Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

SPD WIG

Tom Jacobs
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 feb 2012 18:51

Tom Jacobs 05 mei 2020 07:28

Ik heb altijd vrij snel een brandend gevoel in mijn linkervoet. Hiervoor heb ik tijdens een meting ooit eens een corrigerend zooltje gekregen, maar in mn nieuwe schoenen is dat te krap.
Nu zag ik vandaag dat er ook wigjes bestaan om tussen de schoen en het schoenplaatje te plaatsen. Kan er enkel vinden om het verschil in beenlengte te corrigeren, maar ik heb er nodig die enkel onder de bal van de voet een paar mm's toevoegen.
Iemand een idee welke webshop die aanbiedt?

wouterj
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 31 mei 2008 01:17

wouterj 05 mei 2020 09:12

Een zooltje IN je schoen, die bepaalde drukpunten kan verleggen, of je voorvoet meer naar binnen of buiten kan doen kantelen, is compleet iets anders dan iets tussen je voorvoet en je plaatje, wat in praktijk niks anders doet dan beenlengte corrigeren. Ik zou oppassen met het experimenteren hiermee. Als je een zootje nodig hebt, zit er niks anders op dan schoenen te kopen waar ze in passen.

Los daarvan een gebruikerservaring mbt wigjes: zelf heb ik een wat scheef staande rechter voet, waarvoor ik een (spd) wigje heb gebruikt, die mijn voet wat naar buiten deed kantelen/supineren. Hierdoor komen de krachten bij het fietsen niet meer loodrecht op de zool/plaat interface, waardoor er schuifkrachten ontstaan. Deze kwam steeds los te zitten, begon in mijn carbon zool in te vreten, en zorgde ervoor dat ik regelmatig niet meer uit kon klikken door loszittende schroefjes. Geen aanrader.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 05 mei 2020 09:19

wouterj schreef: 05 mei 2020 09:12 Een zooltje IN je schoen, die bepaalde drukpunten kan verleggen, of je voorvoet meer naar binnen of buiten kan doen kantelen, is compleet iets anders dan iets tussen je voorvoet en je plaatje, wat in praktijk niks anders doet dan beenlengte corrigeren. Ik zou oppassen met het experimenteren hiermee. Als je een zootje nodig hebt, zit er niks anders op dan schoenen te kopen waar ze in passen.
+1. Ik heb een wigje (geadviseerd door/gekocht bij TriPro) - fantastisch, bekken/rugprobleem sterk verminderd. Mijn bevalt het dus wel prima - onder Look plaatjes overigens. Maar dat is meer kantelen dan ophogen ja, en idd iets heel anders dan wat een zool doet.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 05 mei 2020 09:28

Ik zou Bart gewoon even bellen.

Die heeft ze vast liggen en kan er anders wel aankomen.

https://www.bikeshoe4u.com/
Laatst gewijzigd door mhr-zip op 05 mei 2020 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Tom Jacobs
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 feb 2012 18:51

Tom Jacobs 05 mei 2020 09:50

Mijn linkervoet kantelt naar buiten, wat blijkbaar veel voorkomt, maar niet altijd last veroorzaakt. In mijn geval wel, dus een brandende linkervoet en pijn ter hoogte mijn knieschijf. Op youtube een filmpje gezien (bike fit advisor:using cleat wedges) waar geclaimed wordt dat het kantelen van de voet zowel met een zooltje in de schoen als een wig onder de schoen kan opgelost worden.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 05 mei 2020 10:58

Specialized heeft stukjes die je onder je zoon in je schoen kunt plaatsen (shims).
prj

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 05 mei 2020 11:05

Maak ik ook gebruik van en voor mij was dat de oplossing voor jarenlange knieproblemen!
...

Tom Jacobs
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 feb 2012 18:51

Tom Jacobs 05 mei 2020 13:13

Ok bedankt voor alle feedback. Hier kan ik mee verder. Hopelijk is het de oplossing voor alle pijntjes tijdens het fietsen, waar ik het afgelopen jaar maar niet meer van verlost geraak.

Tom Jacobs
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 feb 2012 18:51

Tom Jacobs 07 mei 2020 09:02

Hoeveel mm aanpassing doen jullie met die wig? Ik weet dat dit per persoon verschilt, maar ik heb gisteren een ritje gedaan met 1,5mm ophoging onder de bal van mn linkervoet en nog amper last van mn voet, knie en rug gehad, ondanks dat ik goed doorgefiets had, Maar had het idee dat er toch nog wat speling was en ik verder kon ophogen. Ook vandaag geen stramme knie en veel minder stijve rug, wat mij optimistisch stemt om binnenkort weer helemaal pijnvrij te kunnen fietsen.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 07 mei 2020 10:24

In mijn bikefit-advies staat het niet in mm's maar in graden. Dat zijn er 5. Maar dat is inderdaad heel persoonlijk natuurlijk. De standsafwijking van mijn voet is 15 graden (combi van knie en voet). Volgens mij is de algemene richtlijn: corrigeer maximaal de helft van de afwijking.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
Martin80
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 07 jun 2015 10:06

Gebruikersavatar Martin80 07 mei 2020 11:58

Tom Jacobs schreef: 07 mei 2020 09:02 Hoeveel mm aanpassing doen jullie met die wig? Ik weet dat dit per persoon verschilt, maar ik heb gisteren een ritje gedaan met 1,5mm ophoging onder de bal van mn linkervoet en nog amper last van mn voet, knie en rug gehad, ondanks dat ik goed doorgefiets had, Maar had het idee dat er toch nog wat speling was en ik verder kon ophogen. Ook vandaag geen stramme knie en veel minder stijve rug, wat mij optimistisch stemt om binnenkort weer helemaal pijnvrij te kunnen fietsen.
Wat je zegt; het is heel persoonlijk dus niemand kan je daar in vanuit hier op adviseren. Wanneer je het zelf wil uitvogelen, dan wordt het uitproberen wat voor jou het prettigste fietst.
Maar ik kan me voorstellen dat gezien je positieve ervaring met 1,5mm, je dat wigje nog even gebruikt om te kijken of je klachten echt blijvend verminderd zijn.

En als je er zelf niet uitkomt, kan een (goede!) bikefitter je wellicht ook helpen (hoewel de meningen daar over verdeeld zijn). Zelf heb ik goede ervaring met Anno Velo.

DavidvanDijk
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 dec 2013 22:56

DavidvanDijk 07 mei 2020 12:51


Plaats reactie