Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Krachttraining combineren met fietsen.

Ramses_98
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 dec 2019 12:11

Ramses_98 22 mar 2020 20:01

Beste fietsliefhebbers,

Ik vroeg mij af of er hier leden van dit forum vaak aan krachttraining doen? Ik doe nu al 4 jaar minstens 4x per week krachttraining. Dan bedoel ik dus niet alleen benen maar alles. Sinds een jaar begonnen met fietsen (racefiets) omdat ik mijn conditie wou verbeteren en om een beter vetpercentage te krijgen. Nu vroeg ik mij af of er hier mensen zijn die dit ook combineren en wat hun ervaringen hier mee zijn? ik kan me voorstellen dat het misschien kan tegenwerken als je fietst, want uiteindelijk ga je misschien toenemen in gewicht ipv af te vallen, maar ik ben ook geen prof wielrenner dus dit is minder belangrijk.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 22 mar 2020 20:58

al vijf winters combineer ik krachttraining met wielrennen, dit om op te bouwen naar het wedstrijdseizoen. ook ik doe een volledig schema ipv enkel benen te trainen. bijkomen doe ik niet, afvallen wel. (ondanks dat ik in combinatie met al die uren op de fiets er een erg grote honger van krijg, en de porties op het bord ook groter zijn geworden)
ik werk voornamelijk op uithouding, veel herhalingen. na een maand of twee werk ik dan op de benen met meer gewicht en minder herhalingen, dit een zes- of achttal weken.
ondanks dat ik geen gewicht toename opmerk, zie ik wel dat het lichaam beter gevormd is dan de eerste twee jaren dat ik aan wielrennen deed, zonder naar de fitness te gaan en het schema te volgen. mijn ervaring is erg goed, en ik zal dit in de herfst/wintermaanden blijven doen.

ik kan me echter wel voorstellen als je een bodybuilder schema oid volgt dat dit dan wel een beetje tegenstrijdig is met het wielrennen, omdat je dan meer gewicht mee zal moeten sleuren.

Ramses_98
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 dec 2019 12:11

Ramses_98 23 mar 2020 21:50

xml schreef: 22 mar 2020 20:58 al vijf winters combineer ik krachttraining met wielrennen, dit om op te bouwen naar het wedstrijdseizoen. ook ik doe een volledig schema ipv enkel benen te trainen. bijkomen doe ik niet, afvallen wel. (ondanks dat ik in combinatie met al die uren op de fiets er een erg grote honger van krijg, en de porties op het bord ook groter zijn geworden)
ik werk voornamelijk op uithouding, veel herhalingen. na een maand of twee werk ik dan op de benen met meer gewicht en minder herhalingen, dit een zes- of achttal weken.
ondanks dat ik geen gewicht toename opmerk, zie ik wel dat het lichaam beter gevormd is dan de eerste twee jaren dat ik aan wielrennen deed, zonder naar de fitness te gaan en het schema te volgen. mijn ervaring is erg goed, en ik zal dit in de herfst/wintermaanden blijven doen.

ik kan me echter wel voorstellen als je een bodybuilder schema oid volgt dat dit dan wel een beetje tegenstrijdig is met het wielrennen, omdat je dan meer gewicht mee zal moeten sleuren.
Bedankt voor de nuttige info, Ik dacht dat dit te tegenstrijdig zou zijn maar zoals jij het ervaart is het wel een perfecte combi om het tijdens de winter te doen en toch nog te presteren in de zomer, aangezien ik dat niet moet, kan ik met een gerust hart verder doen het hele jaar door. Om terug te komen op het toename van gewicht, uiteindelijk valt dit ook zeer goed mee, Ik probeer mijn vetpercentage te beperken waardoor ik zoveel mogelijke droge spiermassa wil overhouden. Denk niet dat dit mij al 4kg zou kunnen besparen wanneer ik niet aan krachttraining doe maar heel het jaar door fiets.

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 27 mar 2020 23:56

Zelf train ik alweer wat jaren op kracht. Tussen 2008 en 2013 heb ik de fitness vervloekt en kwam ik er niet meer. Tot ik ontdekte hoe ik specifiek voor het fietsen kon trainen. Minimale gewichtstoename, maximale kracht toename.

3 tot 6 hh
3 tot 6 sets (haal je de 6 dan is je gewicht te laag.)
1 sec omhoog 4 omlaag
Full ROM.
Squat, stiff-leg deadlift,

Verder doe ik unilaterale beenspier oefeningen, cleans, shoulderpress, pull-up, wat buikspier oefeningen zoals scissors, twists, Core stability enz.

Nu doe ik dit vanaf september/oktober t/m februari. De rest van het jaar onderhoud ik met 1 x per week/2 weken. In die 4 maanden dan doet fietsen wel eens pijn.

Rond deze tijd werpt het zijn vruchten al af. (Dit jaar iets minder want ik moet alleen rijden)
Ik heb nooit meer last van mijn onderrug en aanzienlijk meer kracht tijdens versnellingen.

Ramses_98
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 dec 2019 12:11

Ramses_98 11 apr 2020 21:03

raiju schreef: 27 mar 2020 23:56 Zelf train ik alweer wat jaren op kracht. Tussen 2008 en 2013 heb ik de fitness vervloekt en kwam ik er niet meer. Tot ik ontdekte hoe ik specifiek voor het fietsen kon trainen. Minimale gewichtstoename, maximale kracht toename.

3 tot 6 hh
3 tot 6 sets (haal je de 6 dan is je gewicht te laag.)
1 sec omhoog 4 omlaag
Full ROM.
Squat, stiff-leg deadlift,

Verder doe ik unilaterale beenspier oefeningen, cleans, shoulderpress, pull-up, wat buikspier oefeningen zoals scissors, twists, Core stability enz.

Nu doe ik dit vanaf september/oktober t/m februari. De rest van het jaar onderhoud ik met 1 x per week/2 weken. In die 4 maanden dan doet fietsen wel eens pijn.

Rond deze tijd werpt het zijn vruchten al af. (Dit jaar iets minder want ik moet alleen rijden)
Ik heb nooit meer last van mijn onderrug en aanzienlijk meer kracht tijdens versnellingen.
bedankt voor de nuttige info

the_ur
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 aug 2013 23:23

the_ur 11 apr 2020 23:24

Heb 25 jaar vrij serieus krachttraining gedaan. Kan wel zeggen dat dat prima ging. Rond de 95kg op 12% bij 1.77 (voor de gene die dat wat zegt ;-) )..
Bij mij begon het ook met combineren. Eerst iets van 1500 km per jaar voor de lol. Toen eigenlijk per toeval bij een club gegaan rijden. ZE dachten die rare brede gast er wel even af te rijden. Viel tegen.
Toen eigenlijk vrijwel direct m'n nieuwe hobby (lees: way of life) ontdekt. Net als bij die andere sport ook langzamerhand vrij serieus. Ik rijd nu dik 15.000 per jaar en op het moment nog een schamele 77 kg. M'n vriendin weet niet wat ze meemaakt ;-).
Heel verhaal :-0. Wat betreft je vraag: hoe minder ik in de sportschool kom, hoe harder ik rijd (op core werk na).....
Het ligt er maar aan wat je belangrlijk vindt. Ik kan me nu niet meer voorstellen als ik steeds buiten ben, dat ik 25 jaar binnen gezeten heb ( heb wel het geluk dat ik voor mezelf trainde en niet om te showen op het strand).
succes.

Plaats reactie