Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

fietsen en zonnesteek (of hoe te vermijden?)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 25 mei 2020 15:24

gerundium schreef: 25 mei 2020 11:42 CUT
overigens begrijp ik sowieso de logica niet zo van een minimale hoeveelheid water meenemen. als ik twijfel over de lengte van mijn ritje grijp ik altijd naar de grotere bidons, het kost me niks en kan een wereld van verschil uitmaken als je te weinig hebt.
Wel;, de logica was bij mij gebaseerd op de ervaring, dat , ALS ik liters meeneem die niet opdrink en slechts nutteloze ballast zijn.
Tenzij je in een woestijn gaat fietsen is er altijd wel ergens water te vinden.
Een hele lange klim fiets ik liever op met 1 liter dan 2 liter, op het vlakke maakt het weinig uit.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Belgje
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 nov 2014 18:41

Belgje 26 mei 2020 11:28

xml schreef: 23 mei 2020 20:17 als je het mij vraagt, een bidon per uur minstens. als het zo een grote 750ml bidon is doe ik er anderhalfuur mee, soms minder lang met die temperaturen.
en als je dan een hele dag gaat fietsen in Coronatijden zonder cafeetjes en langs afgelegen wegen zonder tankstations? 7 bidons mee?
"Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike" - JFK

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 mei 2020 12:20

Klinkt als een mooi stuk BNL, waar kan ik die afgelegen wegen vinden waar ik niet eens een tankstation tegen ga komen?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fietsnewbie96
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 mei 2020 16:35

fietsnewbie96 26 mei 2020 14:54

Hoe doen jullie dat als je een solo rit maakt en ergens drinken bij gaat kopen? Fiets mee het tankstation/de supermarkt in? Of iemand op straat vragen om op je fiets te letten?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 mei 2020 15:33

Tankstation heeft meestal een glazen pui en het hangt er vol met camera's, dus die zet ik gewoon buiten net naast de deur. Supermarkt zet ik meestal de fiets binnen neer als het even kan. Scheelt dat ik niet op een buitensporig dure fiets rijd, het is en blijft een gebruiksvoorwerp, 100% risico's uitsluiten gaat niet, dus gaan we maar uit van de goedheid van de mens.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 26 mei 2020 15:38

Ik heb altijd een klein slotje mee.
Als het kan, neem ik hem wel liefst mee binnen.

Ideaal is met 2 (of meer) fietsen, dan kan iemand bij de fietsen blijven
Afbeelding

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 26 mei 2020 15:47

Belgje schreef: 26 mei 2020 11:28
xml schreef: 23 mei 2020 20:17 als je het mij vraagt, een bidon per uur minstens. als het zo een grote 750ml bidon is doe ik er anderhalfuur mee, soms minder lang met die temperaturen.
en als je dan een hele dag gaat fietsen in Coronatijden zonder cafeetjes en langs afgelegen wegen zonder tankstations? 7 bidons mee?
xml schreef: 22 mei 2020 14:18 ik ben gisteren naast die superette die ik in had gepland na 60km, genoeg krantenwinkeltjes en tabakshops à la nachtwinkel tegengekomen die gewoon open waren.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 26 mei 2020 16:38

Belgje schreef: 26 mei 2020 11:28
xml schreef: 23 mei 2020 20:17 als je het mij vraagt, een bidon per uur minstens. als het zo een grote 750ml bidon is doe ik er anderhalfuur mee, soms minder lang met die temperaturen.
en als je dan een hele dag gaat fietsen in Coronatijden zonder cafeetjes en langs afgelegen wegen zonder tankstations? 7 bidons mee?
Hoe ver wil je op een dag gaan fietsen in België of Nederland zonder in de buurt van een tankstation of winkel te komen?

