Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietsen en artrose

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 31 jan 2020 15:10

Ik heb ook ervaring met de osteopaat, positieve ervaring. Maar vanuit zowel de huisarts als bij de fysioterapeut kwam het voorstel om de artrokinesioloog te bezoeken omdat beide hierover goede berichten hebben gehoord. In ieder geval houdt ik de optie osteopaat echt wel achter de hand.

Voor wat betreft de dingen die mensen aandragen als mogelijke manier om de artrose zo lang mogelijk op redelijke wijze doenlijk te houden sluit ik niets uit en had daarin ook zelf wat ideeën opgedaan. Staat natuurlijk buiten kijf dat er altijd dingen zijn waar iemand mee voor de dag komt waar ik zelf niet aan heb gedacht. Soms zelfs heel voor de hand liggende dingen waar ik dan ook zeker m'n voordeel probeer te doen.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 31 jan 2020 15:25

Gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom duurt het nog 7 weken voordat je naar die artrofysio gaat?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 31 jan 2020 16:02

razenderoeland schreef: 29 jan 2020 18:59 Volgens mijn info valt artrose onder de reuma gerelateerde aandoeningen.
Je verwart artrose met artritis.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 31 jan 2020 16:08

Enzzo schreef: 29 jan 2020 19:42
Klimmer schreef:Artrose is een stofwisselingprobleem: meer afbraak dan opbouw van kraakbeen: pak het aan bij de oorzaak!
Artrose is slijtage van kraakbeen en daar kun je verder niets aan doen, hoe hard dat ook klinkt.
Gelukkig is er wel degelijk wat aan te doen (in de meeste gevallen dan): de tekorten vul je aan door glucosaminesulfaat dagelijks in te nemen. Voedingssupplement in verschillende samenstelllingen voor redelijk prijzen overal te koop.
Uitzonderingen zijn bijv. hoogbejaarde personen en artrose in de dikke teen.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 31 jan 2020 17:24

Waarom is de ligfiets waar je het verhaal mee begon buiten beeld geraakt?

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7983
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 01 feb 2020 00:34

klimmer schreef: 31 jan 2020 16:08 Gelukkig is er wel degelijk wat aan te doen (in de meeste gevallen dan): de tekorten vul je aan door glucosaminesulfaat dagelijks in te nemen. Voedingssupplement in verschillende samenstelllingen voor redelijk prijzen overal te koop.
Uitzonderingen zijn bijv. hoogbejaarde personen en artrose in de dikke teen.
Je schept valse hoop. Er is vooralsnog geen enkel wetenschappelijk bewijs voor die middelen. Ook de zgn "ontzurende" supplementen hebben nog geen wetenschappelijke back-up.
Dat neemt niet weg dat bijv. glucosamine wel een licht pijnstillende werking kan hebben bij artrose en dat dit voor wie daar baat bij heeft verlichting kan geven dus kwaad kan het allerminst. Maar om heel stellig te zeggen dat artrose een stofwisselingsprobleem is wat je met suppletie te lijf kunt gaan is wat al te resoluut.

"slijtage" was inderdaad niet helemaal juist geformuleerd. Er is eigenlijk nog niet heel veel bekend over de exacte processen die meespelen bij artrose maar zeker is dat het verdwijnen van kraakbeen tussen de gewrichten de klachten veroorzaken die bij artrose horen. En vooralsnog is symptoom bestrijding de enige remedie en dat gaat middels medicatie en/of therapie.
Maar wat voor iemand persoonlijk werkt en helpt is natuurlijk altijd goed, ondanks dat het niet in de wetenschappelijke studies voorkomt. Dus als suppletie helpt dan vooral doen!
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 01 feb 2020 01:24

Hoeveel verwijzingen naar wetenschappelijke artikelen wil je hebben? Ik ga ze niet voor je opzoeken. Dat kun je goed zelf doen. Begin maar bij de Université de Liège.
Indien niet, dan ben ik zeker zelf al 16 jaar het enige levende voorbeeld van het tegendeel. Lucky me!

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7983
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 01 feb 2020 01:29

Hier ook een ervaringsdeskundige hoor. En zoals ik al zei; als iets voor iemand persoonlijk werkt dan vooral doen!!
En die Sart Tilman bezoek ik wel een keer als ik Luik-Bastenaken-Luik doe ;)
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 01 feb 2020 08:37

Nee_Nee schreef: 31 jan 2020 17:24 Waarom is de ligfiets waar je het verhaal mee begon buiten beeld geraakt?
De ligfiets is in het geheel niet uit beeld geraakt. Is nog steeds een optie voor over een aantal jaren denk ik. Eerst het gebeuren met fysiotherapie en andere behandelingen afwachten, daarna eventueel de overstap naar een ligfiets.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 01 feb 2020 08:38

Jans schreef: 31 jan 2020 15:25 Gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom duurt het nog 7 weken voordat je naar die artrofysio gaat?
Zeer waarschijnlijk omdat de agenda van deze persoon tamelijk vol staat.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 01 feb 2020 08:46

@klimmer, ik verbaasde me er ook over dat je best wel stellig bent over Glucosamine. Zelf geen ervaring, gelukkig, maar twee mensen in mijn omgeving hadden 0,0 verbetering en zijn na maanden trouw innemen gestopt. Daarna dus ook geen verslechtering. Fijn dat jij er wel baat bij hebt.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 01 feb 2020 09:32

Ik heb ook heel goede ervaringen met Glucosamine, bij mij voor het kraakbeen in de knieën, wereld van verschil. Ik ben daar mee begonnen toen het enkel nog in de apotheek verkrijgbaar was, 50€ voor 10dagen. Toen nam ik het niet heel het jaar door maar met behandelingen van 3 maanden wanneer de knie terug pijn begon te doen. Nadeel hiervan was dat je steeds minstens 10 dagen met enorme pijn rondliep (ik ging nog naar school, alleenstaand moeder, dan is 50€ voor 10 dagen echt een hap uit het budget)

Nu je ze van Lucovitaal voor 40€ voor 3 maanden hebt (in het Kruidvat/Etos vaak in reclame) neem ik ze heel het jaar door en nog echt zelden last van de knie. Ik kan ook gewoon 6 dagen per week trainen (krachttraining op lage rpm gaat nog niet echt, soms wel soms niet, dus die doe ik niet) zonder dat de knie speelt.

Ik denk dus dat Glucosamine wel kan helpen (maar zoals met alles, waarschijnlijk niet voor iedereen)
Afbeelding

Plaats reactie