Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietssnelheid

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 04 mei 2020 11:39

Laat TS eerst maar eens een ritje van 100km maker, zou ik zeggen. Het tempo maakt dan echt niets uit.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 04 mei 2020 11:49

Slecht advies. met een wat neerbuigende toon? TS heeft net 20 km opgeschaald naar 40. Beter nog niet eens proberen, je voelt vanzelf wel wanneer je verder kunt. Geeft het nog een maand of 2 en bouw het langzaam uit. En het is ook niet verplicht om 100k te gaan fietsen of zo. Kortere ritten is ook prima, het gaat erom dat je plezier uit het fietsen haalt. Doelen zijn goed maar houd het behapbaar.
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 04 mei 2020 11:55

Hard(er) fietsen is moeilijker dan ver(der) fietsen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 04 mei 2020 11:56

Nee, het advies lekker flink tegen de wind in beuken is wel goed?Volgens mij is het toch de bedoeling eerst een brede basisconditie te krijgen en dan lijkt me zo snel mogelijk fietsen niet helemaal de juiste. En als je 60km kunt fietsen kun je twee weken later ook wel 100km fietsen, als je achterwerk het houdt.
Helemaal niets neerbuigend.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 04 mei 2020 11:57

Bouw je totaalvolume op. Fiets het grootste gedeelte van je tijd op een voor jou relatief rustig tempo. En varieer voor de rest met wat sprintjes of een paar km aan hogere intensiteit.
Afbeelding

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 04 mei 2020 12:14

Jans schreef: 04 mei 2020 11:56 Nee, het advies lekker flink tegen de wind in beuken is wel goed?Volgens mij is het toch de bedoeling eerst een brede basisconditie te krijgen en dan lijkt me zo snel mogelijk fietsen niet helemaal de juiste. En als je 60km kunt fietsen kun je twee weken later ook wel 100km fietsen, als je achterwerk het houdt.
Helemaal niets neerbuigend.
Ik vatte jouw post ook wat negatief op. Goed bedoeld of niet, als iemand het heeft over rondjes van 20 a 40, komt het gewoon snel lullig over als je met rondjes van 100 km aan komt zetten alsof dat de gewoonste zaak van de wereld. is.

Uiteraard heb je gelijk dat het draait om de basis conditie (en waarschijnlijk ook een stukje basis fietstechniek), maar dat je dat bedoelde in je eerdere post was mij ook totaal onduidelijk. Maar het zorg voor een goede basis advies, werd al een paar keer gegeven in de vorm "ga lekker fietsen, en dan wordt het vanzelf beter"

En er wordt volgens mij ook helemaal nergens gezegd dat je maar tegen de wind in moet gaan beuken. Er wordt alleen maar gezegd dat je je rondje moet beginnen met wind tegen, omdat dat helpt met het doseren van je rit.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 04 mei 2020 12:15

Overdag start ik liefst met wind tegen, maar 's avonds is het vaak lonend om met wind mee te starten. Die gaat vaak vanaf een uurtje voor zonsondergang vaak liggen.

wouterj
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 31 mei 2008 01:17

wouterj 05 mei 2020 09:28

Voor iemand die nu 40 km met 22km/u fietst, is 100km fietsen aan die snelheid, een veel haalbaarder (en nuttiger, maar daar heeft iedereen wellicht zijn eigen mening over) doel dan dezelfde afstand met 30 per uur gemiddeld te rijden. Ik vind Jans haar advies dan ook vele malen beter dan alle adviezen over hoe je met truukjes een bepaald getalletje kunt manipuleren.

Je gemiddelde snelheid heeft vooral te maken met het type parcours, de groep waar je in rijd, de weersomstandigheden en hoe hard je je best doet. Pas daarna is het een blijk van hoe "goed" je bent.