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 26 mei 2020 17:03

Ik neem altijd 2 bidons mee en dan vraag ik altijd( fatsoenlijk vanzelf) bij gewone mensen die in de tuin bezig zijn of zitten.
Altijd willen ze dat wel.Echt nog nooit geweigerd.

en op camping-watersport terreinen(zijn/gaan weer open nu)...... heb je altijd wel een toilletgebouw met (buiten)kranen.


maatregelen tegen zonnesteek>
petje/onderhelm cap op, goed insmeren, goed drinken, goed eten!(niet vergeten dus), en beperkt aantal uren fietsen en niet met te grote inspanning en accepteren dat je nu eenmaal niet goed over sterke zon kan.

Niet voor niets zijn we hier in Nederland, over het algemeen zo blank/licht als wat. De enige reden dat donkere mensen een donkere huid hebben(vertel dat maar aan types als Wilders en/of Baudet) is dat hun huid geevalueerd is om goed tegen de zon te kunnen. Zelfs met hun donkere huid kunnen ze ook last hebben van de zon en verkleurt hun huid ook en wordt nog donkerder.
De eerste bewoners van Europa waren dan ook donkere mensen uit Afrika en kwamen hier in bosrijk gebied.(bijna heel Europa was bebost).
Doordat een heel donkere huid niet nodig was in het bosrijke landschap(geen sterk zonlicht),is hun huid steeds lichter geworden en na het verdwijnen van de oerbossen ten voordele van de landbouw en er een veel opener landschap ontstond zijn we met onze steeds lichter huid veel kwetsbaarder geworden, tegen zonnestraling.
(dit leerden wel al op de Mavo 45jaar terug ;) ).

Nu warmt het klimaat(de laatste 15 jaar zeg maar) ook nog eens op en komt alles "dubbel"aan.Veel meer zonuren.pffffffft. We zijn in dit voorjaar al aan meer zonuren toe, dan in mij hele jeugd samen zo ongeveer. 8-) (tenminste zo voelt het,

(Rij)Wind is natuurlijk verradelijk !.
omdat je gevoelsmatig wordt afgekoeld ...maar dat heeft geen invloed op de zonkracht en de werking op je lichaam.Je hebt dan juist goed kans om een zonnesteek op te lopen,omdat de wind je het gevoel geeft van afkoeling, wat dus niet zo is!

en nog een tip>
gooi mooi wat water(bij een tappunt) ,
eerst over je hoofd en bovenkant van je lichaam. Dan wordt je kleding goed nat en dat geeft fijne verkoeling over langere tijd.
en je kan ook nog uv tegenhoudende (dunne/lichte) arm en beenstukken aan doen.Vooral UV armstukken zijn wel prettig te dragen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 26 mei 2020 17:34

Altijd lastig die adviezen. Nu weer petje onder helm, terwijl eerder iemand schreef dat dat wel het domste was wat je kunt doen.
Ik heb nog nooit een.pet onder mijn helm gedaan. Ik kom wel regelmatig met zeiknat haar, plus natuurlijk de pads van de helm, thuis.
Als de luchtvochtigheid een beetje laag is dan is dat water over je hoofd en kleding ook na een paar kilometer weer weg.

Belgje
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 nov 2014 18:41

Belgje 26 mei 2020 17:50

Jans schreef: 26 mei 2020 16:38 Hoe ver wil je op een dag gaan fietsen in België of Nederland zonder in de buurt van een tankstation of winkel te komen?
ik fiets vaak langs het jaagpad langs de Schelde, kanalen, kleine landelijke wegen... dan zou ik echt op voorhand moeten uitzoeken waar er in de buurt van die routes tankstations zijn.

De rit afgelopen donderdag vertrok in het Waasland, langs de Oude Durme, tot in Temse, brug over de Schelde, verder langs het water tot Klein Willebroek. Langs de route zelf echt niks tegen gekomen.
Ik zorg er in de toekomst wel voor om op voorhand even op te zoeken wat er in de buurt is!
"Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike" - JFK

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 26 mei 2020 18:04

Maar als je toch een "hele dag" gaat fietsen dan zoek je toch een route waarbij je ergens iets in kunt slaan? Ik ken die routes niet, maar ik kan me niet voorstellen dat je niet, als je van zo'n jaagpad afgaat ergens binnen 5km iets kunt vinden?

Plaats reactie