Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen en corona.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 24 mar 2020 08:17

Enzzo schreef: 24 mar 2020 00:32 Voor degenen die nog steeds niet overtuigd zijn van hun sociale plicht om voorzichtig te zijn. Voor wie nog steeds meent dat trainen, sporten in de buitenlucht voor eigenbelang en genoegdoening verheven is boven het belang van de maatschappij als geheel, lees dit eens aandachtig door:
https://nos.nl/l/2328120
Enzzo, ik begrijp je echt niet meer. Je lijkt inmiddels de "negatieve" krenten uit de pap te willen halen. Natuurlijk zijn er hele vervelende dingen gaande, maar meen je nu echt dat het helpt om thuis te blijven zitten als fietser en hardloper? Even aangenomen dat je je houdt aan de voorschriften.
Nu het in Frankrijk duidelijk is wat wel toegestaan is, gaan wij ons leven daar verder op aanpassen en dat is dan wandelen, hardlopen op de racefiets en de MTB in het beperkte gebied. Als toetje kunnen wij over niet te lange tijd ook nog zwemmen. Ik wil op een andere manier gezond blijven en niet over een half jaar er achter komen dat ik oude kwalen terug gekregen heb.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 24 mar 2020 08:22

Tip: met het "vijandenknopje" (beetje overtrokken benaming naar mijn mening) kun mensen in quarantaine zetten (dwz je ziet hun posts niet meer). Op die manier krijgen ze ook geen aandacht en doven ze vanzelf uit. Werkt prima kan ik je vertellen :-)
Jans schreef:Ik wil op een andere manier gezond blijven en niet over een half jaar er achter komen dat ik oude kwalen terug gekregen heb.

Dit geldt denk ik voor heel veel mensen, en gaat niet alleen op persoonlijk, maar ook op populatieniveau een probleem worden als iedereen stopt met bewegen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 24 mar 2020 08:32

Enzzo schreef: 24 mar 2020 00:32 Voor degenen die nog steeds niet overtuigd zijn van hun sociale plicht om voorzichtig te zijn. Voor wie nog steeds meent dat trainen, sporten in de buitenlucht voor eigenbelang en genoegdoening verheven is boven het belang van de maatschappij als geheel, lees dit eens aandachtig door:
https://nos.nl/l/2328120
Even een vergelijk:

Een half uur boodschappen doen in een (semi) drukke supermarkt

Een half uur rennen in een lege polder


Wat is risicovoller in jouw ogen?

Overigens is de factor “eigenbelang” bij IEDER mens verheven boven algemeen belang. Bij jou net zo goed.. het enige wat er tussen zit is flinterdun laagje genaamd “beschaving”. Je ziet nu al dat dit dunne laagje in samenlevingen aan het afbrokelen is. Hoe denk je dat het over een half jaar zal zijn? Of een jaar. Dan is er misschien wel sprake van totale anarchie.. hele samenlevingen storten in door dit soort catastrofes.

Verder is sporten in de buitenlucht in je eentje zo’n beetje het aller gezondste wat je kan doen voor jezelf. Als je deze crisis wil doorstaan zorg dan voor een goede weerstand en gebruik je verstand. De hele dag jezelf opsluiten daar word niemand sterk van. Maar verzwakt je inmuunsysteem

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7966
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 24 mar 2020 08:54

bewegen is gezond! Sporten als verslaving en in extremis is dat zeker niet ( https://www.gva.be/cnt/aid1317144/7-red ... ngezond-is )

Maar mijn punt is: bewegen kun je altijd en overal. Als je door te gaan hardlopen of fietsen in drukke randstedelijke gebieden ook maar een miniem risico bent voor de verspreiding van dit virus ben je gewoon niet sociaal bezig! Ik heb het dus niet over uitgestrekte Groningse polders of stille Franse plattelandsgebieden!

Als jij als fietser net je handschoen langs je druipneus hebt gehaald om daarna een stoplichtpaal of knop als steuntje te gebruiken om niet uit te hoeven klikken is er dus gevaar voor verspreiding. De volgende die die paal aanraakt kan namelijk een 70 jarige vitale man zijn die boodschappen gaat doen...

Je kunt na 2 maanden relatief lage inspanning gerust weer de draad oppakken. En het argument: "sporten is gezond dus belast het de zorg minder" Tuurlijk! want door tijdelijk te stoppen met trainen maar wel te blijven bewegen komt iedereen direct op de IC terecht, yeah right!
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 24 mar 2020 09:04

Ach ik train nooit, dat is dan weer een voordeel. Ik beweeg altijd.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 24 mar 2020 09:12

Ik denk dat je de plank misslaat.

