Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen en corona.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 18 mei 2020 12:10

Ik lees hier een paar berichten dat groepen met bijvoorbeeld 20 man in overtreding zouden zijn. Heb allee regels nog eens nagelezen, maar kan nergens iets vinden. Voor sporten in de buitenlucht geldt er geen enkele beperking anders dan de anderhalve meter afstand. Ook het afspreken wat dus anders niet mag, mag voor sporten wel. De 4 persoons"regel"is een verzinsel van NTFU, maar dus geen echte regel. Als iemand mij kan laten zien waar een beperking in aantal wordt genoemd bij sporten na 11 mei ben ik toch wel echt nieuwsgierig. Dit los van of het qua uitstraling ed wel heel handig is om met 20 op pad te gaan, En ik snap ook dat met 20 die anderhalve meter echt niet steeds gehandhaafd worden, maar gaat me nu even over de echte regels. Daar kan ik echt niets over aantallen vinden bij sporten, alleen over de anderhalve meter en over wedstrijden. En als je stopt met sporten en even napraat samen ben je naar ik begrepen heb wel weer in overtreding. (dus ook bij even samen een afhaalkoffie nuttigen onderweg, want dat is niet sporten)
Ach, ik zeg ook maar wat

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 18 mei 2020 13:06

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... even/sport

Er zijn geen beperkingen mbt groepsgrootte
Wel 1.5m afstand. En dat zal in de praktijk op de fiets in groepsverband echt wel een probleem geven als je er reëler naar kijkt.

Als jij op 1.5m afstand staat na te praten is er ook geen probleem.
Afstand houden:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... and-houden

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 18 mei 2020 13:26

Het kromme van de regelgeving is alleen dat je met fietsen (door de snelheid/rijwind) je veiliger bent als je op 50 cm naast elkaar fietst, dan achterelkaar met bijvoorbeeld 4 meter afstand.

Daarnaast is het snuiten, rochelen, kwijlen en spugen een nog al hardnekkige gewoonte voor sommigen.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 18 mei 2020 13:38

@ Sulla, die laatste is helemaal waar en ik blaas mijn neus ook uit. Kijk wel even of er niemand achter me fietst overigens, Dit is dan ook weer iets wat niet verboden is de zakdoekjes en en niezen in de elleboog en zelfs het handen geven zijn namelijk aanbevelingen en geen regels met sancties.

@t2300da koffiedrinken is heel discutabel, omdat je iets met elkaar hebt gepland/ afgesproken en dat mag dan weer niet met meer dan 2. Als je elkaar toevallig tegenkomt of je bent aan het sporten geldt alleen de afstandsregel, Afspreken met meer dan 2 mag echter weer niet, ook niet met anderhalve meter, tenzij je sport, bij al het andere is het een samenkomst, Maar deze is echt heel dubbel en lijkt me ook heel lastig te handhaven.

Los van dat we allemaal gewoon zelf moeten nadenken, wat nou wel en niet verstandig zou kunnen zijn. Maar de regels zijn in mijn ogen echt krom en ook nog erg moeilijk helemaal te begrijpen. Als de NTFU dan ook nog een net doet of er een regel is van 4 personen (bij voorkeur achter elkaar nota bene) wordt het helemaal onduidelijk.

Overigens geldt voor mij op dit moment nog alleen, of samen met 1 vast fietsmaatje.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 mei 2020 15:28

ophetkantje schreef: 18 mei 2020 13:38 Overigens geldt voor mij op dit moment nog alleen, of samen met 1 vast fietsmaatje.
Same here, maar ik doe dat volledig ivm de onduidelijkheid in de regels en omdat niet elke BOA even begripvol met de corona-situatie om lijkt te gaan.
Met z'n 4-en twee aan twee fietsen is echt niet besmettelijker dan met 10 m/v op 1.5m achter elkaar. Alleen dat mag in theorie wel.
Liefst zou ik gewoon weer met een groepje van 4 gaan trappen, we kennen elkaar goed genoeg om ons verstand te gebruiken.
Less is bore

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 19 mei 2020 09:15

daniel1975 schreef: 18 mei 2020 15:28
Liefst zou ik gewoon weer met een groepje van 4 gaan trappen, we kennen elkaar goed genoeg om ons verstand te gebruiken.
Vooral dat; als iedereen met klachten thuis blijft is er heel weinig aan de hand en van de mensen die ik ken kan ik wel inschatten of ze dit serieus nemen of niet. Daarom zou ik met mijn eigen clubje best met 10 op pad durven, maar met de Toerclub hier in het dorp zeker niet. Maar inderdaad, om discussies met BOA's en medeweggebruikers (levensgevaarlijke skeelers bv en oude van dagen) te voorkomen gewoon alleen of met twee.
Ach, ik zeg ook maar wat

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3526
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 20 mei 2020 08:13

daniel1975 schreef: 18 mei 2020 15:28
ophetkantje schreef: 18 mei 2020 13:38 Overigens geldt voor mij op dit moment nog alleen, of samen met 1 vast fietsmaatje.
Same here, maar ik doe dat volledig ivm de onduidelijkheid in de regels en omdat niet elke BOA even begripvol met de corona-situatie om lijkt te gaan.
Met z'n 4-en twee aan twee fietsen is echt niet besmettelijker dan met 10 m/v op 1.5m achter elkaar. Alleen dat mag in theorie wel.
Liefst zou ik gewoon weer met een groepje van 4 gaan trappen, we kennen elkaar goed genoeg om ons verstand te gebruiken.
Hier raak je de kern van het probleem. Veel mensen gebruiken hun verstand en handelen naar de geest van de regels. Als iedereendat zou doen, zouden we een heel eind komen. Het probleem is dat een deel van de bevolking dat verstand niet heeft, of erger, het niet gebruikt omdat hun gerief belangrijker is. Tot welk deel ik behoor, laat ik aan anderen over :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 20 mei 2020 12:55

