Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hogere HF door uitgerust of???

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 10 jun 2020 22:21

Hallo,

Tot 3 weken geleden fietste ik tussen de 10 en 14u per week. Op een rit van ongeveer 2u met gem vermogen van 170w had ik meestal een gem HF van tussen de 135-140. Mijn omslagpunt HF is ongeveer 182 dus prima.

Door omstandigheden kon ik afgelopen weken opeens maar 2 en 3u per week fietsen. Zat ook een keer 4 dagen geen fietsen tussen. Nu weer wat opbouwen en vandaag viel het mij op dat mijn HF een stuk hoger lag dan normaal. Ik kwam thuis met een gem HF van 155 bij 170w gemiddeld.

Mijn max HF is 195 en vandaag had ik hem zo op 194. Nu weet ik dat als je uitgerust bent je HF makkelijker kan pieken, maar zorgt dit ook voor een hoger gemiddelde hartslag, of heeft 2 weken inactiviteit invloed op de systemen in je lichaam?

Kort gezegd: komt na 2 weken rust een hoger gemiddelde HF doordat ik uitgerust ben, of dat ik juist een stap in conditie achteruit hebt gemaakt? Ik verwacht trouwens dat het binnen 1-2w weer terug normaal is, maar ben gewoon nieuwsgierig hoe dit zit. Ik denk trouwens ook dat dit een goede reden is om altijd op vermogen te rijden.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 10 jun 2020 22:29

Combinatie van beide vermoed ik.
Maar ik merk ook wel eens als het opeens wat warmer weer is mijn hartslag zo 20 a 30 slagen hoger kan liggen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 10 jun 2020 22:33

DDX schreef: 10 jun 2020 22:29 Combinatie van beide vermoed ik.
Maar ik merk ook wel eens als het opeens wat warmer weer is mijn hartslag zo 20 a 30 slagen hoger kan liggen.
Ik merk het vooral als ik mezelf te warm heb gekleed. Maar nu waren de temp omstandigheden van vanavond en 3 weken terug vrij gelijk.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 jun 2020 07:18

Ik herken dit ook, paar dagen achter elkaar trainen en je hartslag is weer op normale waardes. Wat de fysiologische oorzaak is heb ik me nooit mee bezig gehouden, maar eigenlijk wel interessant.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 11 jun 2020 08:31

Mijn hoogste hartslagen haal ik ook altijd aan het begin van het seizoen. Ook is het makkelijker om een hoge hartslag langer vol te houden als ik een paar dagen niet gefietst heb.

Ik vind het zelf altijd wel een fijn gevoel? Uiteindelijk trap ik gewoon dezelfde vermogens, maar het voelt wat mij betreft fijner/realistischer als ik een hartslag heb van 185 bij 400w dan wanneer deze stokt bij 170-175 slagen en alles pijn doet. Door 10-15u per week te fietsen is mijn hartslag ook gedaald, maar daardoor kan ik ook niet meer met hetzelfde gemak in hogere zones rijden.

Kortom, maar gewoon naar je power waardes kijken.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 11 jun 2020 08:53

ypuh schreef: 11 jun 2020 08:31 Mijn hoogste hartslagen haal ik ook altijd aan het begin van het seizoen. Ook is het makkelijker om een hoge hartslag langer vol te houden als ik een paar dagen niet gefietst heb.

Ik vind het zelf altijd wel een fijn gevoel? Uiteindelijk trap ik gewoon dezelfde vermogens, maar het voelt wat mij betreft fijner/realistischer als ik een hartslag heb van 185 bij 400w dan wanneer deze stokt bij 170-175 slagen en alles pijn doet. Door 10-15u per week te fietsen is mijn hartslag ook gedaald, maar daardoor kan ik ook niet meer met hetzelfde gemak in hogere zones rijden.

Kortom, maar gewoon naar je power waardes kijken.
Dat heb ik ook ja. Zou je dus puur op hartslag trainen, dan ga je op een gegeven moment steeds sneller fietsen om in dezelfde hartslag zone te blijven. Of juist te langzaam omdat je hartslag te hoog is ivm week rust/te warm gekleed.

