Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Pijn onderkant voet (hiel) na het fietsen

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 18 feb 2020 13:16

Jans schreef: 17 feb 2020 12:10 In je eerste zin zeg je al wat het probleem was. Vooral vage klachten. Dat lijkt me dus het grote probleem.
Dan kun je, algemeen gesproken, "de gezondheidszorg" dat toch niet kwalijk nemen?
Wat ik vooral heb gemist is dat er niemand een meer overkoepelende blik heeft. Elke deskundige levert alleen z'n eigen oplossing (zoals podoloog - zooltjes, fysiotherapeut - oefenen, chiropractor - manipulatie van je gewrichten). Dus je moet vooraf weten wat de oplossing is en dan kun je hem ergens gaan halen. Maar hoe bepaal je wat de goede oplossing is? Daar ontbreekt echt iets in de zorg: iets inter- of multidisciplinairs, Voor sommige andere problemen zijn die er wel, zoals praktijkondersteuners en interdisciplinaire overleggen. Maar voor het bewegingsapparaat dus niet.

(En zo vaag was mijn probleem niet, althans, niet voor de chiropractor die het hielp oplossen: die herkende het meteen.)

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 feb 2020 13:21

De overkoepelende blik komt in Nederland van de huisarts. Bij vage klachten zegt ie dan "het zal wel een zoektocht worden". En dat is het ook vaak.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7959
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 18 feb 2020 13:25

'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 18 feb 2020 14:10

Louise, heel fijn dat het "opgelost" is. Eigenlijk vind ik dit ook symptoom bestrijding. Om problemen met mijn platvoeten te bestrijden heb ik zooltjes. Stop ik daar mee dan heb ik problemen. Dat is bij jouw rekken dus ook het geval.
Je vindt dat er een "overkoepelende dokter" zou moeten zijn die jouw probleem had kunnen vinden. Maar alleen het feit dat er al veel "skelet en spieren deskundigen" zijn geeft al aan dat het niet zo eenvoudig is. Als zelfs de ene chiropractor het wel vindt en de andere 3 (of meer?) niet dat geef je toch al zelf aan dat het vaak zoeken is naar een speld in een hooiberg?

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7959
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 18 feb 2020 16:37

Klopt! Er zitten heel veel botjes, pezen en spieren in de voet. Een diagnose stellen kan dus een aardige zoektocht zijn. Ik was heel blij met mijn podoloog en zijn deskundigheid.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Plaats reactie