Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen en corona.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8544
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 24 mar 2020 12:26

Gisteren rondje over de Posbank onverhard,kreeg de opmerking "je had niet gedacht hé dat je de bel nodig had vandaag" ze liepen met z’n vieren naast elkaar.Wordt met de dag gekker wat ze tegenwoordig maar roepen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 mar 2020 12:28

Buiten spelen voor kinderen onder de 12 gelukkig ook nog gewoon toegestaan, THANK GOD.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2144
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 24 mar 2020 12:32

Tracing_NL schreef: 24 mar 2020 11:58
Ramon73 schreef: 24 mar 2020 10:42 De regels zijn duidelijk genoeg: Thuis blijven zoveel als mogelijk is. Je gaat dus niet 10-tallen kilometers fietsen. Dat doe je uit fatsoen en respect naar de medemens.

Er kan echter alleen gehandhaafd worden op het negeren van gebiedsverboden, overschrijden van de 1,5mtr afstand en samenscholingen van meer dan 2 personen die niet tot een huishouden horen.

Niet fietsen is dus een vriendelijk doch dringend verzoek. Je kunt er echter (nog) geen sanctie voor krijgen als je hier tegenin gaat. Bereid je wel voor op een forse reprimande van oom agent, en een handhaver die met het verkeerde been uit bed gestapt is gaat wellicht net zo lang zoeken totdat er iets gevonden wordt dat wel sanctiewaardig is.
Sorry, Ben over het algemeen redelijk genuanceerd en hou niet van roeptoeteren. Maar dit gaat me toch echt te ver! Wan Mijnheer Ramon73 zelf doet moet hij vooral zelf weten, maar het enkele feit dat hij gisteravond niet achter één van de lessenaars stond bij de persconferentie is al reden genoeg om niet eigen regels en (waan!)ideeën over wat wel en niet mag te gaan spuien. HET SLAAT HELEMAAL NERGENS OP!. Er is met geen woord gerept tijdens de persconferentie of je al dat niet alleen een rondje mag gaan fietsen. Mijnheer de agent gaat hier al helemáál niets mee doen, want het MAG gewoon.

Mijnheer Ramon73 is zeker ook zo'n moraalridder die je dan hoofdschuddend en naar het voorhoofd wijzend tegenkomt op het fietspad. (oh nee, dat kan niet want hij blijft de komende twee maanden binnen gelukkig :twisted: )
You're barking up the wrong tree! Ik heb de regels niet bedacht en als fervent fietser (atb & race, gemiddeld 7000km/jaar) heb ik ook geen enkele behoefte eraan dat ik niet kan fietsen. Niet normaal kunnen fietsen zit mij net zo in de weg als de meesten hier.
Ja, het is niet verboden om te gaan fietsen. Nee, het is niet de bedoeling dat je je normale cyclus voortzet. Maar het is een aanspraak op je eigen verantwoordelijkheid. Zou je gaan fietsen op een niet-populaire tijd, in een niet-bevolkte omgeving dan is het ook geen enkel probleem om te gaan fietsen. Denk niet dat er 1 agent of BOA op de wereld is die daar moeilijk over gaat doen. Maar er zijn altijd mensen die denken dat het wel meevalt en toch de drukte/groepen opzoeken. Dat is juist het heikele punt.
Als we allemaal solo gaan en de ruimte opzoeken is er geen probleem en kun je gerust gaan. Het zit hem juist in die Als.
De NTFU zegt vanochtend op hun website ook om niet in groepsverband te rijden maar solo. Het kan dus wel, maar in je eentje. Laten we voorzichtig er mee omgaan, voordat we zelfs niet meer de deur uit mogen.
Dogma F

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 24 mar 2020 12:40

@Ramon, wat fijn dat de NTFU nu ook zegt om niet samen te gaan fietsen, maar is daar iets nieuws aan? Dat was toch al lang duidelijk?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8944
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 24 mar 2020 12:44

@Ramon: Nu zeg je toch iets wezenlijk anders (volledig in lijn wat ik zelf propageer zelfs). Ik herhaal een post van mezelf van vanmorgen nog maar even.

