Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hartslag vs vermogen

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5068
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 27 jan 2020 13:37

Klein_Verzet schreef: 27 jan 2020 12:41
amclassic-fan schreef: 26 jan 2020 21:59
Klein_Verzet schreef: 26 jan 2020 11:36 Misschien zou je heel eenvoudig eens kunnen uitproberen hoe het zit als je de stukken wind-mee en wind-tegen omdraait. Kans is groot dat het fenomeen verhoogde hartslag bij gelijkblijvend vermogen altijd in de laatste fase van je training zit. Ja, leuk dat men dat "decoupling" noemt, maar fysiologisch betekent het niets anders dan dat de vetverbranding de overhand krijgt ten opzichte van de suikerverbranding. Vet verbranden vergt nou eenmaal meer zuurstof, en daar moet je "lichaam/hart/longen" harder voor werken.
Volgens mij is het gewoon puur een kwestie van vermoeidheid, waardoor je lichaam minder efficiënt werkt. Althans, bij mij heeft het echt niets te maken met overschakelen naar vetverbranding, dat kan je immers gewoon voorkomen door genoeg koolhydraten te eten.
Maar wat is dan "vermoeidheid?" Iets vaags tussen de oren? Of is het toch iets met de verschillende energiesystemen die ons lichaam ter beschikking stelt? Een inspanning die je 2 uur kan volhouden, zal niet zomaar 3 uur volgehouden kunnen worden: suikervoorraden raken leeg. Voldoende bijtanken lukt alleen als de intensiteit behoorlijk laag blijft.

Een heftige "decoupling" noemt men in de marathon "de man met de hamer," in de wielrennerij "een hongerklop."

Afbeelding
Juist door trainen gaat je lichaam meer energie kunnen leveren uit vetten. Daardoor zal de vermoeidheid wat ze noemen decoupling steeds meer worden uitgesteld. Je begint dan later aan je koolhydraten verbranding. Maar, het zal ook een stuk vermoeidheid zijn die je met koolhydraten niet kan voorkomen.
Laatst gewijzigd door Kornuit op 27 jan 2020 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5068
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 27 jan 2020 13:38

MarcFaFo schreef: 27 jan 2020 07:34 Misschien een rare vraag maar op welke waarde staat je vermogensmeters als je deze test doet? Precies 1 vermogenswaarde of fluctueert deze? De reden van de vraag is dat bij mij de 3 sec vermogenswaarde echt alle kanten op gaat. Constant op 1 getal houden is voor mij niet te doen. Misschien is dat pas mogelijk als ik het filter naar 10 sec oid sec. Misschien dat je daardoor in die 10 sec wel kleine intervalletjes doet?
Rijden met vermogen vergt gewenning. De realtime vermogen op je scherm springt inderdaad enorm op en neer. Maar met 3sec is na enige gewenning prima mee te pacen. Hier 3 en 10 seconden in het scherm.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2027
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 16 mei 2020 12:38

Volgens mij heb ik nu nog niet gelezen of je de inspanning gelijk mag houden met een hogere hartslag. Of dat je je hartslag gelijk moet houden met dus een lager vermogen.
Als je een rustige training doet in D1 wil je niet in D3 eindigen qua hartslag lijkt me.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 16 mei 2020 17:03

bakboord1 schreef: 16 mei 2020 12:38 Volgens mij heb ik nu nog niet gelezen of je de inspanning gelijk mag houden met een hogere hartslag. Of dat je je hartslag gelijk moet houden met dus een lager vermogen.
Als je een rustige training doet in D1 wil je niet in D3 eindigen qua hartslag lijkt me.
Ik zou vooral zeggen dat als je niet in staat bent je vermogen te houden voor je hartslag, je training te zwaar of te lang is.
Volgende keer minder hard of lang trainen....
Maar om een D1 training in D3 te eindigen lijkt me ook niet echt mogelijk.

Als je dus d1 traint en merkt dat je het niet aankan (hartslag) omhoog moet je vooral het trainingsschema aanpassen.

Walter

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2027
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 16 mei 2020 18:00

Het overkomt me bij langere ritten die ik doe om duurvermogen op te bouwen. Richting het einde gaat mijn hartslag dan omhoog. Maar om je duurvermogen op te bouwen zul je toch af en toe wat langer op de fiets moeten zitten want anders blijf je je eigen kerktoren zien.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 mei 2020 21:07

Ik herken het volledig, gebeurd bij mij altijd als er maar genoeg uren voorbij tikken en ik meer doe dan in herstel rijden. Meestal blijf ik gewoon op vermogen rijden, maar ik ben er wel flexibel mee. Als ik viel dat de tank echt leeg gaat, dan maar rustiger. Of als je de volgende dag weer stevige training wilt doen is een beetje gas terug ook een optie voor mij.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie