Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

fietsen en zonnesteek (of hoe te vermijden?)

Belgje
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 nov 2014 18:41

Belgje 22 mei 2020 09:36

Gisteren was het een prachtige dag en hadden we vrijaf in België (O-L-H- hemelvaart).
Ik heb 85 km gefietst en had 's avonds hoofdpijn, was misselijk en had mijn avondeten er weer uitgek*tst en had rare rode vlekken op mijn arm. Ik vermoed dat ik dus een zonnesteek had.
Ik had overdag al door dat ik het veel te warm had, langs mijn route was er jammer genoeg ook nauwelijks schaduw (jaagpad langs de Schelde). Ik ben wel een paar keer gestopt in de schaduw om mijn lichaam even te laten afkoelen. Ik had in totaal 1.5L sportdrank mee. Dat was lang niet genoeg. Ik heb de laatste 2u echt zuinig geweest op 0.5l. In deze tijden zijn er natuurlijk ook geen cafeetjes ofzo open waar je even kan bijtanken.
Ik ben sowieso nogal bleek van huid en gevoelig voor dat soort dingen. Wat kan ik in de toekomst nog meer doen om dit te vermijden?
- meer drinken?
- niet fietsen bij >26° :roll:
- petje onder fietshelm? lijkt me zo ongemakkelijk
- routes beter uitstippelen?
"Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike" - JFK

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8447
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 22 mei 2020 09:59

Belgje schreef: 22 mei 2020 09:36 Gisteren was het een prachtige dag en hadden we vrijaf in België (O-L-H- hemelvaart).
Ik heb 85 km gefietst en had 's avonds hoofdpijn, was misselijk en had mijn avondeten er weer uitgek*tst en had rare rode vlekken op mijn arm. Ik vermoed dat ik dus een zonnesteek had.