Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Pijn aan (boven)rug en nek

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 04 apr 2020 20:02

Een wijziging per keer, uitproberen voor een periode van tenminste een week. Dan de volgende aanpassing

Montagna
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2020 13:57

Montagna 04 apr 2020 22:09

Bedankt allemaal

Nog een beginnersvraag; ik lees veel over het frame. Dit kan je natuurlijk niet veranderen, je fiets is je fiets. Kan je van elk frame een positie op de fiets krijgen die je past? Of zijn sommige fietsen sowieso te groot of te klein?

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 04 apr 2020 23:06

Montagna schreef: 04 apr 2020 22:09 Bedankt allemaal

Nog een beginnersvraag; ik lees veel over het frame. Dit kan je natuurlijk niet veranderen, je fiets is je fiets. Kan je van elk frame een positie op de fiets krijgen die je past? Of zijn sommige fietsen sowieso te groot of te klein?
Fietsen zijn te groot of te klein.. Je kan altijd wel zaken gaan aanpassen maar er zijn grenzen.

Maar probeer eerst eens te wennen. Dat kan zeker een maand duren.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1478
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 04 apr 2020 23:21

Ligt eraan ben jij echt een persoon voor en 53 dan wil je geen 55.
Maar zit jij tussen twee maten dan kan het zijn dat je met wat stel werk ze beide passend krijgt.
Niet vergeten dat voor ieder merk weer een beetje andere maatvoering volgt.

Een bikefit is nu lastiger. Maar je kan de technieken gebruiken waar ze voor zijn. Zet je zelf op de fiets, film of fotografeer jezelf van de zijkant.
Op rollen en statief, of als je dat niet hebt; jij rijdt langs iemand die een foto maakt. Je hebt meerdere foto's nodig, allen vanaf dezelfde zijde en positie, allen met een verschillende crankstand. Plak ze achter elkaar in een gifje en je hebt een volledige rotatie
Kijk goed naar die fotos of film en misschien zie je zelf al, overstrekt zit, zadel te laag te hoog rug te hol.
Doe ook zoiets van voren, kan met minder foto's om te zien hoe je pols schouder elleboog positie is.

Ow ja, iedere bike fit start met de juiste schoen plaat positie. Google en YouTube is je vriend

velopierre
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
Locatie: Midden Nederland

velopierre 05 apr 2020 09:38

Pijn is in ieder een signaal wat serieus genomen moet worden. Als je goed op de fiets zit moet toch wel een paar uur zonder klachten kunnen fietsen.
De afstelling van de fiets kan nauw luisteren. Het stuur een centimeter te laag kan al klachten opleveren.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 06 apr 2020 16:30

Dat klopt niet. Veel pijn is disfunctioneel: heeft geen oorzaak of gevolg. Kun je desgewenst opgoochelen.
Wie morgen 100km gaat tapijtspijkeren of stratenleggen zonder oefening, staat aan het einde van de dag geheid krom van de pijn. De man die dat dagelijks doet, staat morgen pijnloos op en doet hetzelfde werk nog een dag.

melandri
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 28 feb 2016 17:22

melandri 07 apr 2020 16:45

Ik heb een beetje dezelfde klachten: heel veel pijn in nek en tussen schouderbladen en daarmee ook vreselijk hoofdpijn na het fietsen en de dag erop. Ik heb in de winter wel op de MTB gereden en dat gaat prima. Vorig jaar op een andere racefiets gereden en daar had ik die klachten ook wel, die fiets leek me ook te groot dus weggedaan.

Ik heb een Cannondale supersix maat 56. Ik ben 1.83 lang, BBL 87.8, romp 64, armlengte 63.7 en schouderbreedte 41.

Mijn vraag gaat vnl over de stuurpen: ik heb een 100mm (standaard) en daarvan zei de FM dat ik te kort zat, ik kon met handen op shifters ook mn voornaaf zien. Het zat wel lekker moet ik zeggen, alleen met tegenwind kon ik geen fijne houding vinden. Nu dus 110mm erop gezet en ondanks dat het maar 1cm verschil is, heb ik nu die klachten. Gezien mijn afmetingen is een 110mm pen ook normaal, 100mm is kort. Wat zouden julllie doen? Ik neig toch m terug te gaan naar 100 omdat dat wel lekker zat en gedurende de weken mss weer es 110 te proberen. Alternatief: 110 laten zitten en langzaam fietsen, ik weet dat ik sowieso met opgetrokken schouders rijd en gespannen op de fiets zit.

Dank voor het meedenken

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 07 apr 2020 18:02

Een paar actiefoto's van jou op de fiets gaan helpen er iets van te zeggen dat hout snijdt.

melandri
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 28 feb 2016 17:22

melandri 07 apr 2020 18:19

ja eens, doe ik morgen ff

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 07 apr 2020 19:46

Ik denk ook even mee.Ik kan alleen mijn eigen ervaringen met je delen.

Als je begint en je zit wat diep, dan komt je nek ook onder druk,doordat je toch wat naar voren moet kijken en die nekspieren moet je trainen door gewoon vaker te rijden en niet te diep gaan zitten in het begin. Dat moet je eigenlijk langzaam aanwennen om diep(er) te gaan zitten.

Dat je op je MTB geen klachten heb, kan ook wel aangeven dat je daar een stuk hoger zit.
Je nek staat op je MTB rechter(lees normaler) als je naar voren kijkt en je (bovenkant van je) rug is niet gedwongen om diep te buigen.

Ik zou dan ook zo hoog mogelijk proberen te gaan zitten , eventueel een stuurpen met een hoge rise.(35/40graden) of een verstelbare.


In elk geval heeft de een daar veel minder moeite mee dan de ander,omdat het ene lichaam veel bewegelijker is dan een ander lichaam.
Leeftijd is eigenlijk geen maatstaf.

Uiteraard is je lichaam wel te trainen, om verbetering te realiseren.

melandri
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 28 feb 2016 17:22

melandri 07 apr 2020 20:01

Dank je, ik snap wat je bedoelt. Ik `it op mn MTB aardig diep trouwens, maar de spieren tussen mn schouderbladen en in mn nek daar heb ik geen last van. Je zit natuurlijk minder gestrekt en het stuur is ook breder, dus dat is lastig vergelijken. Ik rij nu met alle spacers er nog onder en ik merk vooral dat ik meer last heb met een 110mm stuurpen, dat is vooral mn zorg. De 100mm is te kort, dat geeft lage rugpijn. Maar dat heb ik liever dan die hoofdpijn/migraine die ik nu heb.

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 07 apr 2020 22:34

Je moet vooral fijn zitten op je racefiets, want dan heb je het meeste plezier.

Probeer gewoon weer je set up(hoogte van je spacers en lengte en rise(graden) van je stuurpen)...... waar je het fijnste bij voelt en gebruik dat als startpunt.
Je kan vanuit daar, weer verder kijken.

deze website kan je goed gebruiken om te kijken wat een andere stuurpen met je reach doet.( en of je hoger komt te zitten e.d.)

http://yojimg.net/bike/web_tools/stem.php

Het is nu eenmaal zo dat je soms verschillende aanpassingen moet doen om fijn te zitten op je fiets.

Je voelt dan opeens, zo zit ik het fijnste ....ook al is je aanpassing maar klein (bv in lengte of rise(graden) van je stuurpen) en dan kan je lichaam daar aan wennen en zo verdwijnen ook weer je klachten.

Plaats reactie