Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

terugkerende overtraindheidsklachten?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 mei 2020 15:44

Even voor de zekerheid, die opbouw ritjes waren wel rustig? Niet dat je iedere keer 10 minuten langer vol gas aan het rijden was?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27536
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 mei 2020 15:44

Moest denken aan pfeiffer, ik heb dit niet zo lang geleden ook gehad en heb er door te weinig rust nemen ruim 3 jaar last van gehad....

Maar ik begrijp dat dit geprikt is? Je kunt het meerdere keren krijgen, al is de kans daarop klein.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 08 mei 2020 23:42

Hier ook in omgeving ervaring met schildklier problemen. Goede vriend van me, (sub)top judoka, top fit, beresterk, ging ook belachelijk hard achteruit door allerlei vermoeidheids klachten. Bleek ook verstoorde schildklier te zijn.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 09 mei 2020 12:42

Optelsom van alle goedbedoelde adviezen is dat je met je ha zou kunnen overleggen of een bezoek aan de internist niet beter op z’n plaats is dan een bezoek aan de sportarts

tomdumotor
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 05 sep 2017 21:33

tomdumotor 11 mei 2020 10:58

tja de mallemolen van de zorg, je bent toch vaak overgeleverd aan wat de huisarts wil. volgens de huisarts is er met een trainingsschema nog heel veel winst te behalen

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 11 mei 2020 11:21

Winst halen , ja dat zal wel , maar het ontbreken van een schema verklaart je verhaal toch eigenlijk niet......die huisarts snapt er kennelijk toch niet veel van.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 11 mei 2020 18:45

Eens. Wat jij hier vertelt heeft niets met schematisch trainen te maken. Ons beeld is niet compleet, of zijn beeld is niet compleet, of jouw verhaal is niet compleet.

tomdumotor
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 05 sep 2017 21:33

tomdumotor 15 mei 2020 10:40

Alles wat relevant is heb ik m.i. verteld, woensdag toch maar wel naar de sportarts gegaan. Het zou overtraining kunnen zijn (volgens haar is juist 6 maanden rust ook niet goed) wat terugkeert, of toch door de schildklier. Ze constateerde ook dat ik "te hoog"adem, iets wat ik laatste 2 weken al merk dat ik snel kortademig ben bij praten oid, had dat ervoor niet. Dat zou ook een oorzaak kunnen zijn van de snelle vermoeidheid. Helaas moet ik nu afwachten op een inspanningstest met ademgasanalyse voor verder uitsluiten van oorzaken, maar deze mag voorlopig nog niet ivm corona.

De oorzaak lag volgens haar in ieder geval niet in mijn schema van dit jaar, maar goed dat had ik zelf ook wel geconcludeerd.

tomdumotor
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 05 sep 2017 21:33

tomdumotor 20 jun 2020 13:36

2e keer bloed laten prikken, tsh is gedaald naar 3,5 oid dus ligt zeer waarschijnlijk niet aan mijn schildklier. Nog 3,5 week wachten tot inspaningstest met ademgasanalyse. Wel aantal keer gefietst (korte ritjes op lage intensiteit) met wisselende gevolgen. De helft van de keren leken de klachten erna weg of iig een stuk minder (na eerste keer fietsen zelfs 4 dagen veel fysieke en mentale energie) maar na de andere helft van de ritten ging het erna weer slechter. Best vaag!

CyclingGeorge
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 apr 2020 07:46

CyclingGeorge 28 jun 2020 21:58

Dat is een lastig verhaal, misschien heb je hier iets aan;

Ik had ook een tijdje vage klachten, spierpijn in bovenbenen, vermoeidheid e.d.

Eerste logische gedachte: te veel gefietst, even niet fietsen. Tot ik op een zeker moment méér spierpijn had en nog vermoeider was....zonder gefietst te hebben.

Ik ben me gaan verdiepen in mijn voeding. Uiteindelijk na veel proberen blijkt dat ik overgevoelig ben voor tarwe/gluten. Dat was bij mij de boosdoener. Het kost me meer energie om dat weg te werken dan dat het me oplevert. Een eetdagboek gaf me dat inzicht.

Lactose en/of gluten intolerantie kan tot veel vage klachten leiden. Wellicht is dit het proberen waard. Ik heb echt veel meer energie sinds ik anders ben gaan eten.

Gebruikersavatar
Carjans
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 okt 2018 10:18
Locatie: Delft

Gebruikersavatar Carjans 29 jun 2020 12:20

Hallo,


Zo ongeveer lijken de klachten een beetje op die van mij.

Heb het al in vele richtingen gezocht, te hard gegaan?, verzuurd? en het gaat met ups en down's, zo gaat het goed en zo is het weer helemaal knudde. En ook niet dezelfde dag of na een flinke rit.

Waar ik dan de meeste problemen mee heb is het naar boven traplopen( later op de dag en dan dagen daarna) , een dood gewone trap en in huis. Maar er zijn dan dagen bij waar ik compleet helemaal kapot boven kom, totaal verzuurd. Ik zal niet uitleggen waarom dat totaal niet bij mij past, niet in mijn leefstijl (o.a. voeding en supplementen, vitamine en mineralen ) of mijn activiteit.

Maar ik ben een type die net zolang blijft zoeken naar dat, waar ik dan voor mezelf een oplossing voor kan vinden. Door het frequent zoeken, o.a. op internet van (prof) wielrenners c.q. sporters, voeding site's, orthomoleculaire bevindingen, en ook bij Fiets.nl etc. en soms 1 en 1 optellen kwam ik op het volgende; dat ik mogelijk een tekort aan kalium heb (google op b.v. kalium en wielrennen of te weinig kalium in het bloed (hypokaliëmie) ). Dit supplement nam ik al maar is mogelijk wat aan de lage kant geweest en deze nu verhoogt, naar 3x per dag i.p.v. 1x.

Bij mij zijn de klachten nu al een stuk minder,mogelijk heeft dit supplement (buiten de andere supplementen(vitamine en mineralen ) nu al heel goed gedaan.
Natuurlijk is het heel belangrijk om ook voldoende uit je voeding en drinken te halen, maar soms kan een supplement net ff een 'simpele' oplossing zijn en de mogelijke tekorten aanvullen.

Het heeft mij dus goed gedaan en hoop dat het jou ook gaat lukken om een goede en gezonde oplossing te vinden. Succes en als je wilt, hou ons op de hoogte ;)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 jun 2020 16:04

Volgens mij kan het net zo goed zijn dat je teveel kalium in je bloed hebt. Doe klachten lijken nogal al op elkaar als ik het zo lees.

Plaats reactie