Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Woon-werk als training en wat te eten.

Nielslein
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 okt 2013 11:43

Nielslein 09 mar 2020 09:31

Even kleine situatieschets om mee te beginnen:
Ik fiets sinds 2013, meestal woon-werk en de zondagsrit als het lekker weer was. Mijn gewicht zat in die tijd rond de 83 kg. Ik nam bij woon-werk qua voeding steeds het zekere voor het onzekere en ik zorgde er telkens voor dat ik genoeg gegeten had om de man met de hamer voor te zijn. In de winter ging de fiets gewoon op stal.

Eind 2015 werd ik vader en de tweede volgde in april 2017, Het fietsen kwam hierdoor op de tweede plaats. De fiets bleef het hele jaar op stal :( .
Zo stond de weegschaal eind 2017 op 96 kg. Als goed voornemen voor 2018 besloten te stoppen met het eten en drinken van (bewerkte) suikers. Dat deed wonderen voor mijn algemeen hongergevoel. Het diepe verlangen naar suiker (voor al in de avond) verdween volledig.

Hierdoor zat ik tegen april 2018 terug op 88kg. Van daaruit ook de handschoen weer opgepakt en beginnen met fietsen, met veel plezier! Tegen september zat ik weer terug op 81kg. In de winter van 2018-19 wel weer wat geslabbakt en teller weer op 86 kg.

2019 weer zelfde stramien. toen kwam ik op een gewicht van 79 kg uit eind september.
Afgelopen winter 2019-2020 ben ik fanatieker beginnen trainen op Zwift, en me voorgenomen om thuis niet langer vuilnisemmer te spelen bij het avondeten (= de restjes invriezen i.p.v. alles maar op te eten) ;) .
Inmiddels zit ik hierdoor op 76 kg, en m'n conditie is nog nooit zo goed geweest. Dat maakt het fietsen natuurlijk alleen maar plezieriger.

Die conditie wil ik nog verbeteren. Het gewicht wil ik graag ongeveer op dit peil houden.
Met de lente in aantocht heb ik m'n Zwift abonnement stop gezet, en kan woon-werk-fietsen weer beginnen! Ook staat er thuis een beestig mooie nieuwe fiets (cfr. Scott topic!) die erom smeekt om op zondag erop uit te trekken.

Helaas heb ik door de week slechts de mogelijkheid om 2 dagen in de week (woensdag en vrijdag) met de fiets naar het werk te gaan. Overige dagen moet ik een van de kinderen naar school of dagverblijf brengen en dan komt fietsen echt niet handig uit. 3
Afstand enkele reis is 25km.

M'n plan was om in de ochtend nuchter in D1 naar het werk te rijden, en daar te ontbijten (kwark met muesli en wat nootjes en pitjes). Dan in de voormiddag nog een appeltje en onder de middag de restjes opeten die in de afgelopen winter de vriezer in zijn gegaan. :)
In de namiddag dan nog een stuk fruit, om dan rond de klok van 16:00 weer naar huis te fietsen. Meestal rijd ik dan een iets langer stukje (40 á 50 km. afhankelijk van hoe snel vrouwlief me thuis wil :lol: ), en dat is dan een ritje op tempo om conditie verder op te bouwen. Idealerwijs zou ik tijdens deze rit niet willen eten, wel bij thuiskomst gewoon het avondeten.

Ik ben bang dat ik met dit voedingsschema wél zal moeten eten op de fietstocht terug naar huis.
Wat is nou het missende puzzelstukje om dat niet te moeten doen? Het is makkelijk om extra boterhammen mee te nemen om de klop voor te zijn.
Maar op die manier ga ik enkel meer eten, en niet slimmer.

Mijn idee is om een banaan te eten rond 15:00 - 15:30. Misschien is dat dan weer te weinig...

Het is een lastig vraagstuk waar misschien geen pasklaar antwoord op is.
Misschien is het voornemen om op het deze manier aan te pakken ook voor verbetering vatbaar, dat wil ik dan ook graag weten. :winkthumb:

Wat zijn jullie ervaringen of adviezen?
Laatst gewijzigd door Nielslein op 09 mar 2020 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 mar 2020 09:44

Niet willen eten terwijl je wel 1000 kcal aan het verbranden bent, er moet gewoon eten in om de motor aan de gang te houden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Nielslein
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 okt 2013 11:43

Nielslein 09 mar 2020 09:49

amclassic-fan schreef: 09 mar 2020 09:44 Niet willen eten terwijl je wel 1000 kcal aan het verbranden bent, er moet gewoon eten in om de motor aan de gang te houden.
Zou ik dan beter in de voormiddag of namiddag nog wat erbij doen?
Op de fiets eten doe ik bij een ritje van anderhalf uur eigenlijk nooit,

Met het trainen op Zwift, (2x door de week in de avond), hoefde ik ook niet extra te eten. :?

