Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen en corona.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 mar 2020 17:24

EmPeHa, kun je dan uitleggen wat het betekent voor het coronaprobleem als je 200km in je eentje rijdt? Kk kan me ook echt niet voorstellen (ik vind het ledigen van de neus ook erg smerig) dat jij, of een ander, in het buitengebied met zijn snufferd over het asfalt gaat. Die afstand is al 1m (in Frankrijk denken ze dat dat genoeg is om besmetting te voorkomen) als je in de beugels rijdt.


Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 29 mar 2020 17:44

Wat ik als een probleem zie, is als je een paaltje over het hoofd ziet of een automobilist jou over het hoofd ziet. Dan worden daar de hulpdiensten weer druk mee. Die hebben al genoeg te doen.

Zelfs als je zelf heel blijft, moet je weer zien dat je thuis komt. Laat je je dan ophalen of ga je met het openbaar vervoer?
Zo zijn er ook al weer een aantal motorrijders geweest, waarvoor de hulpdiensten moesten uitrukken.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 mar 2020 17:47

De meeste ongelukken gebeuren thuis. Ik verzwikte mijn voet drie dagen geleden gewoon in huis... Gelukkig nog net niet zo ernstig om naar Eerste Hulp te hoeven.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 29 mar 2020 17:49

EmPeHa schreef: 29 mar 2020 17:44 Wat ik als een probleem zie, is als je een paaltje over het hoofd ziet of een automobilist jou over het hoofd ziet. Dan worden daar de hulpdiensten weer druk mee. Die hebben al genoeg te doen.

Zelfs als je zelf heel blijft, moet je weer zien dat je thuis komt. Laat je je dan ophalen of ga je met het openbaar vervoer?
Zo zijn er ook al weer een aantal motorrijders geweest, waarvoor de hulpdiensten moesten uitrukken.
Punt 1, die paaltjes horen er niet te staan, de wegbeheerders houden zich in de regel niet aan de officiële normen voor fietspaden.
Hoevaak heb je je in de afgelopen jaren moeten ophalen of met het OV naar huis geweest met pech? Ik denk bij de meesten minder dan 1x per jaar.
Ik neem iig een stevige fiets mee die goed onderhouden is + voldoende gereedschap. Inderdaad is het nu niet verstandig om met alleen een binnenbandje rond te rijden. Dan kun je niks zelf verhelpen. Maar met genoeg spullen aan boord is het geen enkel probleem om nu 200km te rijden (heb ik gisteren nog gedaan).

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 mar 2020 18:04

EmPeHa schreef: 29 mar 2020 17:14 O ja, weet je hoe lang het virus actief blijft, met je neus legen?
Want er zijn mensen die het asfalt graag schoon likken? Ik kan met de beste wil van de wereld niet verzinnen hoe ik iemand zou kunnen besmetten door op een lege land weg m'n neus leeg te blazen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 29 mar 2020 18:18

Via de banden misschien? Het lijkt mij ook onwaarschijnlijk, maar ik ben geen expert.

Overigens, ik probeer de knopjes bij de verkeerslichten toch niet aan te raken. Als het kan met mijn elleboog. Anders even niet.

bever
Forum-lid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 29 mar 2020 18:28

Gastheerg schreef: 29 mar 2020 10:01
bever schreef: 28 mar 2020 19:57 Merk dat de conditie echt achteruit holt...
Dat is toch totaal niet nodig?
T/m het weekend van 6/7 maart was alles vrij. Als de conditie toen goed was en je doet 6 weken niks zal je je verbazen hoe goed die dan nog is. Veel gaat op dit moment ook tussen de oren kruipen. Daarnaast kan niemand voor een doel fietsen dus 70% van de piek is meer dan voldoende de komende maanden.

Ieder kan toch 3/4 keer per week 50-70 km fietsen?
Ieder kan toch thuis/tuin ieder week 2 x een uurtje bootcamp doen?
Ieder kan toch een aantal keer per week met een huisgenoot even wandelen?
Ieder kan toch op de fiets/lopend naar een kwetsbare boodschappen brengen (voor mij al 80 minuten beweging)
Ieder kan toch ieder dag een half uur stevig huishoudklus of in de tuin wat doen?
Met dit programma blijf je echt wel in conditie!