Niet om mijn gelijk te halen, maar in een poging om een positieve draai te geven. Ik kom hier voor mijn ontspanning, niet om de les gelezen te worden. Er zijn er meer waarvoor dat geldt gok ik. En ja, ik ben gestrest, boos, prikkelbaar door de hele situatie. Daar worden mijn reacties niet genuanceerder van. Ook dat geldt voor velen gok ik. Hierbij dus poging #2:
53x11 schreef: 24 mar 2020 07:59 (...)
Als we nou eens, in plaats van vingerwijzen en roepen wat we niet mogen doen, tips gaan delen hoe we wel verantwoord kunnen fietsen. Fitte mensen hebben een betere weerstand, minder psychische en mentale problemen (en dus minder zorg nodig) en zijn dus deel van de oplossing, niet van het probleem.
Ik ben er van overtuigd (naïef wellicht), dat heel veel van de "asociale strandgangers" van het afgelopen weekend onbewust onbekwaam waren. Laten we met z'n allen helpen elkaar meer bewust te maken.
Zonder dat vingertje.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

dix0r
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 jun 2010 15:07

dix0r 24 mar 2020 12:49

Toch wel weer interessant om te zien dat er in tijden van crisis ook gewoon vrolijk wordt doorgepolder, typische Nederlands. :mrgreen:

Ja er zijn maatregelen, ja er staan boetes op. Maar de maatregelen zijn dan wel weer dusdanig opgesteld dat er toch ruimte is voor eigen interpretatie zodat we voor onszelf tot een bepaalde consensus kunnen komen.

Natuurlijk kun je nu gaan fietsen, zelfs je normale rondje. Even vanuit Limburg naar Groningen en terug is prima, want als dat jouw definitie is van een 'frisse neus' halen valt het daaronder. Kortom er wordt een beroep gedaan op je gezond verstand.

Blijf gezond allemaal (en ook je naasten)!

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 24 mar 2020 12:50

@Ramon73: Dat zijn we het dus volledig met elkaar eens, gelukkig. Uit jouw eerdere post meende ik echter iets anders op te maken, vandaar mijn reactie.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 24 mar 2020 14:01

Ik fiets altijd al solo... maakt allemaal niet uit

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 24 mar 2020 16:57

Afstanden van 200/300km kan ik met gemak aan. Die ga ik nu niet rijden, want dat is een aanslag op je immuunsysteem, dus nogo. Maar als ik gewoon onder de helft van die afstand blijf en de intensiteit terugschroef, dan is er voor niets aan de hand. En in de buitenlucht met de volle zon erop staan niet alleen de zonnepanelen te loeien, maar werk je ook aan je weerstand door de aanmaak van vitamine D onder invloed van de zon.
Als jouw maximale afstand anders is dan de mijne, dan lever terugschroeven voor jou een andere afstand op.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 24 mar 2020 17:30

Ik ga ook lekker in mijn eentje op pad, en daarbij doe ik niet veel anders dan normaal kwa intensiteit. Ik heb nooit het idee gehad dat mijn trainingen enig effect hadden op mijn immuunsysteem, en de echte hoge intensiteit haalde ik altijd bij wedstrijden, en die zijn voorlopig toch allemaal "down the drain".

Wat ik wel lastig vind is dat het nu op sommige plekken ineens heel druk is met stelletjes die wandelen/fietsen, logischerwijs om een frisse neus te halen. En gelijk hebben ze. Alleen ik weet niet zo goed hoe ik de hotspots kan vermijden. Sommige plekken waar je normaal niemand ziet is het nu ineens heel druk.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 24 mar 2020 18:06

Je doet een - momenteel onnodig - beroep op je immuunsysteem als je langer dan éen nacht nodig hebt om te herstellen van je laatste rit. Idem als je diep bent gegaan, koud bent geworden en moeite hebt om het weer warm te krijgen. Je moeder zou dan zeggen dat je moet oppassen omdat je dan 'extra vatbaar' bent. Ze had gelijk.

Voor mij geldt dat laatste als ik een lange rit gemaakt heb en dan na het douchen merk dat ik het alsnog koud heb, terwijl ik gewoon binnen zit. Nu is dat een teken om nog een extra kop thee te drinken.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 24 mar 2020 19:00

Het is even wachten op nog meer doden voor nog meer heftige reacties.
Maar zolang er geen lockdown is is het simpel: individueel sporten is geen probleem.
older Budweiser

Plaats reactie