Wisselwerking
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00

Wisselwerking 09 mar 2020 10:11

Ik fiets ook maar 2 dagen in de week naar het werk. En ook nog wat minder mooi verspreid, namelijk maandag en dinsdag. Als ik jouw voornemen zou volgen zou ik flauw vallen. Ik weeg momenteel zo rond 78kg bij 1.85m en heb niet echt de behoefte om veel lichter te worden. Waar komt bij jou die behoefte vandaan? Dat kan ik niet echt uit het verhaal halen.
Mijn Strava

Nielslein
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 okt 2013 11:43

Nielslein 09 mar 2020 10:17

Wisselwerking schreef: 09 mar 2020 10:11 Ik fiets ook maar 2 dagen in de week naar het werk. En ook nog wat minder mooi verspreid, namelijk maandag en dinsdag. Als ik jouw voornemen zou volgen zou ik flauw vallen. Ik weeg momenteel zo rond 78kg bij 1.85m en heb niet echt de behoefte om veel lichter te worden. Waar komt bij jou die behoefte vandaan? Dat kan ik niet echt uit het verhaal halen.
De behoefte is om op dit gewicht te blijven, en de conditie te verbeteren.
Mogelijk heb ik dat dan verkeerd verwoord in mijn eerste post.

Wisselwerking
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00

Wisselwerking 09 mar 2020 10:26

Als je 2x in de week naar het werk fietst én nog een keer een ritje op zondag doet dan hou je volgens mij het gewicht en de conditie wel op peil. Zo doe ik het ook (voor zover dat als "bewijs" kan dienen.
Mijn Strava

Nielslein
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 okt 2013 11:43

Nielslein 09 mar 2020 10:31

Wisselwerking schreef: 09 mar 2020 10:26 Als je 2x in de week naar het werk fietst én nog een keer een ritje op zondag doet dan hou je volgens mij het gewicht en de conditie wel op peil. Zo doe ik het ook (voor zover dat als "bewijs" kan dienen.
Prima :winkthumb:
Even voor mezelf heb ik even de kcal geteld als vergelijk voor mezelf. Om eerlijk te zijn schrok ik er wel van!
Het lijkt er dus toch op dat er flink wat meer in de tank moet om naar huis te geraken. Zo'n uurtje trainen op Zwift lijkt zwaar maar is ook relatief kort.
Die extra boterhammen lijken me nog niet zo'n gek idee... :oops:

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8343
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 mar 2020 10:33

Ik kan nergens je lengte vinden? Maar ik moet zeggen tussen de middag eten wat je 's avonds extra at als vuilnisvat lijkt me erg weinig, of je at 's avonds heel veel?

Nielslein
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 okt 2013 11:43

Nielslein 09 mar 2020 10:42

Jans schreef: 09 mar 2020 10:33 Ik kan nergens je lengte vinden? Maar ik moet zeggen tussen de middag kunnen leven van hetgeen je anders 's avonds als vuilnisvat extra at, lijkt me of te weinig voor de middag, of je at 's avonds heel veel.
Lengte is 1m85, leeftijd 36.
Het is zeker wel meer dan hetgeen ik extra opat. Kleinere porties die nu overbleven waren voor mij.
Wat ik in m'n originele post bedoelde is dat ik nu gewoon stop als ik genoeg heb. Dat houdt ook in gewoon bijscheppen als ik nog honger heb en m'n bord leeg is. Bordje leeg eten moet sowieso als goed voorbeeld aan tafel :D .

De porties die mee gaan als middagmaal zijn geen 'holle kies' porties. Maar wel een volledige portie die nog in de pan is blijven zitten.

Critic
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 09 mar 2020 10:51

Je ontbijt om 10 uur pas nemen en dan je lunch rond 14 uur? Dan kun je prima fietsen en thuis je avondeten pakken..
Je lichaam heeft reserves genoeg. Mensen die aan intermitted fasten doen functioneren veelal prima op 2 maaltijden per dag. 11 en 18 uur ofzo bijvoorbeeld.. (En nee, dit draadje hoeft niet gekaapt te worden over de zin en onzin over IF. Tis geen wondermiddel, maar wel een mooie eye-opener om je eens in te lezen over reserves in je lichaam. Dat ontbijt de belangrijkste maal van de dag is, is een mooi stukje reclame werking van de broodverkopers ut de jaren 80/90)

Nielslein
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 okt 2013 11:43

Nielslein 09 mar 2020 11:01

Critic schreef: 09 mar 2020 10:51 Je ontbijt om 10 uur pas nemen en dan je lunch rond 14 uur? Dan kun je prima fietsen en thuis je avondeten pakken..
Je lichaam heeft reserves genoeg. Mensen die aan intermitted fasten doen functioneren veelal prima op 2 maaltijden per dag. 11 en 18 uur ofzo bijvoorbeeld.. (En nee, dit draadje hoeft niet gekaapt te worden over de zin en onzin over IF. Tis geen wondermiddel, maar wel een mooie eye-opener om je eens in te lezen over reserves in je lichaam. Dat ontbijt de belangrijkste maal van de dag is, is een mooi stukje reclame werking van de broodverkopers ut de jaren 80/90)
Ik zal m'n licht eens opsteken. Nou zie ik mezelf niet de kant van het vasten op gaan ;)
Van de week eens testen of ik het ontbijt tot 10:00 kan uitstellen... Ik verwacht van niet. :P

Critic
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 09 mar 2020 11:16

Bedoelde het ook niet om je te overtuigen te gaan vasten ;-)
Wel om je eens in te lezen over de reserves die we hebben. Onze lichamen zijn al duizenden jaren geprogrammeerd om eten in overvloed op te slaan voor de schaarste momenten. Je kunt meer hebben dan je zelf denkt. Ook iets later ontbijten. Ff en weekje of 2 de tijd geven. Maar dat gevoel van honger/trek zit meer tussen de oren dan dat je het fysiek werkelijk direct nodig hebt..

Plaats reactie