Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wat eten jullie als 'bodem' voor een lange tocht

blik
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 mei 2008 11:35

blik 02 mei 2011 18:45

Sinds dit jaar ben ik voor het eerst bezig met langere tochten te maken (100+ kilometers). De eerste keer dat ik een lange tocht maakte kwam ik er al snel achter dat ik te weinig eten mee had genomen en te weinig had gedronken, de laatste 30 km waren een regelrechte hel.

Ik wil nu iets meer aandacht vestigen op wat ik als ontbijt moet eten voor een lange tocht. Ik denk namelijk dat daar ook wel wat te winnen is, zodat ik meer energie heb in het begin van de tocht. Nu eet ik gewoon een bakje cereals en evt. een plak peperkoek. Maar voor mijn gevoel is dat te weinig omdat ik redelijk snel 'bij moet eten'. Dus vandaar de volgende vraag:

Als jullie een lange tocht ondernemen van pak em beet, 5 uur. Eten jullie dan extra bij het ontbijt? En zo ja, wat eten jullie bij het ontbijt?

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 02 mei 2011 18:55

Ik eet gewoon brood meestal. Lekker met chocoladepasta! Jum:) Evt een yochurtje. Er zijn mensen met hele rituelen, pannekoeken, verschillende brinta's en weet ik veel wat. Scheelt een beetje per persoon maar ik krijg in de ochtend gewoon niet zo veel weg dus eet nooit meer als een broodje/boterham als 4/5 voor een rit.

fleppestijn
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 aug 2010 12:25

fleppestijn 02 mei 2011 18:58

Volgens mij is het voor iedereen nogal verschillend hoe om te gaan met eten voor en tijdens een tocht. Vorige week in mijn eentje heen en weer gereden vanuit Zuid-Holland naar Overrijsel (rond de 180 km) en op de heenreis vrij veel onderweg gegeten en toen ging het op laatst amper meer, maar op de terugweg alleen een reep ontbijtkoek gegeten en 2 bidons water en zonder te stoppen in een ruk doorgereden. Wel die ochtend stevig ontbeten met flink wat boterhammen en zo'n drie uur later gaan fietsen.

Overigens, na pakweg 100 km heb ik niet eens zin meer om wat te eten, dan krijg ik niks meer door mijn mond behalve een dextrotje.
Fietsen is afzien.

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 02 mei 2011 19:03

Ik eet bij trainingen korter dan 2,5 u 4 boterhammen. Bij tochten langer dan 3 uur meer en bij tochten langer dan 4 uur eet ik onderweg ontbijtkoek.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

amateurke
Forum-lid
Berichten: 671
Lid geworden op: 10 jan 2007 13:16

amateurke 02 mei 2011 19:20

's-morgens krijg ik echt geen hopen eten op v oor een toertocht. Sta er ook niet extra vroeg voor op. Maar tijdens het fietsen vroeg genoeg begin en met enige regelmaat blijf eten is dat geen enkel probleem. Op een lange tocht neem ik altijd ontbijtkoek en pannenkoeken met appelstroop mee. Zelf hou ik niet zo van energierepen en dat soort materiaal. Wel heb ik sportdrank in de bidon (2 x 0,75l bidons waar ik overigens bij warmer weer niet genoeg aan heb).
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 02 mei 2011 19:36

Gewoon meer ontbijten dan normaal. En gezond ontbijten natuurlijk.

Op normale dagen houd ik het bij een bakje cruesli en paar crackers met jam. Als er veel getraind gaat worden, komen daar 2 krentenbollen en een pannenkoek bij. Voorafgaand aan een cyclo eet ik mijn buik echt helemaal rond. Als ik dat allemaal ga opnoemen, ben ik nog wel even bezig.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
bontempi056
Forum-lid
Berichten: 131
Lid geworden op: 08 okt 2010 17:16

Gebruikersavatar bontempi056 02 mei 2011 20:24

Voor mij bij een lange tocht 100+ gaat er bij een flink bord pasta in,voor onderweg paar energiereepjes mee en 2 gelletjes en 1 bidon water en 1 bidon energiedrank,meestal hou ik de helft over aan eten :-D
Wie nimmer dwaalt wordt nooit verstandig!!!

ultimatecf
Forum-lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 23 feb 2007 10:20

ultimatecf 02 mei 2011 20:31

Bij een toertocht, gewoon meenemen wat je lekker vindt. Als er maar genoeg energie in zit. En weinig vet. En niet vergeten binnen een uur al te beginnen met eten. Beter 8 keer een klein portie dan twee keer heel veel. En beter een reep of krentebol of wat dan ook, over houden, dan 1 te weinig.

fonzie11
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 dec 2009 08:15

fonzie11 02 mei 2011 20:39

Bord past met tomatensaus en wat geitenkaas, best lekker

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 02 mei 2011 20:58

Twee boterhammen met jam.
Daarna een bord yoghurt met Chocolade Muesli.
Glas Jus d'Orange.
En als finishing touch (voorschrift cardioloog) 1 betablokker, 1 bloeddrukverlager, 1 stollingsvertrager, 1 cholesterol verlager.
Voor onderweg neem ik dan nog 1 boterham, 1 plak peperkoek en 2 mueslirepen o.i.d en 2 bidons drinken.
Daar heb ik zondag 125 km op gedaan.

Marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

amateurke
Forum-lid
Berichten: 671
Lid geworden op: 10 jan 2007 13:16

amateurke 02 mei 2011 21:44

Klinkt allemaal lekker. Maar ik snap echt niet hoe jullie dat naar binnen krijgen in de vroege ochtend?
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

arnos
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 11 mei 2007 15:20

arnos 02 mei 2011 21:51

Ik ben een enorme veelvraat.
Bij tochten meer dan 6 uur: twee borden pasta, yoghurt met muesli, bananen vooraf (eigenlijk alles wat ik maar binnen kan krijgen). Tijdens de tocht ieder half uur een halve snelle jelle, sultana, stroopwafel of energiereep, naar het einde van de tocht ook evt gelletje. Ieder uur een grote bidon met twee maatschepjes energiepoeder.
Ik wéét hoe ik me voel als ik niet genoeg eet...

Plaats reactie