Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

winter: duurtraining - hoe lang?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 19 feb 2020 11:40

De meeste onderzoeken die ik lees zijn vrij korte termijn gericht, ook logisch want er is vaak niet voldoende geld om renners bijvoorbeeld 1-2 jaar te volgen. Wat je dan ziet is dat er wordt gezocht dat kort en intensieve trainingen sneller resultaat geven wat ook zo is. Bijvoorbeeld 2 groepen vergelijken. De ene doet veel intensief werk en de ander veel duur. Logisch dat de groep die veel intensief doet over 3 maanden meer presteert dan de duur groep. Maar er wordt nooit aangegeven wat het effect 2 jaar later is, als die lijn wordt doorgetrokken. Mijn ervaring is dat bij een goede basis je veel minder terugvalt bij blessures of andere reden van inactiviteit. Ook herstel je sneller tussen de intensieve blokken (bijvoorbeeld in de koers).

Bijvoorbeeld dit artikel: Onderzoek toont aan dat korte intervallen betere resultaten geven dan lange inspanningen
https://www.bicycling.com/nl/training/a ... ken-beter/

Heel veel mensen lezen de titel en zeggen, zie je wel alleen maar kort intervallen is veel beter dan lange inspanningen. Maar als je het artikel leest dan zie je:
Tijdens deze studie onderwierpen de onderzoekers 18 mannelijke eliterenners aan een test. Ze kwamen net uit een trainingsperiode van zo'n 16 uur per week waarin ze vooral laag-intensieve, lange ritten hadden gemaakt met af en toe wat interval tussendoor. Ze werden getest op hun conditieniveau en werden vervolgens onderworpen aan een specifiek interval-trainingsschema met drie intervaltrainingen per week, gedurende drie weken.

De periode is ontzettend kort, mijns inziens veel te kort om er op lange termijn conclusies uit te trekken. Bovendien zijn de geteste renners elite renners die voor de test al 16u per week trainden met veel rustige duur. Dus de basis is meer dan op orde. Dan krijg je een heel ander uitgangspunt dan iemand die zonder basis, intensief gaat trainen. Appels met peren vergelijken.

Uiteindelijk gaat het om de supercompensatie. Je wil op het juiste moment de juiste prikkel geven. Ben je beperkt qua trainingstijd en lukt het niet om dagelijks te fietsen, dan moet je wel de juiste prikkel geven voor die supercompensatie, dan zou ik eerder kiezen voor wat meer werk in de tempo/ftp en vo2max gebied. Je zal daar minder basis mee opbouwen en terugval bij inactiviteit zal groter zijn, maar wat je er instopt zal je er ook uit krijgen.

Heb je wel tijd om bijv 12u te fietsen per week verdeeld over bijv 5 ritten, dan zou ik er wel het nodige duurwerk bij doen. Het is namelijk niet te doen om 5x per week alleen maar intensief te trainen.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 19 feb 2020 11:48

Hier wat leesvoer voor de ouder wordende duursporter, die zijn VO2max op peil wil houden. Normaal neemt die elke 10 jaar af met gemiddeld 10%, maar wie intensief blijft trainen kan die afname beperken tot onder 5%. Er zijn zelfs oudjes die op hoge leeftijd weten te verbeteren.


Hoe voorkom je dat je VO2max met de jaren daalt?

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 19 feb 2020 13:20

Klein_Verzet schreef: 19 feb 2020 11:39 De uitspraak van Dumoulin "Ik heb me traag getraind" staat volgens mij in relatie tot het fenomeen Van der Poel, die zonder noemenswaardige "wintertraining" (waaronder wordt begrepen: veel duur, heel veel duur) een fantastisch wegseizoen wist te rijden.

"Zijn 'wij' eigenlijk wel goed bezig?"
Ik denk dat je dat die uitspraken deels met een korreltje zout nemen moet (en zeker niet naar jouw eigen relateren moet).

De profs trainen gemiddeld zo'n 30 uur per week, plus eventueel nog een uurtje of 10 naast de fiets. De crossen zijn pak hem beet een uurtje en dat 1 of 2x in de week. Als MvdP de rest van de week rustige duurtrainingen doet, kan hij nog steeds >95% van zijn tijd 'traag trainen'. Verder is hij zo getalenteerd dat hij zich niet specifiek hoeft voor te bereiden op de cross. Hij kan prima de voorbereiding van een wegrenner/mountainbiker volgen en dan in het weekend in het veld iedereen erop leggen.

Ook tijdens de crossen rijdt hij niet continu 100%. De eerste rondes vaak even om het verschil te maken, maar na de 4e of 5e ronde zie je hem over het algemeen relatief rustig aan doen. Overall denk ik dat de inspanning tijdens een team trainingskamp hoger ligt dan tijdens MvdP zijn cross weken.

Feit blijft wel dat MvdP continu wedstrijdprikkels heeft, waar de gemiddelde wegrenner 6 maanden per jaar alleen maar aan het trainen is. Daarom zie je nu ook ineens mannen als Tom Dumoulin meedoen aan strandraces.

DeFiets
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jan 2018 14:46

DeFiets 20 feb 2020 20:27

ypuh schreef: 19 feb 2020 11:30 @Nee_Nee, die laatste zin zijn de meningen toch wel over verdeeld? (Is een vraag, heb zelf geen mening)
Dat omgekeerde seizoen komt voort uit dat duurtraining in de laatste weken voorafgaande aan een mtb xc wedstrijd niet bijdrage aan de soort wedstrijd die je gaat rijden. Natuurlijk bouw je voor xc wedstrijden in de winter duurvermogen op.

Voor lange wielerwedstrijden is het raadzaam om in de laatste weken juist duurritten te maken. En in de winter dus meer interval.

VdP is wel een klasse apart. Zijn explosiviteit in de winter doet hem goed in de zomer

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 20 feb 2020 22:29

Hier het echte antwoord op de topic vraag (voor als je een pro bent ;) ).

https://www.youtube.com/watch?v=oVMBFw-kLzg

Plaats reactie