Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

D1/Z2 en voeding

jbams
Forum-lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 05 jun 2020 09:05

Misschien een domme vraag, maar ik kan er weinig over vinden.

Alles wat je leest over voeding en fietsen gaat al snel over 60-90 gram koolhydraten per uur. Dat houd ik ook altijd aan bij lange, zware ritten.
Korte ritten (onder de 2 uur) hoef je doorgaans niet bij te eten, is ook redelijk bekend.

Echter; als ik 3-4 uur endurance training doe, dus D1/Z2 whatever. Dan gebruik ik veel minder energie dan tijdens een zware training/wedstrijd van 3-4 uur. Is 60-90 gram koolhydraten per uur dan geen overkill? Vooral in gedachte dat je je lichaam wil trainen op vet verbanden. Als je die dan volstouwt met suikers, ga je dan niet alsnog op suiker fietsen?

(Ik snap dat minder eten een logisch antwoord is, maar ik zoek een wat exactere benadering; hoeveel minder?).

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 05 jun 2020 11:03

De soort energie wordt voornamelijk bepaald door de intensiteit, maar het is de verdeling, niet absoluut.
Bij lage intensiteit gebruik je ook altijd nog koolhydraten, je wil echt niet met een hongerklop rijden, is vrij onaangenaam.
Neem je teveel koolhydraten, dan zal dat uiteindelijk als vet opgeslagen worden, dus minder is wel aan te bevelen...exact is dat moeilijk te bepalen, dat zal proefondervindelijk moeten gebeuren.
Laatst gewijzigd door Keezx op 05 jun 2020 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8453
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 05 jun 2020 11:10

jbams schreef: 05 jun 2020 09:05 Misschien een domme vraag, maar ik kan er weinig over vinden.

Alles wat je leest over voeding en fietsen gaat al snel over 60-90 gram koolhydraten per uur. Dat houd ik ook altijd aan bij lange, zware ritten.
Korte ritten (onder de 2 uur) hoef je doorgaans niet bij te eten, is ook redelijk bekend.

Echter; als ik 3-4 uur endurance training doe, dus D1/Z2 whatever. Dan gebruik ik veel minder energie dan tijdens een zware training/wedstrijd van 3-4 uur. Is 60-90 gram koolhydraten per uur dan geen overkill? Vooral in gedachte dat je je lichaam wil trainen op vet verbanden. Als je die dan volstouwt met suikers, ga je dan niet alsnog op suiker fietsen?

(Ik snap dat minder eten een logisch antwoord is, maar ik zoek een wat exactere benadering; hoeveel minder?).
Als je vertrek met een volle tank dan hoef je onderweg minder bij te tanken dan als je met een halfvolle of zelfs lege tank vertrek.Je verbruik is gerelateerd aan hoever jij het gaspedaal intrapt.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 05 jun 2020 12:01

jbams schreef: 05 jun 2020 09:05 . Is 60-90 gram koolhydraten per uur dan geen overkill? Vooral in gedachte dat je je lichaam wil trainen op vet verbanden. Als je die dan volstouwt met suikers, ga je dan niet alsnog op suiker fietsen?
Ja, en ja. Dus ja: voor een rustige duurtraining is 60-90 gram koolhydraten niet nodig, zeker niet als je ervoor en erna goed eet. En ja, als je veel koolhydraten nuttigt, wordt je lichaam minder geprikkeld om op vetverbranding over te gaan. Dat is bijvoorbeeld de gedachte achter nuchter trainen: dan 'moet' de vetverbranding wel.

Dus hoe veel je dan wel moet eten, is een keuze - welke trainingsprikkel wil je, en wat heb je daarvoor over, want hongerklop is inderdaad nogal beroerd. Daar kun je mee experimenteren. Ik doe zelf bijvoorbeeld wel duurtrainingen op alleen water, met noodvoorraad bij me voor het geval die hongerklop toeslaat.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 05 jun 2020 13:42

Bij lange/zware/intensieve trainingen wil je natuurlijk niet dat je prestaties minder worden door een energie tekort. Maar trainingen van 3-4 uur rijd ik altijd op gevoel. Ik heb altijd iets te eten bij mij, maar soms heb ik dat niet nodig. Wel heb ik altijd een (verdunde) isotone dorstlesser in mijn bidon. Na afloop eet ik dan vervolgens wel goed.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 06 jun 2020 12:23

Door vooraf en tijdens de rit 'zuinig te tanken' kun je je lichaam leren het smalle pijpje naar de grote energievoorraad in je vetreserves te vinden. Die voorraad is behoorlijk groot en als je niet te intensief traint kun je daar vrijwel eindeloos op voort. Daar kun je op trainen.
Hoeveel minder je moet eten, zou je aan kunnen rekenen, maar dan moet je de waarde van veel lichaamsvariabelen weten: input, output, verbrandingsefficiëncy.
Daar heb je een medisch en voedingsteam voor nodig dat alleen bij profteams bestaat.

