Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

fietsen en zonnesteek (of hoe te vermijden?)

Belgje
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 nov 2014 18:41

Belgje 22 mei 2020 09:36

Gisteren was het een prachtige dag en hadden we vrijaf in België (O-L-H- hemelvaart).
Ik heb 85 km gefietst en had 's avonds hoofdpijn, was misselijk en had mijn avondeten er weer uitgek*tst en had rare rode vlekken op mijn arm. Ik vermoed dat ik dus een zonnesteek had.
Ik had overdag al door dat ik het veel te warm had, langs mijn route was er jammer genoeg ook nauwelijks schaduw (jaagpad langs de Schelde). Ik ben wel een paar keer gestopt in de schaduw om mijn lichaam even te laten afkoelen. Ik had in totaal 1.5L sportdrank mee. Dat was lang niet genoeg. Ik heb de laatste 2u echt zuinig geweest op 0.5l. In deze tijden zijn er natuurlijk ook geen cafeetjes ofzo open waar je even kan bijtanken.
Ik ben sowieso nogal bleek van huid en gevoelig voor dat soort dingen. Wat kan ik in de toekomst nog meer doen om dit te vermijden?
- meer drinken?
- niet fietsen bij >26° :roll:
- petje onder fietshelm? lijkt me zo ongemakkelijk
- routes beter uitstippelen?
"Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike" - JFK

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8447
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 22 mei 2020 09:59

Belgje schreef: 22 mei 2020 09:36 Gisteren was het een prachtige dag en hadden we vrijaf in België (O-L-H- hemelvaart).
Ik heb 85 km gefietst en had 's avonds hoofdpijn, was misselijk en had mijn avondeten er weer uitgek*tst en had rare rode vlekken op mijn arm. Ik vermoed dat ik dus een zonnesteek had.
Ik had overdag al door dat ik het veel te warm had, langs mijn route was er jammer genoeg ook nauwelijks schaduw (jaagpad langs de Schelde). Ik ben wel een paar keer gestopt in de schaduw om mijn lichaam even te laten afkoelen. Ik had in totaal 1.5L sportdrank mee. Dat was lang niet genoeg. Ik heb de laatste 2u echt zuinig geweest op 0.5l. In deze tijden zijn er natuurlijk ook geen cafeetjes ofzo open waar je even kan bijtanken.
Ik ben sowieso nogal bleek van huid en gevoelig voor dat soort dingen. Wat kan ik in de toekomst nog meer doen om dit te vermijden?
- meer drinken?
- niet fietsen bij >26° :roll:
- petje onder fietshelm? lijkt me zo ongemakkelijk
- routes beter uitstippelen?
Dit is de 1ste keer dat je het overkomt?
85 km gefietst en de laaste 2 uur zuinig geweest ,hoe lang was je onderweg in totaal?
Ga in de morgen of laat in de middag dan is het koeler.
Hoofd niet bedekken want die voert de meeste warmte af.
Vooraf veel drinken helpt een klein beetje.
Heb je de helm niet te strak zitten?
Meer tips en tricks zullen wel volgen
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 22 mei 2020 10:00

veel te weinig drinken en dat rantsoeneren is nefast natuurlijk. ik heb gisteren ook gefietst en heb op voorhand uitgezocht waar er superettes waren om even bij te tanken.
drinken voordat je dorst krijgt is sowieso aan te raden en bij een dag zoals gisteren des te meer. ik had bijvoorbeeld twee grote bidons van 750ml mee, een bidon per anderhalfuur doe ik dan. ook de dag ervoor maak ik dat ik al wat meer drink. een beetje zout in de bidons is ook aan te raden.

op deze webpagina kan je je wat verdiepen in het onderwerp: https://www.gezondheid.be/index.cfm?fus ... rt_id=4606

als je vroeg genoeg vertrekt kan je overigens nog wat genieten van iets frissere temperaturen.

dix0r
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 12 jun 2010 15:07

dix0r 22 mei 2020 10:02

Ik denk dat het o.a. een kwestie van hydrateren is.

Had mezelf gisteren ook vergist, was welliswaar vroeg weg (8.30). Maar had in de middag lichte hoofdpijn na een rit van 4+ uur. Had 2x500ML bidons bij, wel isotone sportdrank.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 22 mei 2020 10:19

Voldoende drinken en een petje onder je helm. Vind een petje bij warm weer altijd wel fijn. Zorgt er voor dat er niet teveel zweet in je ogen loopt en houdt de zon van je hoofd. Heb gisteren 200+ gereden in Zeeland (nergens schaduw) en heb geen last gehad van de zon.

