Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wat eten jullie als 'bodem' voor een lange tocht

blik
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 mei 2008 11:35

blik 03 mei 2011 13:34

Het is in ieder geval wel duidelijk dat ik iets meer moet ontbijten voor een tocht. Met een bakje cereals haal je het niet echt.

Is Brinta aan te raden als ontbijt qua energie?

janvdsande
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:21

janvdsande 03 mei 2011 13:47

Meestal fiets ik in de middag. In de ochtend eet ik standaard een dik plak ontbijtkoek en een bruinte boterham met kaas en appelstroop.

Dan fiets ik smiddags zon 130-150 km, en eet ik een boterham of 4-5 met kip en zoet beleg.
Onderweg meestal een gelleke of een reep en veel drinken.
Bij terugkomst een herstelshake en groot bord pasta.

Succes
Zie ook http://janvdsande.nl" onclick="window.open(this.href);return false; voor meer info en blog.

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 04 mei 2011 17:03

Er bestaat bijna niks beters dan Brinta in mijn ogen. Althans vóórdat je gaat sporten.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

peter-1981
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 mei 2011 12:58

peter-1981 04 mei 2011 18:00

Volgens mij ben ik de enige die meestal niks eet in de ochtend :P
Ik vertrek meestal nog al redelijk op tijd en dan heb ik nog echt geen zin om te eten.
In het beste geval eet ik voor vertrek een snelle jelle en heb ik 3 koppen koffie achter m`n kiezen.
Tijdens de gemiddelde rit van 4uur kom ik met 2 gelletjes en wat carbboom energy snoepjes goed door.

Gebruikersavatar
bull
Forum-lid
Berichten: 751
Lid geworden op: 24 jul 2005 21:38

Gebruikersavatar bull 04 mei 2011 23:21

Tot ca. 2 uur fietsen, gewoon twee bammetjes. Alles langer (training) 4 bammetjes met hagelslag (Venz, puur!) en een groot glas jus...

Tijdens de training 1 reepje (isostar) per uur, vanaf 1,5 uur.

Voor een cyclo, zo veel mogelijk proppen..:-)

Duurt wel even voordat je door hebt wat voor jou werkt....In ieder geval werkt bovenstaande voor mij goed.
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

raphael
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 01 sep 2005 22:12

raphael 05 mei 2011 01:14

Voor een lange tocht? niet heel veel anders dan voor een korte.
Ontbijt: bak cruesli met yoghurt.
soms op weg naar de start (toertocht) 2 muesli boterhammen en een bidon sportdrank.

Tijdens de tocht ieder uur een isostar gel (appel of perzik)
heb 2 bidonnen: een met istone drank ander met drank met voeding
Bij een stempelpost eventueel een mueslireep of zo

Na afloop bidon met herstel drank (meestal al van te voren klaargemaakt en in rugzakje bij start gelaten)


pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 05 mei 2011 15:19

Als ik bij iedere duurtraining van afgelopen winter ieder uur een sportreepje en gelletjes naar binnen had moeten werken, dan was ik nu failliet geweest.

Ik eet op een dag zo'n 14 sneeën brood en flink wat avondeten. Bij een duurtraining hou ik het zo'n 3 uur uit zonder bij te eten. Daarna eet ik van die voorverpakte ontbijtkoek van de aldi.

Volgens mij moet je het niet alleen zoeken in meer eten, maar ook in training. Des te meer duurtraining je doet, des te efficiënter je lichaam omgaat met zijn brandstof.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 05 mei 2011 15:39

Potver, sommige mensen eten wel heel veel.

Doet me denken aan wat mannen die ik ken van de dikkebuikenbrigade.
Enorme pens, maar omdat ze een lang stuk gaan fietsen 'moeten' ze (van zichzelf) dus vooral heel veel eten.

Maar goed, geldt natuurlijk niet voor elke grote eter. Het is een beetje persoonlijk als je het mij vraagt. Voor mij helpt het wel om stevig te ontbijten. Niet dat ik er buikpijn van krijg, maar gewoon lekker vol. Tijdens het fietsen zo lang mogelijk 'normale' dingen eten, zoals krentebollen en de standaard liga. Aan gelletjes heb ik nog nooit gedaan. Wil niet zeggen dat dat niet zou helpen. Zou ik op mijn beurt weer eens kunnen proberen. Ik heb wel de neiging om een tocht zo hard mogelijk te fietsen, dus wellicht helpt dat mee.

tilion
Forum-lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mei 2010 12:16

tilion 05 mei 2011 16:00

Je bodem leg je niet met je ontbijt, maar met hetgeen je de avond er voor eet. Dus kijk daar eens goed naar. Verder normaal ontbijten(broodmaaltijd) en tijdens de tocht zorgen voor energierijk voedsel wat je lichaam snel opneemt. Kijk ook goed naar wat je in je bidon doet.

bert01
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 25 jun 2010 23:31

bert01 05 mei 2011 16:43

[quote="MrT"]Potver, sommige mensen eten wel heel veel.

Doet me denken aan wat mannen die ik ken van de dikkebuikenbrigade.
Enorme pens, maar omdat ze een lang stuk gaan fietsen 'moeten' ze (van zichzelf) dus vooral heel veel eten.

[quote]

Niet bij mij van toepassing ieder geval met gewicht tegen ondergewicht...

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 06 mei 2011 01:39

[quote="MrT"]Potver, sommige mensen eten wel heel veel.
[/quote]
'veel' is altijd relatief :) (evenals 'weinig')

Zo'n topic geeft dus wel een hoop verschillende antwoorden. Kan heel handig zijn (uit alle mogelijkheden kun je dingen filteren die voor jou wel eens zouden kunnen werken), maar kan tegelijkertijd ook weer verwarrend gaan werken.

Ik schuif er zelf altijd een stevig ontbijt in (minimaal 6 donkerbruine boterhammen met wat ik die dag lekker vind), maar dat doe ik elke dag, dus zegt het niet veel ;)

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 06 mei 2011 11:56

Ik krijg ook altijd het idee dat ik te weinig eet. Normaal ontbijt ik met slechts 2 bruine boterhammen. En voor een lange tocht krijg ik daar met veel moeite nog een derde bij met een banaan. Maar dan houdt het ook wel op. Daarom moet ik onderweg meer eten en loop ik boven de 100 km nog wel eens tegen een hongerklop of krampaanval aan. Vaak fiets ik daarom 's middags, wanneer ik er ook nog een lunch in heb gegooid. Wat nog het beste werkt voor mij is om mijn hele shirt vol te stouwen met stukjes koek, die ik dan meteen vanaf het begin naar binnen schuif.

Plaats reactie