Een goede ademtestanalyse levert wel antwoorden op, maar vanwege de Corona worden die geloof ik momenteel niet uitgevoerd. Proefondervindelijk uitproberen wat voor jou werkt blijft over.

Je kunt eens proberen wat er gebeurt als je gewoon normaal ontbijt en dan 4 uur op alleen water gaat trainen. Of een boterham extra eten en dan idem. Er zijn een paar kleine indicatoren dat je lichaam energie te kort komt. Ik begin dan bijv. zwarte puntjes in mijn zichtveld te zien. Teken dat mijn ogen van kleurenbeeld naar zwartwit overschakelen om energie te sparen. Dat is waarschijnlijk persoonlijk, maar het geeft je een idee hoe je naar je lichaam kunt luisteren.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5073
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 06 jun 2020 12:28

Je kan best lang/aantal dagen op je energievoorraad in je lichaam fietsen.
Ik fiets ook wel eens een 200km rit en eet dan maar paar reepjes of een banaan en biede bidons drink ik dan niet eens leeg.
Maar als je dit aantal dagen doet (en wel gewoon goed ontbijt en avondeten) merk je dan toch wel leeg gevoel in je lichaam.
Merk het vooral als ik aantal dagen lange rit maak, dan sla je eigenlijk de lunch over die ik normaal wel eet.
Ok misschien stop ik dan bij een tankstation voor een broodje of bij een wat minder groot ritje bij een restaurant voor een pannekoek.
Maar als ik dat dan vergelijk met mijn normale lunch van 6 tot 8 boterhammen....

jbams
Forum-lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 06 jun 2020 20:04

Vandaag maar even geprobeerd. 2 1/2 uur D1 na een goede lunch. Als backup wel 2 repen bij me maar niet hoeven gebruiken. Ik merkte de laatste 20 minuten wel dat ik leeg aan het raken was, maar kon wel gewoon d1 blijven trappen. Op zich is afvallen helemaal niet mijn doel, maar als ik zo meer uit mijn d1 haal, en minder zoete bende hoef te eten, ben ik al blij.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 06 jun 2020 20:34

Je kunt waarschijnlijk (afhankelijk van je fysiek) op den duur tot 100km rijden op je laatste maaltijd. Als het koud is en de motor harde moet werken, kun je wat siroop meenemen. Als zoet je tegen staat, dan zijn er altijd nog moeders boterhammen met kaas of pindakaas. Wie is er niet groot mee geworden?

gerundium
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 aug 2011 14:52

gerundium 08 jun 2020 10:59

Ik heb altijd in de winter als ik niet zo goed in vorm ben eerder het gevoel leeg te zijn en dus meer eten nodig te hebben. En als ik dan richting zomer beter in vorm ben merk ik dat ik het minder nodig heb en gaat het wat omlaag.
Maar ik merk ook hetzelfde als wat DDX aanhaalt. Een aantal zware dagen achter elkaar loop ik toch langzaam leeg. Als ik weet dat het een aantal zware dagen achtereen zijn probeer ik dan dus zeker op de fiets al genoeg te eten, want dat eet je er gewoon niet bij buiten de fiets om lijkt het.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8453
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 08 jun 2020 11:57

gerundium schreef: 08 jun 2020 10:59 Ik heb altijd in de winter als ik niet zo goed in vorm ben eerder het gevoel leeg te zijn en dus meer eten nodig te hebben. En als ik dan richting zomer beter in vorm ben merk ik dat ik het minder nodig heb en gaat het wat omlaag.
Maar ik merk ook hetzelfde als wat DDX aanhaalt. Een aantal zware dagen achter elkaar loop ik toch langzaam leeg. Als ik weet dat het een aantal zware dagen achtereen zijn probeer ik dan dus zeker op de fiets al genoeg te eten, want dat eet je er gewoon niet bij buiten de fiets om lijkt het.
Herkenbaar,leesvoer hierover.
https://coachmefit.nl/kennisbank/health ... tion-epoc/
http://www.afgemat.nl/blog/vet-verbrand ... mat-sessie
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

jbams
Forum-lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 08 jun 2020 16:11

Interessant. Ik was gister (dus de dag na de training zonder eten) echt vreselijk moe. Lijkt me sterk dat dit door 1 ritje komt, maar wel iets om in de gaten te houden.

Plaats reactie