Ook plan ik bij dit soort tochten altijd openbare watertappunten in de route.
o'7o

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 22 mei 2020 10:32

Je hebt te weinig gedronken dat is duidelijk. Mocht je echt de nood hoog hebben qua drinken. Bel gewoon ergens aan een vraag om wat water. Het is mij nog nooit geweigerd. Een klein beetje over de schroom heen stappen en zeer vriendelijk vragen uiteraard. Weet niet of mensen er in corona tijden moeilijk om zouden doen. Zou hopen van niet, maar je weet t niet meer tegenwoordig.

Zorg ook voor een goede zonnebril, dat geeft ook wat rust aan de ogen. Goede zonnebrand smeren en vooral niet te gek doen. Petje vind ik zelf nooit echt helpen bij warm weer.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 22 mei 2020 11:50

dix0r schreef: 22 mei 2020 10:02 Ik denk dat het o.a. een kwestie van hydrateren is.

Had mezelf gisteren ook vergist, was welliswaar vroeg weg (8.30). Maar had in de middag lichte hoofdpijn na een rit van 4+ uur. Had 2x500ML bidons bij, wel isotone sportdrank.
dat is toch echt veel te weinig, net zoals de topicstarter.

ter referentie, mijn fietstocht was gisteren 6u30min en heb ongeveer 4,5 liter naar binnen gespeeld.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 22 mei 2020 11:59

Belgje schreef: 22 mei 2020 09:36 In deze tijden zijn er natuurlijk ook geen cafeetjes ofzo open waar je even kan bijtanken.
Om snel en zonder je geliefde fiets te lang uit het oog te moeten verliezen aan eten en drinken te komen vind ik tankstations erg handig.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Belgje
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 nov 2014 18:41

Belgje 22 mei 2020 12:02

Douglas schreef: 22 mei 2020 10:19 Ook plan ik bij dit soort tochten altijd openbare watertappunten in de route.
Die hebben we in België bij mijn weten niet.... toch nog nooit gezien, jammer genoeg.

Ik had gisteren met mijn zus afgesproken om halfweg onze woonplaatsen samen te picknicken. Ik ben vertrokken om 10u30 en aangekomen om 12u30. Lekker gepicknickt (op veilige afstand) in de schaduw en dan terug naar huis van 14u - 16u. Dat was het heetste moment natuurlijk. Ik had 1 bidon van 750ml mee en een extra flasje sportdrank van 500ml. Veel te weinig dus.
In normale tijden durf ik wel bij mensen bellen of aankloppen om water te vragen. Nu in tijden van corona liever niet, zowel voor hen als voor mijzelf.
Insmeren met zonnecrème (factor 50 zelfs) doe ik sowieso.
85km is voor mij al langer dan gemiddeld, maar met zo'n lange luchpauze ertussen dacht ik , he 2x 42km is prima! ;-)
Zonnebril vind ik lastig: ik draag een bril met een sterke aanpassing. Met een zonnebril zie ik dan te weinig in de schaduw.
"Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike" - JFK

Belgje
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 nov 2014 18:41

Belgje 22 mei 2020 12:03

scepticus schreef: 22 mei 2020 11:59 Om snel en zonder je geliefde fiets te lang uit het oog te moeten verliezen aan eten en drinken te komen vind ik tankstations erg handig.
inderdaad, maar die vind je niet langs het jaagpad aan de Schelde....
"Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike" - JFK

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 22 mei 2020 12:24

SqueeZer schreef: 22 mei 2020 11:51 Goede zonnecreme, petje en voldoende drinken meenemen .. met extreem warm weer neem ik voor die reden de camelbak altijd mee ..

1 liter water erin en de rest goed opvullen met ijsblokken (is bijna 2 liter) ook in de twee bidons die ik meeneem gooi ik enkele ijsblokken ..

En natuurlijk niet onbelangrijk .. let wat op de hartslag, bij hogere temperatuur rijd je beter een rustigere rit.
Te koud water werkt juist averechts. De voorraad voor over een paar uur kan je best ijs ingooien om te voorkomen dat het thee wordt, maar die eerste fles zou ik echt geen ijs in doen. Maar te koud is wel altijd beter dan te weinig.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 22 mei 2020 12:57

Belgje schreef: 22 mei 2020 12:02
Douglas schreef: 22 mei 2020 10:19 Ook plan ik bij dit soort tochten altijd openbare watertappunten in de route.
Die hebben we in België bij mijn weten niet.... toch nog nooit gezien, jammer genoeg
Hebben jullie dan in België geen kerkhoven.?? :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie