 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9749
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 jun 2020 11:18

Da's toch het begin van een onderbouwing.... :like:
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 16 jun 2020 11:26

Tering... ik ben er wel klaar mee..

panguano
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 okt 2008 23:34

panguano 16 jun 2020 11:59

Interessant topic wat zo te lezen velen van ons bezig houdt. Mij is wel vaak opgevallen dat er bij toertochten en fietsvakanties nog vaak vitale 70+ers aan de start staan. En zijn kunnen vaak nog behoorlijk goed meekomen.

Voor de liefhebbers van Podcasts: in de "Slimmer Presteren Podcast" was er onlangs een aflevering over "Ouder worden en Fit blijven":

https://slimmer-presteren-podcast.nl/ca ... oe-je-dat/

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 16 jun 2020 14:05

Hi Fred. Volgens mij kan je het beste het boek van Joe Friel lezen, Fast after 50. Hier al eerder genoemd. Ik vond het erg interessant om te lezen. Daarin vind je denk ik meer antwoorden op je vragen. Voor ons 'oudjes' worden HIT trainingen alleen maar belangrijker. Dat is wel een beetje de conclusie van het boek.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9749
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 jun 2020 14:19

Helaas zijn die HIT trainingen nu net waar ik geen zin in heb......
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

panguano
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 okt 2008 23:34

panguano 16 jun 2020 14:43

Goudhaantje schreef: 16 jun 2020 14:05 Hi Fred. Volgens mij kan je het beste het boek van Joe Friel lezen, Fast after 50. Hier al eerder genoemd. Ik vond het erg interessant om te lezen. Daarin vind je denk ik meer antwoorden op je vragen. Voor ons 'oudjes' worden HIT trainingen alleen maar belangrijker. Dat is wel een beetje de conclusie van het boek.
Dat is ook wat er in de Podcast wordt besproken. Top ligt op ca 25-30 jr, daarna ca 1% per jaar achteruitgang. Door krachttraining en/of intensieve blokken in je training op te nemen kun je dit proces vertragen.

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 16 jun 2020 14:46

Keezx schreef: 16 jun 2020 14:19 Helaas zijn die HIT trainingen nu net waar ik geen zin in heb......
Nee, daar heeft niemand zin in. 😂

No pain, no gain. Use it or lose it. Zoiets. 🙈

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10366
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 16 jun 2020 14:50

Tot op hoge leeftijd kun je indrukwekkende deurprestaties leveren, kijk maar wie er vooraan rijden in bijvoorbeeld Parijs-Brest-Parijs.

Naarmate je ouder wordt verlies je wel spiermassa (je aantal motorunits wordt zelfs minder), wat tegen de tijd dat je 80 of 90 bent serieus nadelig kan worden. Verlies aan spiermassa (sarcopenie) is een belangrijk aspect van 'frailty' en vergroot de kans op vallen. Dus wat dat betreft kan het geen kwaad om 1 of 2x per week de sportschool in te duiken.
"Everybody bought a new bike!"

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9749
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 jun 2020 14:54

Heb ik ook geen zin in......
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10366
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 16 jun 2020 14:58

Traplopen is ook een goede training!

Zowel op (training voor je spieren) als af (axiale schokken, dus goed voor je botmassa)
"Everybody bought a new bike!"

Gebruikersavatar
Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6793
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23
Locatie: Vaticaan
Contact

Gebruikersavatar Nee_Nee 16 jun 2020 15:12

Het boek "Fast over 50" van Joe Friel heb ik ook gelezen. Ik moet de drempel van de sportschool nog over en krachttraining gaan doen. Dat is wel het punt waar het inderdaad minder wordt. Dat merk ik als eerste als het bergop gaat: krachtsverlies. Ik ben wel weer begonnen met intervallen. Dat werkt heel goed.
Vuoto

Plaats reactie