Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Snelheid versus leeftijd, 30'ers voorbij?

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1704
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 15 jun 2020 20:00

In het kader van het omdenken klopt er van al het voorgaande natuurlijk helmaal niks.
Iemand die ouder is heeft veel meer tijd gehad om te trainen.

Gem. snelheid zou dan toch alleen maar omhoog moeten gaan??? :mrgreen:
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 15 jun 2020 20:10

Er is wel onderzoek naar, onder andere Joe Friel en Stephen Seiler hebben er wel interessant dingen over gezegd. Grote lijn: bij even toegewijd trainen blijft je duurconditie tot op hoge leeftijd (> 60) ongeveer gelijk en zakt je maximale bereik (kracht, VO2max) na ongeveer je 40e met gemiddeld zo'n 1 % per jaar, met forse individuele verschillen - de een veroudert sneller dan de ander.

Maar: jarenlang op even toegewijd trainen doet bijna niemand. Aan de ene kant is er met béter trainen veel meer dan die ene procent per jaar progressie te bereiken - er zijn voorbeelden van duursporters die na hun pensionering PR's vestigden, want eindelijk meer tijd. Of eindelijk slimmer gaan trainen.
Aan de andere kant maakt iedereen wel wat eens mee waardoor de klad erin komt, bewust (ziekte, blessure, geen tijd) of onbewust (beetje kalmer aan gaan doen - sluipt er heel makkelijk in).

Gemiddelde snelheid is ook hiervoor een weinig zeggende maat. Je moet op z'n minst vermogensgetallen hebben, en die combineren met alle trainingsinformatie.

Voor wie het interessant vindt: het boek van Joe Friel, Fast After Fifty, dat is voor zover ik weet het beste boek voor oudere duursporters. Maar die is wel erg van het gericht trainen en snel blijven.

Louise (54)
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 15 jun 2020 21:00

Het voordeel bij alle nadelen van de lockdownperiode is dat ik heel serieus getraind heb. Alle ritten alleen gereden, nergens kunnen stoppen, uitgezonderd bij een boom voor een plasje, niet gelummeld, mezelf opdrachten gegeven naar bestemmingen toe te fietsen. Het weer werkte ook geweldig mee, want koud en droog of warm en droog. Flinke dosis vitamine D opgebouwd en een dijk van een conditie,

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 jun 2020 21:25

Stoffa schreef: 15 jun 2020 19:33 Hoewel het natuurlijk voor de hand ligt dat de krachten een keer wegebben vind ik het toch maar deprimerend zo'n grafiek.
Heb ik nou weer niet.
Wat moet je met zo'n grafiek, wat je voelt is bepalend voor de lol, niet procentjes die je theoretisch minder bent geworden.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 jun 2020 21:31

louise schreef: 15 jun 2020 20:10 CUT
Aan de andere kant maakt iedereen wel wat eens mee waardoor de klad erin komt, bewust (ziekte, blessure, geen tijd) of onbewust (beetje kalmer aan gaan doen - sluipt er heel makkelijk in).
CUT
Dat is nou weer iets dat ik wel uit ervaring kan bevestigen.
In het najaar van 2018 belandde ik 2 keer in het ziekenhuis met 2x4 weken gedwongen inactiviteit.
Was in het voorjaar van 2019 tot in de zomer te merken , pas na de zomer was ik weer op het niveau van zomer 2018.....
Getalletjes heb ik daarvoor niet nodig, het voelde gewoon niet goed.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 15 jun 2020 21:39

Keezx schreef: 15 jun 2020 17:38
ypuh schreef: 14 jun 2020 18:46 CUT

Gericht trainen vs. alleen maar 'junk miles' maakt waarschijnlijk meer verschil. Bij die laatste zul je eerder in verval raken lijkt me.

