Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Pijn aan (boven)rug en nek

Montagna
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2020 13:57

Montagna 03 apr 2020 14:11

Dag allemaal!

Door aanhoudende voetbalblessures ben ik helaas moeten stoppen met voetballen. Maar... ik wens me graag bij de club van wielrenners aan te sluiten :winkthumb:

Ik heb tot hiertoe vier keer op twee weken met een racefiets gereden, maar ik heb het probleem dat ik na een uurtje rijden pijn aan mijn (boven)rug en nek begin te krijgen. Hierdoor wordt het fietsen wel erg lastig.

Ik ben nog geen 30 en heb nooit last van de rug of nek gehad, tot nu dus met het fietsen... :dislike: Ik dacht eerst dat de zadel te hoog stond, maar als ik hem een stuk lager zet heb ik nog steeds evenveel last. Ik heb het meeste last als ik diep in het stuur lig en ik eigenlijk meer moeite moet doen om mijn nek 'recht' te houden. Maar ook als ik de handjes los op het stuur heb liggen, heb ik last.

Mijn vraag is nu:
-Waar ligt het gewoonlijk aan als je pijn hebt aan de rug en nek? Zadel te hoog of te laag? Stuur te laag? Andere zaken?...
-Hebben jullie hier ook last van gehad als jullie begonnen met fietsen? Ik ben bang dat het een medisch probleem en geen 'mechanisch' en ik dus al snel ga moeten stoppen.

Ben benieuwd naar jullie antwoorden :winkthumb:

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 03 apr 2020 15:34

Bike fit laten doen.

Is niet het heilige graal maar geeft wel een goede richtlijn om te beginnen.
Het kan van alles zijn. Fiets te groot. Fiets te klein. Stuurpen te lang. Stuurpen te kort/hoog/laag. Zadel te hoog/laag/te ver naar voren/te ver naar achteren.

Maar als je net begonnen bent -> gewenning. Na mijn bike fit, nog steeds last van nek. Dit is bij mij altijd een zorgelijk punt geweest ook vanwege mij beroep (beeldscherm). Inmiddels wat verder en eigenlijk gewoon gewend geraakt aan de door de bikefitter ingestelde waardes en geen last meer van.

MAAR, als je fiets/positie niet bij je past, wordt het een kwelling. Dus toch maar even bij de basis beginnen en kijken of je fiets goed afgesteld staat, van uitgaande dat je wel een maat hebt wat bij je past.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 apr 2020 15:58

Eerst maar eens rustig opbouwen. Je hebt dus nog nooit zo lang achter elkaar in die houding gezeten.

Montagna
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2020 13:57

Montagna 03 apr 2020 17:08

Bedankt voor jullie antwoorden alvast.

Zal dus wel echt aan de fiets en gewenning liggen denken jullie, aangezien ik van tevoren nooit last had van men rug of nek?

Hebben jullie tips hoe ik voorlopig zonder bikefit kan komen tot een betere afstelling van mijn fiets?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8451
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 03 apr 2020 17:16

Montagna schreef: 03 apr 2020 17:08 Bedankt voor jullie antwoorden alvast.

Zal dus wel echt aan de fiets en gewenning liggen denken jullie, aangezien ik van tevoren nooit last had van men rug of nek?

Hebben jullie tips hoe ik voorlopig zonder bikefit kan komen tot een betere afstelling van mijn fiets?
Hier staan wel wat tips.

racefiets houding afstellen , in google typen.
Staan ook filmpjes.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 apr 2020 17:33

Montagna schreef: 03 apr 2020 17:08 ..................Hebben jullie tips hoe ik voorlopig zonder bikefit kan komen tot een betere afstelling van mijn fiets?
Google "bikefit diy"
I know myself like no one else
Nothing to defend

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 03 apr 2020 17:53

Alle (bijna alle) mensen die beginnen met wielrennen krijgen pijn aan éen of meerdere punten, zoals voeten, knieën, handen, achterwerk, armen, nek, voorhoofd en schouder. Niet iets om je direct zorgen over te maken. Bikefit kan altijd nog, je lichaam moet gewoon de tijd krijgen om aan de nieuwe houding te wennen en er aan wennen deze houding langdurig vol te houden.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 04 apr 2020 09:05

Goed stretchen helpt zeker.

Schouders ontspannen tijdens rijden, veel mensen trekken hun schouders op en dat zorgt voor deze klachten. Je moet ontspannen op de fiets zitten (in het begin ook gewoon traag rijden, van te snel te rijden, ga je vanzelf de schouders optrekken)
Afbeelding

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 04 apr 2020 09:21

De afstellingen op je fiets zijn belangrijk zoals hier al benoemd,
Dan is nog jou lichaamshouding een dingetje om rekening mee te houden.

Sommige bikefits houden rekening hoe jij ideaal op een fiets kan zitten, maar kan je dat ook voor uren relaxt volhouden, moet je daarop trainen of wennen? Soms duurt de gewenning van halve correcties weken, ook bij geoefende fietsers.

Denk aan:
rug bol, niet hol, vooral de onderrug moet bol staan, waar je goede onderbuik spieren voor moet kweken.
Schouders omlaag, niet in je nek trekken.
Armen altijd met lichte knik ook in de beugel
Polsen recht, niet naar binnen niet naar buiten.
Benen in strekken maar niet overstrekken
Er zullen er nog wel meer zijn.....

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 04 apr 2020 09:39

En daar kun je allemaal tegelijk aan denken als je net fietst?
En voor sommigen niet meer, maar ook minder voorschriften, zoals gestrekte benen??

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 04 apr 2020 19:07

Zo werkt leren en aanleren. Oefenen op onderdelen, aandacht vestigen op éen onderdeel en de aangeleerde deeltaak integreren in het grotere geheel. Na een tijd gaat het vanzelf. Zo heb je ook leren fietsen van je vader, moeder, broertje, zusje

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 04 apr 2020 19:26

Maar dan moet je ook niet gelijktijdig allerlei dingen aan je fiets veranderen. (Zeg jij ook niet).

Plaats reactie