Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Steken rechterzij

Wout145
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mar 2020 20:21

Wout145 31 mar 2020 20:39

Beste mede wielrenners,

Sinds een jaar of 2 heb geregeld last van steken in mijn rechterzij tijdens het wielrennen. Deze klachten komen soms snel opzetten (+/- 10) minuten, maar soms ook pas later tijdens het wielrennen (+/- 1 uur). Ze worden soms zo hevig dat ik moet stoppen langs te kant omdat ik het gevoel heb dat iets blokkeerd. De pijn begint rechts ter hoogte van onderste ribben en net daaronder. HIerna straalt het vaker uit naar onderen in mijn buik. Indien ik het erg forceer kan ik er soms dagen last van hebben.

Overigens heb ik tijdens het zwemmen (borstcrawlen) wat ik wekelijks doe nergens last van. Dit bevestigd voor mij dat de steken samengaan met de combinatie van de houding (gebogen) en de inspanning. Hoe zwaarder de inspanning hoe eerder de steken opkomen zetten.

Ik heb al vanalles getest, maar tot nu toe lijkt niets te helpen.

- Rekening houden met eten. Ik eet of niet of ruim van te voren (+/- 4 uur). Ook dan komen klachten nog steeds opzetten
- Stuur hoger gezet + 1,5 cm
- Zadel naar achteren gezet

Alle tips zijn welkom en worden enorm gewaardeerd!!

barbaar
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 dec 2009 00:25

barbaar 01 apr 2020 09:28

https://www.gezondheidsnet.nl/hardlopen/steek-in-je-zij

Ik denk dat je minder aan de instellingen van je fiets moet denken, maar meer aan je eigen inspanning ;)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 01 apr 2020 09:41

Mogelijk is het gasophoping in de darm.
Oplossing: meer boeren en winden laten (serieus)
Opletten met wat en wanneer je eet.
Inspanning rustig opbouwen.
Opletten of je niet onbewust lucht zit in te slikken tijdens het fietsen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 01 apr 2020 10:56

Bedoel je met wielrennen wedstrijden rijden? Of gewoon fietsen?

Wat a-typisch lijkt in je verhaal.
- al na 10 minuten fietsen lijkt snel (of bedoel je 10 minuten in een wedstrijd).
- de klacht blijft eventueel dagen aanslepen. Normaal stopt die als de inspanning stopt.

Omwille van laatste zou ik eens bij een dokter langs gaan.

Walter

Wout145
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mar 2020 20:21

Wout145 01 apr 2020 21:15

Bedankt voor de suggesties. Ik rijd geen wedstrijden, gebeurd dus gewoon tijdens traningsritten.

Ik heb geen last van een opgeblazen gevoel en heb ook zeker niet het gevoel dat ik moeten boeren of iets dergelijks. De pijn zit ter hoogte van de laagste ribben, terwijl als ik op de ribben duw de pijn niet erger wordt.

Ik ben al langs geweest bij dokter, ziekenhuis, sportarts en fysio. In ziekenhuis konden ze niks abnormaals vinden en andere behandelingen hebben ook niks geholpen. Het is echt een raadsel voor mij...

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8287
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 01 apr 2020 21:23

Als je dat allemaal geprobeerd hebt, dan de osteopaat nog een idee?

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 02 apr 2020 13:59

Er was eens een voetballer (ik) die geregeld stekende pijn kreeg, rechtsonder de ribben, laat in de tweede helft van de wedstrijd. Ik nam toen aan dat het de milt was(of het werd me verteld) Toen ik begon met de inname van tabletjes druivensuiker, ik dacht hiermee mijn fysiek te verbeteren, heb ik er nooit meer last van gehad. Wie weet?

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 02 apr 2020 14:57

ottorongo schreef: 02 apr 2020 13:59 Er was eens een voetballer (ik) die geregeld stekende pijn kreeg, rechtsonder de ribben, laat in de tweede helft van de wedstrijd. Ik nam toen aan dat het de milt was(of het werd me verteld)
Als kind van 10-11 jaar voetbalde ik. Bij de avondtraining had ik vaak steken in mij zij als we rondjes moesten rennen. De verklaring was, het avondeten dat ik net op had in combinatie met de fysieke inspanning maakten dat zowel mijn spijsvertering als mijn spieren bloed nodig hadden. Voor mijn milt was dat teveel van het goede en dus moest ik dan even stoppen om de pijn weg te laten zakken.

Later nooit geen last meer van gehad.
Misschien dat het bij jou ook een combinatie van hoge inspanning is terwijl je misschien net ook flink getafeld hebt.

Plaats reactie