Conditie zit vaak ook tussen de oren. Als profs niet genoeg kunnen fietsen zijn ook de wielertoeristen ineens van de leg.

Iemand die in het weekend van 6/7 maart een goede conditie had is die echt niet zomaar kwijt en er is veel minder nodig om conditie op peil te houden dan we onszelf wel eens wijsmaken en als conditie achteruit HOLT is er waarschijnlijk iets anders aan de hand.

En tot slot de wind? Ja lekker. Ieder die altijd vooral alleen fiets weet niet beter :mrgreen:
haha, dank voor de opbeurende woorden :like: misschien valt het allemaal ook wel mee. Morgen maar weer een rondje doen dan :)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 29 mar 2020 18:59

EmPeHa schreef: 29 mar 2020 17:14 Regel 1 van de overheid is: blijf thuis.
Zolang religieuze bijeenkomsten tot 30 personen worden toegestaan zoekt de overheid het maar lekker uit.
Ik heb respect voor elke religie (oprecht!) en mijn geloof is toevallig die van het buiten bewegen.
Less is bore

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 29 mar 2020 19:14

Volgens mij is de reden van de uitzondering op religieuze bijeenkomsten omdat dit juridisch lastig is te verbieden of beperken tot 3 personen vanwege de grondwettelijk vastgelegde godsdienstvrijheid.
Veel geloofsgemeenschappen maken overigens geen gebruik van het recht om bijeenkomsten te houden. De Protestantse Kerk Nederland adviseert om zoveel mogelijk online diensten te organiseren. De Rooms-Katholieke Kerk Nederland heeft besloten om geen publieke vieringen meer te houden.
Overigens is er vanwege de grondwet ook een uitzondering voor demonstraties.

Maar ik zou zeggen laten we niet alleen maar naar anderen kijken en de maat nemen maar vooral naar ons eigen gedrag kijken.
Laatst gewijzigd door vantheman op 29 mar 2020 19:52, 2 keer totaal gewijzigd.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 29 mar 2020 19:27

Ik denk dat er tegenwoordig wel meer grondwettelijke rechten zijn die eenvoudigweg verboden worden.

Het had in België overigens niet veel gescheeld of men had daar ook een perimeter ingesteld van x kilometer rond je woning. Het moest niet zo gek worden als in Frankrijk, maar de bevoegde minister vond het toch wat overdreven om fietstochten van meer dan 50 km te maken.
Gelukkig hebben verstandige politici en virologen toen gezegd dat solo fietsen -hoe ver dan ook- totaal geen kwaad kan mits inachtname van de regels.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 29 mar 2020 19:50

amclassic-fan schreef: 29 mar 2020 18:04
EmPeHa schreef: 29 mar 2020 17:14 O ja, weet je hoe lang het virus actief blijft, met je neus legen?
Want er zijn mensen die het asfalt graag schoon likken? Ik kan met de beste wil van de wereld niet verzinnen hoe ik iemand zou kunnen besmetten door op een lege land weg m'n neus leeg te blazen.
Vanaf weggeworpen zakdoekjes gaat het via huisdieren (die er zelf geen last van hebben) naar baasjes. Honden gaan altijd op de vieze luchtjes af
Hoe het door de lucht gaat, kun je zien aan de hand van een windtunnelproef. Het virus is erg besmettelijk, we weten nog niet precies hoe besmettelijk. Bij Noro zijn het - als ik het goed hebt - minimaal drie virussen voor je de klos bent. Dus als er ergens in jouw slipstream door turbulentie een paar virussen blijven rondvliegen, dan ben je al de lul.

Voorlopig zou ik zeggen dat je je handschoenen en je mouwen maar moet gebruiken. Op een dag als vandaag heb je vast winterhandschoenen aan. Komt dus goed uit.

Plaats reactie