De grootste sport broeihaarden van verspreiding van virussen en bacteriën zijn en blijven gesloten. Namelijk de sportscholen zoals de basic fits.

Alle sportverenigingen, training faciliteiten (zoals sportvelden/sporthallen zwembaden) competities van korfbal tot voetbal liggen stil. Vanuit deze hoek is het niet meer mogelijk om virussen en bacteriën te verspreiden.

Elke vorm van gezamenlijk sporten is letterlijk verboden.

Nu zijn er nog maar 3 mogelijkheden;

-Zelf thuis of in de tuin trainen (kracht en/of cardio)
-buiten wandelen of hardlopen (beide vind ik gelijkwaardig)
-in je eentje of met zijn tweeën een rondje fietsen.

Meer smaakjes heb je niet meer.

Het risico dat je het virus verspreid met de laatste 2 activiteiten is nagenoeg nul. Zeker nu het er bij de mensen ingepeperd is.

Ik begrijp niet waarom wij sporters ons een schuld gevoel moeten aanpraten dat wij risicovol bezig zijn.

Iedere Nederlander komt direct of indirect in aanraking met een supermarkt (ook de thuisblijvers en ook de mensen die het laten bezorgen want het virus kan blijven leven op verpakkingen die anderen hebben aangeraakt). Het risico dat via een supermarkt het virus word verspreid zeker zo’n besmettelijk virus als Corona is 100 procent. Goederen en producten winkelwagens, mandjes, pin, cash geld ga zo maar door.

(Rustig) sporten op voldoende afstand van anderen is gewoon nul kans op risico verspreiding.

Als jij dit verschil niet ziet dan is het inderdaad maar beter om 24 uur dag onder de deken te kruipen.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3526
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 24 mar 2020 09:15

Enzzo schreef: 24 mar 2020 08:54 bewegen is gezond! Sporten als verslaving en in extremis is dat zeker niet ( https://www.gva.be/cnt/aid1317144/7-red ... ngezond-is )

Maar mijn punt is: bewegen kun je altijd en overal. Als je door te gaan hardlopen of fietsen in drukke randstedelijke gebieden ook maar een miniem risico bent voor de verspreiding van dit virus ben je gewoon niet sociaal bezig! Ik heb het dus niet over uitgestrekte Groningse polders of stille Franse plattelandsgebieden!

Als jij als fietser net je handschoen langs je druipneus hebt gehaald om daarna een stoplichtpaal of knop als steuntje te gebruiken om niet uit te hoeven klikken is er dus gevaar voor verspreiding. De volgende die die paal aanraakt kan namelijk een 70 jarige vitale man zijn die boodschappen gaat doen...

Je kunt na 2 maanden relatief lage inspanning gerust weer de draad oppakken. En het argument: "sporten is gezond dus belast het de zorg minder" Tuurlijk! want door tijdelijk te stoppen met trainen maar wel te blijven bewegen komt iedereen direct op de IC terecht, yeah right!
Groningse gebieden en Frans platteland en drukke Nederlandse stranden, daar zit nog wel wat tussen. Gisteren onder rook van Amsterdam een rondje gelopen. Vroeg in de ochtend. 1 wandelaar tegengekomen, op een weg van dik 2,5 meter breed. En die mevrouw bleef nog keurig in het passeervak staan ook dus meer dan 3.5 meter afstand. Verder niemand tegengekomen. Je moet wel een beetje nadenken waar je gaat lopen. Maar het is echt niet zo dat je in de randstad altijd hele hordes tegenkomt. Je moet gewoon je verstand gebruiken en dat begint bij nadenken over de tijd en plaats waar je heengaat.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 mar 2020 09:25

RVV schreef: 24 mar 2020 09:12 Elke vorm van gezamenlijk sporten is letterlijk verboden.

Nu zijn er nog maar 3 mogelijkheden;

-Zelf thuis of in de tuin trainen (kracht en/of cardio)
-buiten wandelen of hardlopen (beide vind ik gelijkwaardig)
-in je eentje of met zijn tweeën een rondje fietsen.

Meer smaakjes heb je niet meer.

Het risico dat je het virus verspreid met de laatste 2 activiteiten is nagenoeg nul. Zeker nu het er bij de mensen ingepeperd is.

Ik begrijp niet waarom wij sporters ons een schuld gevoel moeten aanpraten dat wij risicovol bezig zijn.
:winkthumb:
Prima samenvatting.
Alleen wil je niet weten wat mevr1975 op social media te horen kreeg toen ze dit weekend haar rondje hardlopen postte met paar leuke lente fotos erbij.

Ik ga ook gewoon fietsen of een flink stuk wandelen (kan helaas niet meer hardlopen ivm een onschuldig, doch gemeen klein heupprobleempje). Wij werken hier snoeihard om het bedrijf overeind te houden, thuis een kind van 4 die veel aandacht vraagt en nodig heeft; dan is (solo!) sporten gewoon DE manier om even in je eigen bubbel te kruipen, fysiek en mentaal te ontspannen.
Less is bore

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7966
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 24 mar 2020 09:27

Over "trainen in tijden van corona"

"...Recent evidence has shown that people undergoing severe mental or physical stress may have reduced immunity to viral infections. [...] As a general rule, for all but mild common colds, it is advised that the athlete avoids hard training for the first month after infection.
Uit deze Pubmed publicatie

Dat, in de wetenschap dat de Nederlandse IC bedden voornamelijk gevuld zijn met 50 minners (leeftijd 39 tot 49) is wellicht ook een reden om je wat socialer op te stellen als het gaat om intensieve training
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 24 mar 2020 09:28

Enzzo schreef: 24 mar 2020 08:54 Je kunt na 2 maanden relatief lage inspanning gerust weer de draad oppakken.
Vorig voorjaar zat ik 3 maanden volledig aan de kant en direct daarna prima gefietst in de Oostelijke Pyreneeën. Iets meer afgezien. So what?

Fysiek zullen de meeste van ons na een periode van minimale of zelfs geen sport de draad wel snel oppakken en rap naar een gewenst niveau kunnen komen.
Voor mij - en ik denk voor vele - realiseren zich nu wellicht nog meer dan ooit dat de mentale component zo belangrijk is.

Fietsen staat toch symbool voor vrijheid. Buiten zijn is niet alleen fysiek maar ook mentaal razend belangrijk. Even de kop leeg (fysiek liefst in de papieren zakdoek), even afleiding. Buiten fietsen is toch de ultieme escape (alleen een soloduik scoort beter ;) ).

Of ik na een paar maanden minimaal of helemaal niet fietsen mezelf weer snel op orde krijg om een volledige klassieker te fietsen maak ik mij helemaal niet druk.

Ik wordt WEL sjaggo als ik weken niet kan fietsen anders dan door mezelf. De mentale fitheid van de bevolking die nodig is om dit varkentje te wassen mag niet onderschat worden.

Zolang het mag lekker blokjes fietsen BINNEN de richtlijnen!

PetiK
Forum-lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 31 mar 2015 13:03

PetiK 24 mar 2020 09:35

Ach ja het socialmedia tribunaal staat altijd klaar met zijn wijzende vingertje en morele superioriteit. Dat tribunaal weet het ook altijd beter dan de overheidsinstellingen die gewoon duidelijke richtlijnen hebben. Naar buiten gaan mits je voldoende afstand houdt is gewoon toegestaan. Dat sluit een hoop buitenactiviteiten uit maar fietsen zeker niet. Ja het is mogelijk 1,5m afstand te houden, ook hier in de Randstad. Het is echt niet zo moeilijk.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 24 mar 2020 09:37

Als jullie deze roeptoeter blijven quoten wordt negeren wel lastig. Met onderstaande quote, waarin hij zelf eerdere bijdrages van o.a. mijzelf onjuist parafraseert, en waarin hij het beter meent te weten dan 1000-en wetenschappers, inclusief het WHO diskwalificeert hij zich volledig als discussiepartner.
Mijn advies (dat toch wel in de wind geslagen wordt): negeren.. (ga ik vanaf nu WEL echt doen)

Je kunt na 2 maanden relatief lage inspanning gerust weer de draad oppakken. En het argument: "sporten is gezond dus belast het de zorg minder" Tuurlijk! want door tijdelijk te stoppen met trainen maar wel te blijven bewegen komt iedereen direct op de IC terecht, yeah right!
@Gastheer: goede toevoeging, die mentale component. Daar maak ik me persoonlijk ook veel meer zorgen over (voor mijn dierbaren en mijzelf) dan die fysieke
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie