Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

"Beginner" col franse alpen

Jonasgo
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 feb 2020 22:20

Jonasgo 11 feb 2020 19:25

Hallo iedereen,
Wij gaan binnen 5 maandjes naar de Franse Alpen. En zouden heel graag een col op fietsen. Nu zou ik graag weten welke cols iets gemakkelijker zouden zijn... als ik iets opzoek vind ik enkel maar reviews van de grote kleppers terug. Ik fiets nu bijna elke week 3 keer. In de week 2x plusminus 1u. En in het weekend minimum 3u. Of is bijvoorbeeld een col de la Madeleine te doen? ( dat is de streek waar we naartoe zouden gaan ) alvast bedankt voor de respons Mvg

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 11 feb 2020 20:13

Als je net zo lui bent op de fiets als met internetresearch....

Kijk eens op sites als http://www.cyclingcols.com http://www.quaeldich.de/ http://www.salite.ch/

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1071
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 11 feb 2020 20:36

Niemand hier weet natuurlijk jouw powerprofiel, gewicht, of de intensiteit waar je nu mee fietst, maar ik vermoed dat je overal wel boven gaat komen met je huidige training. Denk wel aan het juiste verzet steken (maar open daar geen nieuw topic over, daar zijn er al genoeg van)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27534
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 feb 2020 20:44

Ik zeg Col d’Ornon!

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3365
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 11 feb 2020 20:47

De Parquetout natuurlijk 😅
Afbeelding

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 11 feb 2020 20:47

Man of vrouw? 24j of 64j? 60kg of 91 kg? enz enz.
Overigens zijn er twee Col(s) de la Madeleine. Die andere ligt wel flink uit de buurt van de ene, maar is wel heel goed te doen. Meer dan 20km en dan 8% gemiddeld: niet echt geschikt om er trek in te krijgen. Om te beginnen: beperkt het tot max 10 km. Genoeg keuze.
Laatst gewijzigd door klimmer op 11 feb 2020 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8519
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 11 feb 2020 20:55

Van doerfiets geplukt .

Tips voor fietsen in de bergen

Als je voor het eerst 'echt' de bergen in gaat te fietsen, zul je, net als ik, merken dat bergen toch echt anders zijn dan viaducten en bruggen. Uiteraard maak je niet dezelfde fout als ik, en monteer je het juiste verzet op je fiets. Vergeet niet dat er na een klim ook (meestal) een afdaling volgt en dat dus je remmen in orde moeten zijn. Tijdens die afdaling, zeker van een wat grotere hoogte, kan het erg koud zijn: door een windbreker of een regenjasje aan te trekken, bescherm je je lichaam tegen de ergste kou.

De klim

Kies het juiste verzet voordat je de klim begint. Dat klinkt stom, maar velen draaien de eerste honderden meters met een te zwaar verzet, en moeten daar later voor boeten. Je kan altijd later een tandje bijschakelen. Laat je hartslag rustig stijgen tot net onder je omslagpunt en probeer te voorkomen dat je daar, langdurig, overheen gaat. Je ademhaling is rustig en geconcentreerd. Drink als de weg dat toelaat, bijvoorbeeld in een wat vlakkere bocht.

De afdaling

Door het klimmen zweet je, en daardoor koel je ontzettend snel af tijdens de afdaling. een (regen)jasje of windbreker helpt dit enigszins voorkomen. Kies een verzet dat je nog net kunt meetrappen: jij hebt controle over de fiets, en niet andersom. Haal voor de bocht de snelheid eruit: beter iets te langzaam, dan later moeten corrigeren. Het spreekt voor zich dat je in een bocht het binnenste pedaal omhoog haalt, omdat je anders de grond raakt? Wen je aan om het buitenste pedaal naar buiten / onderen te duwen. Als het kan, kan je halverwege de bocht weer beginnen te trappen. Oh ja, dalen doe je onderin de beugels. Zo hou je niet alleen je zwaartepunt laag, maar heb je meer controle over stuur en remmen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 11 feb 2020 21:39

Als je klein genoeg kan schakelen en geduld hebt kom je overal wel boven. Ik zou mij er niet zo'n zorgen over maken. Gewoon lekker fietsen.

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 785
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 12 feb 2020 07:56

+1. Blijven trainen, naar Frankrijk gaan en klimmen. Klein schakelen, trappen en probeer onderweg te genieten.
Michiel

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 12 feb 2020 08:40

Een mooie hoge relatief gemakkelijk col is de petit saint Bernard vanuit Bourg st Maurice. Een hele lange klim maar nergens echt moeilijk. En prachtig uitzicht de laatste kilometers. Maar je gaat nergens in Frankrijk een gebied vinden met alleen maar makkelijke klimmen. Vanuit datzelfde Bourg st Maurice kun je ook de Iseran op en dat is echt een killer klim

de petit st Bernard en profile:
Afbeelding
Live fast; die young. mijn blog

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 12 feb 2020 10:08


Tomver
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 15 sep 2016 08:40

Tomver 14 feb 2020 07:45

Ik zou eigenlijk gewoon zorgen dat je een goed verzet hebt, de tips van nijkie volgen en gewoon lekker gaan fietsen. Waar je aan moet wennen is dat je je goed moet pacen, eigenlijk kom je overal wel boven zolang je niet boven je kunnen gaat rijden.

Plaats reactie