Hongerklop gevoel 30-45min na maaltijd?

Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid
Zino
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 02 feb 2016 15:34

Zino 07 jan 2020 19:51

Wanneer ik 's avonds rond 18u een volle maaltijd eet en erna (30-45min) een training doe op zwift heb ik soms het gevoel zoals een hongerklop voelt. Ik begin te trillen, kan geen kracht meer zetten, hartslag laag en veel zin om alles op te eten wat ik vind. Dit al na 15 min en het was niet eens een lastige workout. Ik had noghtans aardappelen en appelmoes binnen dus daar zitten toch wel wat suikers in denki ik dan. Overdag eet ik gewoon . Boterhammen,kalkoenfilet, wrap met zalm,... Geen suikerbommen maar toch genoeg lijkt me. Iemand die een idee heeft wat de oorzaak kan zijn...? Wacht ik best wat langer om te beginnen sporten?

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 304
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 07 jan 2020 20:47

Je eigen advies lijkt me alvast een goed startpunt = gewoon wat langer wachten na de maaltijd.
Ik ken de intensiteit van je training niet maar je zou wellicht ook kunnen zwiften voor het eten en kijken wat er dan gebeurd. Als je om drie uur nog wat eet kun je om vijf uur best een uurtje fietsen op de aanwezige energie in je lichaam.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 1339
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19
Contact

Gebruikersavatar Joseba 07 jan 2020 20:51

Hier een vergelijkbaar fenomeen, ik heb het vaak na een koffiestop met appeltaart. Tien minuutjes na de stop een serieuze hongerklop. Licht in het hoofd, pap in de benen, geen lage maar een verhoogde hartslag. Typische verschijnselen van een hypo, als ik wat eet dan zakt het gevoel ook weer. Huisarts geweest, bloedonderzoek, aanvullend onderzoek gehad bij de maag/lever/darm specialist. Niets kunnen vinden dus ik doe het er maar mee.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 9833
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 07 jan 2020 20:59

Of probeer eens vlak voor je begint met sporten wat sportdrank te nemen.
Fuck it, Dude
Let's go cycling.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 5552
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 07 jan 2020 21:16

Bij mij ook 2x gebeurd.
Met de vrouw samen op een slakkengangetje stukje fietsen en na 12km eerst terrasje opgezocht ,cola met gebak naar binnen gewerkt.
Vorige week na 10km fietsen naar gevoel en warmte uitbraak bij 3gr,Mars gehaald bij tankstation en heerlijk klimrondje gereden van een kleine 50km.
Enige wat ik mij kan bedenken is dat het beide keren gebeurde na 3 dagen redelijk intensief gefietst te hebben.
Sensa Gulia G2.
Isaac Boson.

Peter243
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 18 mei 2012 21:44

Peter243 07 jan 2020 21:18

Na 30-45 minuten is er nog weinig glucose beschikbaar vanuit de dan genoten maaltijd. Daarbij is er energie, lees zuurstofrijk bloed, nodig voor de spijsvertering, maar ook voor je work-out. Tel daarbij op dat je overdag misschien wat weinig koolhydraten/ suikers tot je neemt. Er is best wel veel te lezen over voeding en sport, ook op de meer betrouwbare sites zoals bijv. van het Voedingscentrum.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 1339
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19
Contact

Gebruikersavatar Joseba 07 jan 2020 21:19

Ben je niet gewoon in de overgang nijkie.... :D ?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 5552
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 07 jan 2020 21:22

Joseba schreef:
07 jan 2020 21:19
Ben je niet gewoon in de overgang nijkie.... :D ?
Geen last van,soms zijn er dingen onverklaarbaar.
Sensa Gulia G2.
Isaac Boson.

Zino
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 02 feb 2016 15:34

Zino 07 jan 2020 21:28

Ik heb dit al sinds jongs af en aan. Ik kan me nog herinneren dat ik na het eten direct weer ging shotten met mijn broer en dan ook vaak dit zelfde gevoel kreeg. Dan gingen we een tijdje in het gras zitten en deden na een tijdje verder zonder nog problemen te hebben.

joopi
Forum-lid
Berichten: 582
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 07 jan 2020 21:53

Eens met Peter243: dat voedsel verteren is een inspanning voor het lichaam, dan tegelijkertijd flink inspannen op de fiets gaat slecht samen. Ik ken het van cyclos/toertochten waar ergens onderweg warme pasta wordt geserveerd, het eerste stuk daarna (vooral als het dan bergop gaat....😱) gaat dan meestal niet zo lekker meer. Ik laat die pasta dus staan tegenwoordig en beperk me tot lichter verteerbaar spul.

walters
Forum-lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 08 jan 2020 07:21

Als je net gegeten hebt zal je insuline productie hoger zijn > suikers worden namelijk uit de darm opgenomen en moeten opgeslagen worden. Vervolgens begin je te sporten, dan raakt jou lichaam het spoor bijster. Want bij sporten moeten suikers niet opgeslagen worden, maar juist vrij komen voor het sporten. Dus het lichaam gebruikt de suikers in je bloed gelijk, komen geen/onvoldoende suikers vrij in de bloedbaan > hypo gevoel.
Nu werkt het lichaam bij iedereen anders, maar in jou geval twee uur vooraf eten en dan pas sporten of pas eten na het sporten. Op de indoortrainer zit je toch geen uren, dus er is voldoende glycogeen in je lever/spieren aanwezig om de 60-90 minuten te overbruggen. Daarna gelijk eten > krijg je de beste opname van je suikers, zeker als je ook wat eiwit erbij neemt.
Succes :winkthumb:

Zino
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 02 feb 2016 15:34

Zino 08 jan 2020 08:17

Dank u voor de tips. Ik hou er in het vervolg rekening mee 👍

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten