Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hartslag vs vermogen

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 26 jan 2020 08:35

Mijn omslagpunt is 179bpm.
D1 rijd ik vaak 135-145bpm (zone 134-152)
D1 vermogen 182-244W.

Ik ervaar soms 2 dingen waarvan ik niet helemaal weet hoe ik ermee om moet gaan/hoe het komt:

- (stevige) tegenwind: bij gelijkblijvend vermogen loopt de hartslag op. Kan wel 10 slagen zijn.

-aan het einde van een lange duurrit (4/5 uur) wijkt mijn hartslag 10/15 slagen af om hetzelfde vermogen te kunnen blijven trappen.

Hoe blijf ik nu toch in mijn D1 zone? Moet ik m'n vermogen aanhouden of mijn hartslag? En wat is de oorzaak van deze fenomenen?
Laatst gewijzigd door Juppehup op 26 jan 2020 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 26 jan 2020 09:10

Dat heet Aerobic decoupling. https://www.trainingpeaks.com/blog/aero ... ecoupling/


Maar ik zou je vraag stellen in het centraal vermogen topic: viewtopic.php?f=25&t=83456

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 26 jan 2020 09:33

Ah, kijk aan, weer wat geleerd. Ik schrok inderdaad wel dat ik nog zoveel in m'n bidons had zitten dus misschien te weinig gedronken. En anders gewoon "slechte" conditie 😟😇

Maar dat tegenwind verhaal dekt het nog niet helemaal volgens mij(?)

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 26 jan 2020 10:18

Vorige zondag heb ik enkele blokjes heen en terug gedaan langs het water, met telkens quasi hetzelfde wattage zat er gemiddeld 2 per uur verschil op. Er stond dus wat wind maar ook niet immens. Qua gemiddelde hartslag zat er tussen de 8 blokken maar 4 slagen verschil, de hoogste was overigens wind mee.

Ik heb ook nog is een rustige rit heen en weer langs het water bekeken en daar kwam ik wind tegen aan een lagere hartslag + hoger wattage. Dus nee, ik ken het fenomeen niet echt.

Misschien begin je meer te stoempen ipv vlot te draaien? Begin je meer met je lichaam te werken waardoor je lichaam daar energie in steekt ipv enkel te trappen? Ik gok maar wat het kan zijn :)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 26 jan 2020 10:27

NoChain schreef: 26 jan 2020 10:18 Vorige zondag heb ik enkele blokjes heen en terug gedaan langs het water, met telkens quasi hetzelfde wattage zat er gemiddeld 2 per uur verschil op. Er stond dus wat wind maar ook niet immens. Qua gemiddelde hartslag zat er tussen de 8 blokken maar 4 slagen verschil, de hoogste was overigens wind mee.

Ik heb ook nog is een rustige rit heen en weer langs het water bekeken en daar kwam ik wind tegen aan een lagere hartslag + hoger wattage. Dus nee, ik ken het fenomeen niet echt.

Misschien begin je meer te stoempen ipv vlot te draaien? Begin je meer met je lichaam te werken waardoor je lichaam daar energie in steekt ipv enkel te trappen? Ik gok maar wat het kan zijn :)
Ik herken het ook niet. Maar ik zou er ook mee oppassen om je hartslag zo nauwkeurig te vergelijken met je vermogen. Er zijn namelijk teveel factoren die je hartslag beïnvloeden om daar een waarde oordeel aan te hangen. Je ziet globaal je hartslag bij een vermogen horen, maar dat is zeker niet op de 4 slagen nauwkeurig.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8546
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 26 jan 2020 11:09

Gelijk blijvend vermogen maar variabele hartslag is simpel te verklaren.
VB klim 6% verm 270w hf 155 trapft 80rpm zo rij ik het effectiefste.
Hogere of lagere rpm gaat dus je HF omhoog omdat je minder effectief/optimaal je lichaam laat werken.
Dat je hf iets hoger ligt na 4/5 uur rijden is normaal je bent toch aan het werk.Hoe vaker je de uren maakt hoe kleiner het verloop wordt in HF toename onder dezelfde omstandigheden.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 26 jan 2020 11:36

Misschien zou je heel eenvoudig eens kunnen uitproberen hoe het zit als je de stukken wind-mee en wind-tegen omdraait. Kans is groot dat het fenomeen verhoogde hartslag bij gelijkblijvend vermogen altijd in de laatste fase van je training zit. Ja, leuk dat men dat "decoupling" noemt, maar fysiologisch betekent het niets anders dan dat de vetverbranding de overhand krijgt ten opzichte van de suikerverbranding. Vet verbranden vergt nou eenmaal meer zuurstof, en daar moet je "lichaam/hart/longen" harder voor werken.