ophetkantje schreef: 18 mei 2020 12:10 Ik lees hier een paar berichten dat groepen met bijvoorbeeld 20 man in overtreding zouden zijn. Heb allee regels nog eens nagelezen, maar kan nergens iets vinden. Voor sporten in de buitenlucht geldt er geen enkele beperking anders dan de anderhalve meter afstand. Ook het afspreken wat dus anders niet mag, mag voor sporten wel. De 4 persoons"regel"is een verzinsel van NTFU, maar dus geen echte regel. Als iemand mij kan laten zien waar een beperking in aantal wordt genoemd bij sporten na 11 mei ben ik toch wel echt nieuwsgierig. Dit los van of het qua uitstraling ed wel heel handig is om met 20 op pad te gaan, En ik snap ook dat met 20 die anderhalve meter echt niet steeds gehandhaafd worden, maar gaat me nu even over de echte regels. Daar kan ik echt niets over aantallen vinden bij sporten, alleen over de anderhalve meter en over wedstrijden. En als je stopt met sporten en even napraat samen ben je naar ik begrepen heb wel weer in overtreding. (dus ook bij even samen een afhaalkoffie nuttigen onderweg, want dat is niet sporten)
Je kunt in discussie gaan met een Boa of een agent, proberen je gelijk te halen alleen denk ik dat die daar geen boodschap aan heeft. Als hij geconstateerd heeft dat de 1,5 regel niet is nageleefd en dat is natuurlijk gewoon heel snel als je met 20 man kop aan kont fietst dan krijg je gewoon die bekeuring. Uitvechten doe je later maar voor de rechter... de vraag is, zit je op dat gezeik te wachten.

barbaar
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 dec 2009 00:25

barbaar 20 mei 2020 14:24

RVV schreef: 20 mei 2020 12:55 Je kunt in discussie gaan met een Boa of een agent, proberen je gelijk te halen alleen denk ik dat die daar geen boodschap aan heeft. Als hij geconstateerd heeft dat de 1,5 regel niet is nageleefd en dat is natuurlijk gewoon heel snel als je met 20 man kop aan kont fietst dan krijg je gewoon die bekeuring. Uitvechten doe je later maar voor de rechter... de vraag is, zit je op dat gezeik te wachten.
Ik vermoed dat je bij de rechter niet geheel kansloos bent. Maar de vraag is idd of je zin in het gezeik hebt (sommige mensen vinden dat overigens heerlijk ;))

Maar, ik vind dat Ophetkantje wel een goed punt heeft met de strekking van zijn verhaal. De NTFU roept iets over 4 mensen. de KNWU roept opgetwijfeld ook iets. En meer dan genoeg mensen nemen dat direct voor waar aan, zonder zich af te vragen waar de uitspraken op gebaseerd zijn.

En dat overigens nog los van het feit dat ik zelf geen lid ben van de NTFU en/of KNWU (of andere vereniging/club/verzameling) dan ook, en me dus ook niet gebonden voel aan hun regels. Ik hou me aan de regels van de overheid, want die schijnen voor iedereen te gelden ;)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 20 mei 2020 17:55

barbaar schreef: 20 mei 2020 14:24
RVV schreef: 20 mei 2020 12:55 Je kunt in discussie gaan met een Boa of een agent, proberen je gelijk te halen alleen denk ik dat die daar geen boodschap aan heeft. Als hij geconstateerd heeft dat de 1,5 regel niet is nageleefd en dat is natuurlijk gewoon heel snel als je met 20 man kop aan kont fietst dan krijg je gewoon die bekeuring. Uitvechten doe je later maar voor de rechter... de vraag is, zit je op dat gezeik te wachten.
Ik vermoed dat je bij de rechter niet geheel kansloos bent. Maar de vraag is idd of je zin in het gezeik hebt (sommige mensen vinden dat overigens heerlijk ;))

Maar, ik vind dat Ophetkantje wel een goed punt heeft met de strekking van zijn verhaal. De NTFU roept iets over 4 mensen. de KNWU roept opgetwijfeld ook iets. En meer dan genoeg mensen nemen dat direct voor waar aan, zonder zich af te vragen waar de uitspraken op gebaseerd zijn.

En dat overigens nog los van het feit dat ik zelf geen lid ben van de NTFU en/of KNWU (of andere vereniging/club/verzameling) dan ook, en me dus ook niet gebonden voel aan hun regels. Ik hou me aan de regels van de overheid, want die schijnen voor iedereen te gelden ;)
Ntfu/knwu etc geeft een advies aan,als je lid van een club bent dan verwacht je toch wel een mededeling hieromtrent.
Gewoon gezond verstand gebruiken als je met een groep op pad gaat in deze tijd,ook als het alles weer normaal is ;)
Aantal jaren terug zagen vele toch ook De ANWB als advies orgaan.
Maar het nieuwe denken is berust op ik vindt ,ik mag ,ik heb recht en vul verder maar aan.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 mei 2020 18:20

Het nieuwe denken gaat ook gepaard met een nieuwe spelling ("ik vindt")


Sorry, kon het niet laten :twisted:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 20 mei 2020 18:47

53x11 schreef: 20 mei 2020 18:20 Het nieuwe denken gaat ook gepaard met een nieuwe spelling ("ik vindt")


Sorry, kon het niet laten :twisted:
Blijf er moeite mee houwen😉
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie