Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

fietsen en zonnesteek (of hoe te vermijden?)

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 23 mei 2020 14:20

Keezx schreef: 22 mei 2020 22:38
xml schreef: 22 mei 2020 20:50
sge schreef: 22 mei 2020 17:08 Ik denk dat het zeer afhangt van persoon tot persoon , iedereen reageerT anders.
klopt maar dat drinken is wel een vuistregel die voor iedereen opgaat, mijn bescheiden mening althans. iedereen zal wel negatieve gevolgen ondervinden aan een fietsrit van >3u in die warmte met anderhalve liter drank bij, zeker als je de afstand/fietstijd niet gewoon bent. voor de één zal dat al wat minder zijn dan voor de ander, maar het verbaast me niets dat topicstarter deze ervaring heeft gehad, spijtig genoeg.
Mij verbaast het toch wel....of eigenlijk weer niet.
In 2014 heb ik in Frankrijk enkele ritjes gemaakt van tot 4 uur bij extreem hoge temperaturen (zelf de locals klaagden erover) met 1 bidon van 3/4 liter en in 1 geval nog een halve liter in m'n achterzak en geen enkel probleem gehad (ik was toen bijna 62).
Tijdens de klimmen stuurde ik naar links als daar een boom stond, zo brandde de zon.
Misschien onverantwoord, maar ik had al de ervaring dat ik extremen goed aankan, misschien ben ik wel een medisch fenomeen.
Heb je al koppijn na een ritje bij 25 graden, dan ben je gevoelig en moet je de signalen niet negeren....
wat als je meer drinken bij je had? zal voor je lichaam toch zeker niet negatief uitgepakt hebben. voor je klimtijd mss wel. achja, dat zullen we nooit weten. :lol:

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 23 mei 2020 15:07

Dan was hij zwaarder geweest en was langzamer gegaan :lol: of niet.

Belgje
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 nov 2014 18:41

Belgje 23 mei 2020 19:41

xml schreef: 22 mei 2020 20:50
klopt maar dat drinken is wel een vuistregel die voor iedereen opgaat, mijn bescheiden mening althans. iedereen zal wel negatieve gevolgen ondervinden aan een fietsrit van >3u in die warmte met anderhalve liter drank bij, zeker als je de afstand/fietstijd niet gewoon bent. voor de één zal dat al wat minder zijn dan voor de ander, maar het verbaast me niets dat topicstarter deze ervaring heeft gehad, spijtig genoeg.

dit komt voor niemand uit de lucht gevallen.
Topicstarter hier.
Inderdaad, dom van mij. In de zon was het overigens makkelijk 30° afgelopen donderdag.

Wat is zo'n richtlijn, hoeveel drink je best per uur als t warm is?
"Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike" - JFK

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 23 mei 2020 20:17

als je het mij vraagt, een bidon per uur minstens. als het zo een grote 750ml bidon is doe ik er anderhalfuur mee, soms minder lang met die temperaturen.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 24 mei 2020 15:04

Hangt ook erg af van persoon tot persoon. Afeglopen vrijdag was het vrij warm en erg vochtig (geen zon, wel 27°) en was het dus serieus zweten. Ik heb 200km gereden (uurtje of 7) en heb er 5 bidons van 700ml door gejaagd. Bij thuiskomst was ik een halve lichter dan bij vertrek, dus zeker genoeg gedronken.

Vandaag was het frisser, 150km (minder dan 5u op de fiets) en 2 bidons (van 700ml) was net genoeg. Volgens weegschaal was ik wel 1kg lichter dan vanmorgen, dus in de loop van de dag wat extra drinken om aan te vullen.

In onze club ben ik iemand die vrij veel drinkt (meeste mannen hadden vandaag maar 1 bus bij)
Afbeelding

barbaar
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 dec 2009 00:25

barbaar 24 mei 2020 16:35

Je lichaam kan ongeveer 0.6-.07 liter per uur opnemen. Meer drinken is dus zinloos.

Wat is je vetpercentage?

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5111
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 24 mei 2020 20:00

Afgelopen donderdag was het ook vrij warm/benauwd.
Ik zat ook te fietsen met harstslag die denk zo'n 20 a 30 slagen hoger was dan normaal. (op basis vergelijk met powermeter)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 25 mei 2020 11:21

Genoeg drinken dus.., zeker de dorst voorblijven.
En als het veel zweten is, dan heb je ook zouten nodig..., zit in sportdrank, maar anders simpelweg zoute drop oid nemen.

Als het kan, een zonnebril.
Als het kan, een petje of bandana onder je helm. Die neemt zweet op, en de zon moet dat eerst verdampen voordat het aan je hoofd komt. Je kunt ook kiezen dat petje regelmatig nat te maken.
Als het kan, je oksels en liezen koelen (dat laatste kan dus niet echt op een fiets, dat eerst kan door de juiste kleding wel).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 25 mei 2020 11:31

MarkVeenstra schreef: 25 mei 2020 11:21 Genoeg drinken dus.., zeker de dorst voorblijven.
En als het veel zweten is, dan heb je ook zouten nodig..., zit in sportdrank, maar anders simpelweg zoute drop oid nemen.
Ff een leuk weetje tussen door. Er zit, gek genoeg, in Zoute drop minder zout dan in Zoete drop.

https://www.quest.nl/mens/voeding/a2559 ... oute-drop/

gerundium
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 aug 2011 14:52

gerundium 25 mei 2020 11:42

de behoefte aan water verschilt per persoon, ik weet van mijzelf dat ik echt veel water moet drinken. als ik dat niet doe kom ik vaak op warme dagen met lichte hoofdpijn thuis. daarom rijd ik met 2x een 1 liter bidon rond (overigens gaat er net geen liter in) voor ritten van 4 uur.

overigens begrijp ik sowieso de logica niet zo van een minimale hoeveelheid water meenemen. als ik twijfel over de lengte van mijn ritje grijp ik altijd naar de grotere bidons, het kost me niks en kan een wereld van verschil uitmaken als je te weinig hebt.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 25 mei 2020 11:58

Sulla schreef: 25 mei 2020 11:31
MarkVeenstra schreef: 25 mei 2020 11:21 Genoeg drinken dus.., zeker de dorst voorblijven.
En als het veel zweten is, dan heb je ook zouten nodig..., zit in sportdrank, maar anders simpelweg zoute drop oid nemen.
Ff een leuk weetje tussen door. Er zit, gek genoeg, in Zoute drop minder zout dan in Zoete drop.

https://www.quest.nl/mens/voeding/a2559 ... oute-drop/
Ja, en sterker nog: in drop zit maar heel weinig gewoon zout (natriumchloride), maar vooral salmiakzout, daar heb je niks aan qua zouten die je verliest door het zweten. Drop kan lekker zijn en de suiker geeft koolhydraten, maar verder is het nergens goed voor.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 25 mei 2020 12:55

Volgens mij krijgt iedere Nederlander (en Belg) iedere westerling al veel te veel zout binnen via het dagelijks dieet . Ik vul het niet extra aan en ik zweet als een otter.
Afbeelding

Plaats reactie