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 26 jan 2020 12:05

Klein_Verzet schreef: 26 jan 2020 11:36 Misschien zou je heel eenvoudig eens kunnen uitproberen hoe het zit als je de stukken wind-mee en wind-tegen omdraait. Kans is groot dat het fenomeen verhoogde hartslag bij gelijkblijvend vermogen altijd in de laatste fase van je training zit. Ja, leuk dat men dat "decoupling" noemt, maar fysiologisch betekent het niets anders dan dat de vetverbranding de overhand krijgt ten opzichte van de suikerverbranding. Vet verbranden vergt nou eenmaal meer zuurstof, en daar moet je "lichaam/hart/longen" harder voor werken.
Dus grofweg gezegd heb ik dan de eerste 3 uur op koolhydraten gedraaid en de laatste op vet? Als ik dus gewicht kwijt wil moet ik die eerste 3 uur overbruggen en dan m'n vet gaan verbranden? Of is dat te kort door de bocht?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8546
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 26 jan 2020 12:58

Als je een test hebt gedaan zal je ook de hf krijgen waarbij je max vet verbrand.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 jan 2020 21:59

Klein_Verzet schreef: 26 jan 2020 11:36 Misschien zou je heel eenvoudig eens kunnen uitproberen hoe het zit als je de stukken wind-mee en wind-tegen omdraait. Kans is groot dat het fenomeen verhoogde hartslag bij gelijkblijvend vermogen altijd in de laatste fase van je training zit. Ja, leuk dat men dat "decoupling" noemt, maar fysiologisch betekent het niets anders dan dat de vetverbranding de overhand krijgt ten opzichte van de suikerverbranding. Vet verbranden vergt nou eenmaal meer zuurstof, en daar moet je "lichaam/hart/longen" harder voor werken.
Volgens mij is het gewoon puur een kwestie van vermoeidheid, waardoor je lichaam minder efficiënt werkt. Althans, bij mij heeft het echt niets te maken met overschakelen naar vetverbranding, dat kan je immers gewoon voorkomen door genoeg koolhydraten te eten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 27 jan 2020 07:34

Misschien een rare vraag maar op welke waarde staat je vermogensmeters als je deze test doet? Precies 1 vermogenswaarde of fluctueert deze? De reden van de vraag is dat bij mij de 3 sec vermogenswaarde echt alle kanten op gaat. Constant op 1 getal houden is voor mij niet te doen. Misschien is dat pas mogelijk als ik het filter naar 10 sec oid sec. Misschien dat je daardoor in die 10 sec wel kleine intervalletjes doet?
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 27 jan 2020 12:41

amclassic-fan schreef: 26 jan 2020 21:59
Klein_Verzet schreef: 26 jan 2020 11:36 Misschien zou je heel eenvoudig eens kunnen uitproberen hoe het zit als je de stukken wind-mee en wind-tegen omdraait. Kans is groot dat het fenomeen verhoogde hartslag bij gelijkblijvend vermogen altijd in de laatste fase van je training zit. Ja, leuk dat men dat "decoupling" noemt, maar fysiologisch betekent het niets anders dan dat de vetverbranding de overhand krijgt ten opzichte van de suikerverbranding. Vet verbranden vergt nou eenmaal meer zuurstof, en daar moet je "lichaam/hart/longen" harder voor werken.
Volgens mij is het gewoon puur een kwestie van vermoeidheid, waardoor je lichaam minder efficiënt werkt. Althans, bij mij heeft het echt niets te maken met overschakelen naar vetverbranding, dat kan je immers gewoon voorkomen door genoeg koolhydraten te eten.
Maar wat is dan "vermoeidheid?" Iets vaags tussen de oren? Of is het toch iets met de verschillende energiesystemen die ons lichaam ter beschikking stelt? Een inspanning die je 2 uur kan volhouden, zal niet zomaar 3 uur volgehouden kunnen worden: suikervoorraden raken leeg. Voldoende bijtanken lukt alleen als de intensiteit behoorlijk laag blijft.

Een heftige "decoupling" noemt men in de marathon "de man met de hamer," in de wielrennerij "een hongerklop."

Afbeelding

Plaats reactie