Ik heb met mezelf de deal gemaakt, dat ik mijn snelheid niet in beeld heb, en dat ik thuis pas bekijk wat mijn gemiddelde snelheid was. Hoe lager, hoe harder ik blijkbaar onderweg heb zitten genieten. Dat fietst heel fijn. Het enige nuttige aan een hogere snelheid, is dat je in dezelfde tijdspanne verder kunt fietsen, maar dat komt vanzelf als je fietsen leuk genoeg vindt en vaak doet.

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 05 mei 2020 10:15

Dat laatste heb ik ook. Sinds ik een nieuwe voorvork heb, werkt mijn snelheidsmeter niet meer. Waarschijnlijk is de batterij op. Maar ik vind het inderdaad heerlijk rustgevend, pas thuis constateren hoe snel je hebt gefietst.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 05 mei 2020 19:45

Ik herken TS wel want ik loop hier zelf ook tegenaan. Sinds vorig jaar weer wat meer aan het fietsen maar met 24km/h wordt je door iedereen ingehaald en op Strava rijden al je vriendjes 30km/h. Dat laatste helpt ook niet echt in de motivatie.
Voor mijn gevoel heb ik ook een lekkerdere flow als ik 28 of 30 km/h fiets.
Het toevoegen van extra kilometers lukt wel maar het tempo blijft laag. Al heb ik het gevoel dat de afwisseling van mountainbiken (vaak korter en hoge hartslag) en wielrennen (vaak langer en lagere hartslag) me héél langzaam iets aan snelheid brengt.

Ik zoek dus ook nog het ei van Columbus want ondanks dat ik dit jaar 2.000km heb gefietst ligt mijn snelheid nog steeds lager dan vorig jaar toen ik minder fietste.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 05 mei 2020 20:20

Ik ken iemand die altijd hetzelfde stuk fietst. Teller aan zetten als hij op de doorgaande weg zit, dan zo hard mogelijk en als hij de bebouwing weer in rijdt, teller uit. Dan thuis uitlezen. Als het onder de 30 gemiddeld is heeft hij verder een rotdag. Lekkere hobby dan denk ik bij mezelf.

Mijn advies, blijven doorfietsen. Rustige duur is de belangrijkste training en daarbij is je snelheid helemaal niet interessant, die komt later vanzelf. Af en toe afwisselen met wat stevige varianten. Daar kan je hier op het forum genoeg over vinden.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 06 mei 2020 10:45

bakboord1 schreef: 05 mei 2020 19:45 Ik herken TS wel want ik loop hier zelf ook tegenaan. Sinds vorig jaar weer wat meer aan het fietsen maar met 24km/h wordt je door iedereen ingehaald en op Strava rijden al je vriendjes 30km/h. Dat laatste helpt ook niet echt in de motivatie.
Voor mijn gevoel heb ik ook een lekkerdere flow als ik 28 of 30 km/h fiets.
Het toevoegen van extra kilometers lukt wel maar het tempo blijft laag. Al heb ik het gevoel dat de afwisseling van mountainbiken (vaak korter en hoge hartslag) en wielrennen (vaak langer en lagere hartslag) me héél langzaam iets aan snelheid brengt.

Ik zoek dus ook nog het ei van Columbus want ondanks dat ik dit jaar 2.000km heb gefietst ligt mijn snelheid nog steeds lager dan vorig jaar toen ik minder fietste.
Dat klinkt als de stagnatiefase; ongeveer het maximale wat je gaat halen als je iedere keer "gewoon een rondje gaat fietsen".
Als je sneller wilt worden zul je het inspanningsniveau moeten gaan afwisselen.

Je kunt winst boeken door zo nu en dan veel verder te fietsen, maar op een lager tempo; of door blokken te gaan trainen, bijvoorbeeld 5 minuten je kloten er af fietsen, en dan 5 minuten herstellen, en dat 5 keer herhalen.
En bij voorkeur allebei, lange rustige tochten afgewisseld met korte zware inspanningen.

Plaats reactie