Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

fietsen en zonnesteek (of hoe te vermijden?)

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 26 mei 2020 20:48

Als er mensen aan het jaagpad wonen, kun je die misschien aanspreken en vragen om wat water. Er staat vast iemand die bloemen in zijn hof water te geven of de wagen te poetsen. Dan is het helemaal eenvoudig.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 mei 2020 21:42

codex schreef: 26 mei 2020 17:03 (Rij)Wind is natuurlijk verradelijk !.
omdat je gevoelsmatig wordt afgekoeld ...maar dat heeft geen invloed op de zonkracht en de werking op je lichaam.Je hebt dan juist goed kans om een zonnesteek op te lopen,omdat de wind je het gevoel geeft van afkoeling, wat dus niet zo is!
Huh wat? Nog nooit een klim opgereden in de zon? Natuurlijk koel je gewoon af van rijwind.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 26 mei 2020 22:35

Belgje; Er liggen toch heel wat dorpen langs dat jaagpad en als je tussen de tuinders en de boeren rijdt geraak je toch ook aan je gerief. Dat traject heb ik al ontelbare keren gereden. Trouwens er liggen ook veel schepen aangemeerd en die zijn vaak met water bezig.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 27 mei 2020 08:34

Jans schreef: 26 mei 2020 17:34 Altijd lastig die adviezen. Nu weer petje onder helm, terwijl eerder iemand schreef dat dat wel het domste was wat je kunt doen.
Ik heb nog nooit een.pet onder mijn helm gedaan. Ik kom wel regelmatig met zeiknat haar, plus natuurlijk de pads van de helm, thuis.
Als de luchtvochtigheid een beetje laag is dan is dat water over je hoofd en kleding ook na een paar kilometer weer weg.
Zeiknat haar, werkt hetzelfde als zijknatte pet.
En bij lage luchtvochtigheid is water (of zweet, net zo goed), inderdaad snel verdampt. Dat maakt het ook dat je in die omstandigheden meer vocht verliest/meer zweet. En juist dan is een petje of bandana handig (zeker als je die zelf regelmatig nat maakt), omdat de zon er dan meer tijd voor nodig heeft dat vocht te laten verdampen. En als het zeiknat blijft (pet/bandana/haardos), is het alleen maar prima, want dat in combinatie met rijwind, koelt je lichaam.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 27 mei 2020 11:10

@amclassic Met dat wind/rijwind "verradelijk"kan zijn ...bedoel ik eigenlijk zo.

(Topic starter heeft zijn vraag gesteld over fietsen in Belgie.).

Ik heb de ondervinding dat , als je voelt dat er wind staat en dat te samen met de rijwind door de snelheid van het fietsen(25km p/u).....je het idee hebt dat de temperatuur wel meevalt.

Maar toch kan je dan juist erg verbranden en een lichte zonnesteek oplopen.

Ik zelf ben veel op het water geweest en je verbrand nergens sneller dan op het water. Ondanks dat het op het water varen(kano/open zeilboot ed) altijd koeler aanvoelt door de afkoeling. van het oppervlaktewater en de vrije wind.(het is "verradelijk" qua warmte risico's.)

Dat zelfde ervaar ik ook als ik hier in Noord Nederland fiets(ik kom nergens anders) .:)
Het zonlicht komt gewoon sterker aan dan het aanvoelt.

en zonnesteek vermijden door heel veel te drinken is denk ik sterk persoonlijk.Het ene mens zal daar inderdaad genoeg aan hebben en een ander zal aan drinken alleen niet genoeg hebben en zijn aanvullende maatregelen nodig.(genoeg benoemd hier).

Fietsen in de bergen met hoge temperaturen....dat lijkt me in alles extreem en dus ook aan je lichamelijke inspanningen.Dat is natuurlijk ook niet voor iedereen weggelegd.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 27 mei 2020 12:06

Ik smeer bij zo’n altijd p20 op mijn kale kop help ook tegen verbranden.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Belgje
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 nov 2014 18:41

Belgje 03 jun 2020 12:35

Maandag was het dus weer een vrije én warme zonnige dag. Ik had opnieuw een leuke fietstocht gepland mét voldoende water bij en mogelijkheid om bij te vullen. En toch had ik -gelukkig zeer milde- hoofdpijn. Ik heb een bleke huid dus ik weet dat ik daar gevoelig voor ben. Toch lijkt het dit jaar extremer dan anders. Ik heb nochtans geen extreme inspanning gedaan vond ik. Mijn dag zag er zo uit
- 10u30 - 12u: 35km gefietst, heel ontspannend, 750ml gedronken
- 12u - 14u- gepicknickt en gewandeld in het bos (volop schaduw dus) flesje sportdrank gedronken
- 14u -16u: bij een vriendin in de tuin in de schaduw, ook wat gedronken en fruitsla gegeten, bidon bijgevuld
-16u- 17u, met vriendin richting haar huis gefietst, zij op gewone fiets, dus op zeer rustig tempo, veel schaduw langs de route, in de stad een ijsje gegeten
- 18u - 19u: naar huis gefietst, nog een volle bidon gedronken (750ml)
in totaal 73km gespreid over 8u.
Toch voelde ik dat het op het randje was. Ik had me uiteraard ook ingesmeerd met zonnecrème, factor 50.

Te weinig zuurstof in de lucht? teveel ozon?
Voorzichtig zijn dus
"Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike" - JFK

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 jun 2020 14:54

Of vooraf al bang zijn dat je je niet lekker gaat voelen. Dit bedoel ik serieus, niet om vervelend te doen.
Zuurstofgehalte is niet variabel, op gelijke hoogte.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 jun 2020 15:09

Dus je hebt 2 liter gedronken terwijl je de hele dag buiten bent geweest?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Belgje
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 nov 2014 18:41

Belgje 03 jun 2020 15:16

nee, ik heb wel meer gedronken hoor, toen we in de tuin zaten bv maar dan heb ik het niet zo bijgehouden. Ik denk eerder in totaal +/-3L?

@jans, kan ook...
"Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike" - JFK

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 03 jun 2020 15:16

Jans schreef: 03 jun 2020 14:54 Zuurstofgehalte is niet variabel, op gelijke hoogte.
Klopt blijkbaar niet helemaal in tegenstelling tot wat ook ik dacht: https://www.frankdeboosere.be/vragen/vraag2.php

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 jun 2020 17:58

Belgje schreef: 03 jun 2020 15:16 nee, ik heb wel meer gedronken hoor, toen we in de tuin zaten bv maar dan heb ik het niet zo bijgehouden. Ik denk eerder in totaal +/-3L?

@jans, kan ook...
Ik weet niet of je Nederlandse tv programma De dokters van morgen kunt zien. Afgelopen week ging het er over wat suggestie te weeg kan brengen.

Plaats reactie