Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietsen en artrose

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 23 jan 2020 18:08

Al sinds ruim 10 jaar fiets ik regelmatig met rugpijn m'n ritjes. Niet echt prettig, maar de ene keer gaat het beter als de andere keer. Nu ruim 6 jaar geleden kreeg ik de diagnose artrose in de onderrug. Sindsdien is het er niet beter op geworden en nu bij tijd en wijle echt vervelend. Voor de wind gaat het goed, hoef ik me niet echt in te spannen, maar bij tegenwind, zelfs bij weinig wind, speelt m'n rug dusdanig op dat er uitstraling naar een been optreed en ik genoodzaakt ben om kalm aan richting huis te fietsen. Op dit moment speelt bij mij de gedachte om het fietsen op een andere manier te gaan beoefenen. Ik denk hierbij aan een ligfiets.

Zijn er forumleden die dezelfde klachten hebben, en zo ja, op welke manier combineren jullie dat met het fietsen?
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 23 jan 2020 18:44

Bij artrose ( nu 16 j geleden) krijg je van alle kanten te horen dat je moet blijven fietsen. Wat ik ook gedaan heb. Bij pijn onderweg stapte ik af en wandelde dan pakweg 200 m en dan weer verder. En uiteraard glucosaminesulfaat iedere dag. Die van Kruidvat is meest effectief en goedkoper. Maar..... uitstraling naar je been is iets heel anders. Hoort niet bij artrose maar wel bij een behoorlijke scheefstand in ruggegraat en/of bekken. Een orthopeed, maar, beter, een osteopaat kan dat (met zijn handen) opsporen. Met orthopeden heb ik heel slechte ervaringen: die zouden het moeten weten, maar zijn alleen maar uit op snijden. In je rug, ook als je klachten in een knie hebt. :evil:
Artrose is (voor de volledigheid) een stofwisselingsprobleem: meer afbraak dan opbouw van kraakbeen. Dus dat moet je aanvullen. Ritten van 3-5 uur zijn een contra-indicatie, heb ik geleerd the hard way.

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 23 jan 2020 18:53

M'n bekken staat behoorlijk scheef. Als ik sta en ik til een voor een mn benen op komt het linkerbeen za. 15 cm hoger. Sinds een aantal maanden lukt sokken aantrekken niet meer. Ik deed dit liggend op bed, maar is te belastend. Ik heb daarvoor een hulpmiddel aangeschaft.
Ik blijf uiteraard sporten. Dat is het beste wat je zelf kunt doen om zo min mogelijk last te houden van de artrose. Daarnaast heb ik ook de nodige sportschooloefeningen om het middenrif soepel en sterk te houden.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 23 jan 2020 19:06

Laat die scheefstand dan regelmatig (bijv 10 weken) controleren en corrigeren (door de osteopaat). Zorg goed voor jezelf, iemand anders doet het niet.

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 23 jan 2020 20:03

Dat is een ding dat zeker is. Ik ben op dit moment onder behandeling bij een fysiotherapeut , en daarnaat ga ik over een week of 7 naar een artrokinesioloog. Eens kijken of dat ook helpt.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15933
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 23 jan 2020 20:24

Ga eens langs bij een goede osteopaat.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 23 jan 2020 20:38

Lcsmet schreef: 23 jan 2020 20:24 Ga eens langs bij een goede osteopaat.
+1
een fysiotherapeut weet hier echt niets van. Bijna 100 behandelingen zonder effect (in mijn geval), want hij/zij zoekt niet naar oorzaken, dat kan hij/zij ook niet. Hij/zij is voor het spierskelet.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 24 jan 2020 09:57

Scheefstand bekken wordt niet gemeten door het optillen van een been maar door bv een statische rx opname. Is er geen krachtverlies in het pijnlijke been waardoor je het minder hoog kunt opheffen??
Pijnuitstraling naar een been kan duiden op een hernia.
Belangrijk is een goede zitpositie op de fiets.
Zou mss interessant zijn om een MRI te laten maken, osteopaat zal dit ook op prijs stellen alvorens behandeling te beginnen.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 24 jan 2020 20:14

Die ligfiets moet je gewoon een keer uitproberen. Onder de randonneurs zijn er heel wat die in zo’n ding rijden en ze gaan als een raket. Komen je rustig met 40kmh voorbij als je zelf al 30 rijdt

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 24 jan 2020 20:19

razenderoeland schreef: 23 jan 2020 20:03 .... naar een artrokinesioloog.....
Het zal wel aan mij liggen (je kunt tenslotte niet alles weten), maar wat is dat?

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 25 jan 2020 06:37

Voor mij is dat ook nieuw, maar in dit artikel kun je lezen wat dat is.

https://www.artrofocus.nl/artrokinesiol ... esiologie/
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 25 jan 2020 06:38

Nee_Nee schreef: 24 jan 2020 20:14 Die ligfiets moet je gewoon een keer uitproberen. Onder de randonneurs zijn er heel wat die in zo’n ding rijden en ze gaan als een raket. Komen je rustig met 40kmh voorbij als je zelf al 30 rijdt
Het is iets dat ik zeker overweeg. Maar eerst eens kijken wat behandelingen met fysiotherapie op kunnen leveren.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Plaats reactie