Dat werd al eerder door iemand beweerd (kennelijk een trainingsliefhebber en -gelovige) en tot er iets van onderbouwing wordt gepresenteerd wil dat er bij niet in.
Zonder onderbouwing kan je toch ook wel begrijpen dat als iemand de juiste prikkel geeft op de juiste tijd het verval minder groot zal zijn. Daar heb je geen onderbouwing voor nodig lijkt mij.. als je gewoon altijd maar fietst zal je lichaam op een gegeven moment niet meer geprikkeld worden. Je energiesystemen kunnen aan wat er gevraagd wordt, dus geen noodzaak om zich te verbeteren. Wat dat betreft is een lichaam erg efficient, als iets niet nodig is, zal het niet worden behouden. Kijk bijvoorbeeld maar naar een hand die in het gips heeft gezeten, alle spierkracht is daarna weg en moet opnieuw worden opgebouwd, lichaam past zich dus aan naar wat er nodig is (en ook omgekeerd naar wat er niet nodig is).

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 15 jun 2020 22:50

Keezx schreef: 15 jun 2020 21:25
Stoffa schreef: 15 jun 2020 19:33 Hoewel het natuurlijk voor de hand ligt dat de krachten een keer wegebben vind ik het toch maar deprimerend zo'n grafiek.
Heb ik nou weer niet.
Wat moet je met zo'n grafiek, wat je voelt is bepalend voor de lol, niet procentjes die je theoretisch minder bent geworden.
Ik word er niet gedeprimeerd van, maar snap wel wat Stoffa bedoelt (denk ik). Het grafiekje is eigenlijk de glijbaan naar het onvermijdelijke einde......

:P :mrgreen: :|

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 15 jun 2020 23:02

robbebopper schreef: 15 jun 2020 22:50
Keezx schreef: 15 jun 2020 21:25
Stoffa schreef: 15 jun 2020 19:33 Hoewel het natuurlijk voor de hand ligt dat de krachten een keer wegebben vind ik het toch maar deprimerend zo'n grafiek.
Heb ik nou weer niet.
Wat moet je met zo'n grafiek, wat je voelt is bepalend voor de lol, niet procentjes die je theoretisch minder bent geworden.
Ik word er niet gedeprimeerd van, maar snap wel wat Stoffa bedoelt (denk ik). Het grafiekje is eigenlijk de glijbaan naar het onvermijdelijke einde......

:P :mrgreen: :|
Dat is inderdaad wat ik bedoel.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 15 jun 2020 23:03

fredmtb-sport schreef: 14 jun 2020 15:51 Ik weet niet of de vraag al eerder gesteld is en/of er hele mooie berekeningen zijn, ....

Lange inleiding: Maar wat is eigenlijk gangbaar? En zit op mijn 70e dan op de 25 gem. of zoiets? Is er een leidraad (linkje website) of is dat heel erg persoonlijk?
Oh ja, het is geen klagen want de lol in fietsen is meer dan gemiddelde snelheid en heb er nog steeds niet van wakker gelegen. Geen zorgen daarover.
Slimmer Trainen op leeftijd
  • Uithouding neemt gem ca. 1% per jaar af (VO2max)
  • Spierkracht en zenuwen (coördinatie) nemen nog sterker af
  • Motivatie neemt af
Wat te doen: af en toe intensief trainen en krachttraining.
Ouder worden en fit blijven

Zelf zou ik er nog een element aan toevoegen: lenigheid !

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 15 jun 2020 23:12

Verwijderd
Laatst gewijzigd door RVV op 16 jun 2020 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 15 jun 2020 23:16

RVV schreef: 15 jun 2020 23:12 Gisteren 85 km gemiddelde snelheid 37,5 km en ik ben 49 geworden. (Fiets altijd solo)
Wauw mag ik uw handtekening?

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 16 jun 2020 00:27

RVV schreef: 15 jun 2020 23:12 Gisteren 85 km gemiddelde snelheid 37,5 km en ik ben 49 geworden. (Fiets altijd solo)
Tja, enerzijds sterke prestatie, petje af, anderzijds ...is dit nog veilig te noemen in het dagdagelijkse verkeer?
In België is dit gekkenwerk.

Plaats reactie