Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Spataderen

skeelo
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 dec 2008 11:42

skeelo 30 mar 2020 17:55

Ik heb al een aantal jaren spataderen op mijn rechterkuit zitten. Nooit ergens last van gehad. Echter de laatste tijd worden ze wel wat boller en krijg ik zo nu en dan kramp in de kuit na een tijdje te hebben gefietst. Nu is mijn vraag:

Wat is het beste om te doen. Weg laten halen? Heeft iemand ervaring met spataderen en fietsen en de behandeling hiervan?

Probleem is wel dat het wegseizoen weer begonnen is en ik me aan het voorbereiden ben op 2 cyclo's verderop in het seizoen. Binnenkort laten helpen zou mij dan weer terugwerpen in mijn trainingsopbouw.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 30 mar 2020 20:53

Toen ik er zelf last van had, (jeuk!) heb ik tijdelijk een enkelbandage gebruikt. Dat hielp bij mij. Tegenwoordig heb ik er geen last meer van.

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 30 mar 2020 22:07

Ik heb een lekkage in mijn ader in mijn bovenbeen. Dit manifesteert zich in spataderen in mijn onderbeen. Ik had het al heel jong (als tiener). Rond mijn 40e werd ik geconfronteerd met de eerste aderontsteking. Geen pretje. Als je die eenmaal hebt gehad is de kans groter dat hij weer terug komt.

Ik was bang om er iets aan te laten doen. Bang om vermogen te verliezen met fietsen. Na de 4e aderontsteking ben ik toch naar het ziekenhuis gegaan. De aderen aan de buitenkant (die dus zichtbaar uitstulpen) dienen ter koeling van je been. Dit is dus niet je hoofdader. Ik heb besloten om de ader waar ik steeds een ontsteking in had te laten verwijderen. Bij mij is het ingespoten met een foam. Vanaf dat moment gebruik ik ook een compressiekous. Ik heb de kous liever aan dan uit. Alleen 's nachts en met sporten heb ik hem niet aan.

Na het laten verwijderen van de ader heb ik geen ontsteking meer gehad. Verder geen klachten bijgekregen of het vermogensverlies. Ik ben verder een bewegenlijk typje. Dus veel fietsen, maar ook wandelen. Dat is alleen maar goed!

Succes met je besluit!

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 31 mar 2020 09:42

Je gaat hier niet veel wijzer worden, ieder verhaal is anders.
Al eens het advies gevraagd aan een vaatchirurg?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 31 mar 2020 09:48

+1, te beginnen bij de huisarts.

Wichert
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 apr 2013 22:54

Wichert 31 mar 2020 12:31

Heb bij beide benen de spatader in het bovenbeen dicht laten laseren en in het onderbeen de spataderen laten strippen i.v.m. lekke kleppen. Omdat er een medische noodzaak aanwezig was, is dit vergoed vanuit het basispakket. Na de ingreep met fietsen geen enkel probleem ervaren.
Ik zou maar eens langs een vaatchirurg (bijv. kliniek) gaan.

hayes

hayes 31 mar 2020 22:11

Ik vraag me af of die kramp iets met die ader te maken heeft.

Ikzelf heb 1 ader op m'n linkerkuit die op weg is om een dikke spatader te worden. Ik heb er weinig last van buiten soms verschrikkelijke jeuk waar ik hem bijna zou open krabben. Ik kreeg van de huisdokter pillen om te bloedsomloop te bevorderen. Als de jeuk lange tijd aanhoudt, neem ik die een week en ik ben er weer een tijd vanaf.

Dokter zei het zo te houden tot ik er écht last van krijg.
Visueel valt het nog mee, enkel kort na het sporten ligt die echt dik op m'n kuit.

Eerste stap is idd huisdokter maar dat is in Corona tijden misschien niet evident.

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 01 apr 2020 08:48

Ik kan ook alleen maar beginnen met te zeggen dat je het best een arts raadpleegt. Mijn eigen ervaring: ik ben trombosepatiënt, heb last van kapotte kleppen in mijn aderen en draag daarom zeer zware compressiekousen, ook tijdens het fietsen. Vier jaar geleden is er een spatader op mijn been dichtgebakken; ik mocht een paar weken niet fietsen maar heb er daarna nooit meer last van gehad. Of er een relatie is met kramp weet ik niet, maar is dat niet eerder een spierprobleem? Als een arts je aanraadt er iets aan te laten doen lijkt me dat belangrijker dan die cyclo's. Zelf had ik de ingreep in het vroege voorjaar; in de zomer daarna heb ik meerdere 300km+ tochten gereden.

Plaats reactie