Ik deed laatste 4x5min Vo2max blokken. 315w avg per blok (108% van FTP). Hartslag gemiddeld tussen de 180 en 184 per blok (dus 100% hartslag op FTP, terwijl Vo2max 106% hartslag moet zijn). Dus puur gekeken naar hartslag zou ik dus niet in vo2max hebben gezeten, maar op basis van vermogen wel.

Als ik die blokken gisteren had gedaan, zou mijn hartslag bij 315w zeker op 190+ hebben gezeten, maar de trainingsprikkel zou denk ik echt niet anders zijn geweest met die vo2max training van een paar weken terug.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 11 jun 2020 09:38

Omgekeerd is het ook zo dat bij overtraining (dus grote vermoeidheid) je hartslag juist niet meer ophoog wil. Op zich dan wel logisch dat andersom, je hartslag juist hoger is als je heel goed uitgerust bent, Maar waarom dat is inderdaad wel een interessante vraag.
Ach, ik zeg ook maar wat

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 11 jun 2020 09:47

Het heeft te maken met de interactie tussen de twee paden van het zenuwstelsel die je hart aansturen en welke "dominant" is als functie van je vermoeidheid. Zie https://health.ucdavis.edu/sportsmedici ... art%20rate. voor een korte samenvatting.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 11 jun 2020 10:52

wmc schreef: 11 jun 2020 09:47 Het heeft te maken met de interactie tussen de twee paden van het zenuwstelsel die je hart aansturen en welke "dominant" is als functie van je vermoeidheid. Zie https://health.ucdavis.edu/sportsmedici ... art%20rate. voor een korte samenvatting.
Nou, nee. Bij een inspanning, spierarbeid, zoals fietsen neemt de nervus sympaticus het roer volledig over.

Het is met name de spier-ontspanning die doorbloeding in de vezels vergroot. Het afwisselend samentrekken en ontspannen van spieren veroorzaakt hierdoor een pomp-functie; bloedtoevoer naar het hart. Het hart kan niet anders dan op deze toevoer te reageren door de hartfrequentie te verhogen.

Hoe beter je spieren in staat zijn om na een samentrekking te ontspannen hoe hoger je hartslag. Uiteraard binnen de grenzen van je eigen fysiologische limieten.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8527
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 11 jun 2020 16:17

Bij mij gisteren ook waardes waarbij ik mijn bedenking had ivm het gevoel.
Redelijke hoge hartslag tijdens de rit waarbij ik zeer snel weer makkelijk kon praten na flinke inspanning voor je gevoel dus snel herstel.
De klimmetjes rond Berg en Dal en 16km op het vlakke volle bak.
Benen voelde de hele dag als een vaatdoek maar tijdens het rijden dus niet.
Voel vandaag wel dat ik gisteren wat gedaan heb maar niet dat elke stap op de trap pijn doet.
Misschien zit het tussen de oren maar ik gebruik nu 14 dagen 3 Gr creatine per dag en voel dat het aanzetten iets gemakkelijker gaat.
Ook al redelijk wat kilometers gemaakt dit jaar 6500 dat zal ook wel meespelen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 11 jun 2020 16:41

Creatine is wat ik begrijp niet echt bevorderlijk voor duursport, is voor krachtsport. Heeft het daarmee te maken?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 11 jun 2020 19:37

nijkie schreef: 11 jun 2020 16:17 Bij mij gisteren ook waardes waarbij ik mijn bedenking had ivm het gevoel.
Redelijke hoge hartslag tijdens de rit waarbij ik zeer snel weer makkelijk kon praten na flinke inspanning voor je gevoel dus snel herstel.
De klimmetjes rond Berg en Dal en 16km op het vlakke volle bak.
Benen voelde de hele dag als een vaatdoek maar tijdens het rijden dus niet.
Voel vandaag wel dat ik gisteren wat gedaan heb maar niet dat elke stap op de trap pijn doet.
Misschien zit het tussen de oren maar ik gebruik nu 14 dagen 3 Gr creatine per dag en voel dat het aanzetten iets gemakkelijker gaat.
Ook al redelijk wat kilometers gemaakt dit jaar 6500 dat zal ook wel meespelen.
De enige overeenkomst is dat we beide tijdens het fietsen een hoge hartslag hadden. Verder vrij offtopic. Je kan beter zelf even een topic aanmaken.

Plaats reactie