Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Opgeblazen buik

patmaessen
Forum-lid
Berichten: 1790
Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22

patmaessen 27 mei 2020 12:59

Wellicht een vreemde vraag, maar ik heb vaker last van een 'opgeblazen' buik als ik thuis kom van een ritje. Als ik na afloop sta te douchen is het net alsof ik veel lucht in de buik heb. Is dit uberhaupt mogelijk of adem ik verkeerd tijdens het fietsen? Kan er niet echt de vinger op leggen. Heb al gekeken of het met het tijdstip van eten te maken heeft, of wat ik tijdens de rit consumeer, maar dat valt eigenlijk weg te strepen.Iemand een idee?

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 27 mei 2020 13:34

Ik heb ook een opgeblazen buik als ik terugkom van een ritje. En daarvoor ook al :-). Maar ik neem aan dat dat bij jou niet het geval is.

Ademen en dan lucht in je buik krijgen, dat lijkt me sterk eerlijk gezegd. Wellicht is het toch wat je op de fiets consumeert (veel water of ander vocht?). Wat consumeer je dan?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7822
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 27 mei 2020 14:32

Kan een teveel aan suikers zijn, met name fructose. Als je niet meteen verbrand komen ze onverteerd in de dikke darm terecht waar ze gaan gisten en dus een hoop lucht produceren.

Een sterke indicatie hiervoor is winderigheid en mogelijk zelfs diarree (denk maar aan wat Dumoulin overkwam tijdens de Giro en de Tour)
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 27 mei 2020 14:37

Ik zou dit ook in de hoek van de zoete sportdrankjes / -voeding zoeken

patmaessen
Forum-lid
Berichten: 1790
Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22

patmaessen 27 mei 2020 14:51

Nooit over nagedacht maar bij gebrek aan beter gooi ik vaker vruchtensiroop / ranja in de bidon..... ga dit eens schrappen en kijken wat de bevindingen zijn. Dank voor het idee!!

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 27 mei 2020 18:49

RKN schreef: 27 mei 2020 14:37 Ik zou dit ook in de hoek van de zoete sportdrankjes / -voeding zoeken
bananen, ontbijtkoek...

Critic
Forum-lid
Berichten: 896
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 27 mei 2020 21:16

Enzzo schreef: 27 mei 2020 14:32 Kan een teveel aan suikers zijn, met name fructose. Als je niet meteen verbrand komen ze onverteerd in de dikke darm terecht waar ze gaan gisten en dus een hoop lucht produceren.

Een sterke indicatie hiervoor is winderigheid en mogelijk zelfs diarree (denk maar aan wat Dumoulin overkwam tijdens de Giro en de Tour)
Nooit geweten..
Heb wel bij lange toertochten oid dat ik naderhand veel last heb van winderigheid. Ik had dat al wel gekoppeld aan het eten van reepjes e.d. Maar wist niet dat het dus ligt aan onverbrande suikers.
Dus eet eigenlijk meer dan ik verbruik op zo een dag.. Hmm

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7822
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 27 mei 2020 21:37

Iedereen is eigenlijk een beetje intolerant voor fructose. Alleen is de een net wat meer intolerant dan de ander. Zal wellicht met de stofwisseling te maken hebben. Ikzelf ben heel gevoelig daarvoor. Heb zelfs al eens een test daarvoor ondergaan (de zogenaamde ademtest) en daaruit bleek dat ik maar weinig fructose nodig heb om er last van te krijgen ;)

Bn er nog niet uit wat een goed alternatief is is om tijdens een lange rit wat snelle energie op te doen maar misschien zijn er meer ervaringsdeskundigen die daar in dit topic iets over kunnen zeggen...
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 27 mei 2020 23:27

Ik heb sinds kort de sis energy bar ontdekt, ik weet niet hoeveel fructose daarin zit maar ik vind het een openbaring. De 1e aanblik en hap was even wennen. Maar ze zijn lekker, je bent echt even bezig ze op te peuzelen (Ik geniet altijd erg van de physieke bezigheid van het eten) En ze geven mij een hoop energie en voor mijn gevoel valt het het beter dan gelletjes. Die probeer verpakking (2x5 bij Mantel) Is ook niet gék duur. Misschien eens proberen?
Afbeelding

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 28 mei 2020 07:40

Enzzo schreef: 27 mei 2020 21:37 Iedereen is eigenlijk een beetje intolerant voor fructose. Alleen is de een net wat meer intolerant dan de ander. Zal wellicht met de stofwisseling te maken hebben. Ikzelf ben heel gevoelig daarvoor. Heb zelfs al eens een test daarvoor ondergaan (de zogenaamde ademtest) en daaruit bleek dat ik maar weinig fructose nodig heb om er last van te krijgen ;)

Bn er nog niet uit wat een goed alternatief is is om tijdens een lange rit wat snelle energie op te doen maar misschien zijn er meer ervaringsdeskundigen die daar in dit topic iets over kunnen zeggen...
Misschien iets met uitsluitend glucose? Maltodextrine bijvoorbeeld.
Ik kan me ook voorstellen dat dit precies dezelfde klachten geeft.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 mei 2020 08:45

rikkert schreef: 27 mei 2020 13:34 Ademen en dan lucht in je buik krijgen, dat lijkt me sterk eerlijk gezegd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aerofagie

Kan makkelijk gebeuren dat je lucht mee inslikt als je eet of drinkt op de fiets.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie