Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

winter: duurtraining - hoe lang?

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 07 jan 2020 10:22

Ik rijd meestal in groepjes van 2 tot 6 renners. Mijn lokale fietsvrienden zijn iets minder goed getraind waardoor ik altijd op kop rijd en prima in mijn duurzone kan rijden + dit kan controleren. De praatjes onderweg doen de tijd altijd wat sneller voorbijgaan ivm alleen rijden. Maar eigenlijk fiets ik zeer graag en heb ik nooit problemen gehad om solo uren op de fiets te zitten. Uitkijken naar de thuiskomst, dat wel natuurlijk.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 07 jan 2020 12:20

walter- schreef: 06 jan 2020 23:47Hoe ver sta je nu van de snelheden die je moet halen?
De essentie van rijden in D1 is niet het halen van snelheid. Vergeet dat. Het doel is sterker te worden (hartlongcapaciteit, mitochondriën) door niet boven de limiet van de hartslag te komen die bij D1 hoort.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 07 jan 2020 12:40

Nee_Nee schreef: 07 jan 2020 12:20
walter- schreef: 06 jan 2020 23:47Hoe ver sta je nu van de snelheden die je moet halen?
De essentie van rijden in D1 is niet het halen van snelheid. Vergeet dat. Het doel is sterker te worden (hartlongcapaciteit, mitochondriën) door niet boven de limiet van de hartslag te komen die bij D1 hoort.
Sterker te worden om harder te rijden dus?

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 07 jan 2020 13:18

bve schreef: 07 jan 2020 12:40
Nee_Nee schreef: 07 jan 2020 12:20
walter- schreef: 06 jan 2020 23:47Hoe ver sta je nu van de snelheden die je moet halen?
De essentie van rijden in D1 is niet het halen van snelheid. Vergeet dat. Het doel is sterker te worden (hartlongcapaciteit, mitochondriën) door niet boven de limiet van de hartslag te komen die bij D1 hoort.
Sterker te worden om harder te rijden dus?
Gelukkig hebben jullie beiden op jullie eigen manier. :like:
Ikzelf zie het echter liever zoals Nee_Nee het verwoord, want de focus moet voor mij niet altijd op "sneller/verder/hoger rijden" liggen. Laat dat maar over aan de competitie beestjes onder ons.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 07 jan 2020 19:59

bve schreef: 07 jan 2020 12:40
Nee_Nee schreef: 07 jan 2020 12:20 De essentie van rijden in D1 is niet het halen van snelheid. Vergeet dat. Het doel is sterker te worden (hartlongcapaciteit, mitochondriën) door niet boven de limiet van de hartslag te komen die bij D1 hoort.
Sterker te worden om harder te rijden dus?
Ja, eigenlijk ben je bezig je basissnelheid te verhogen en je vetverbranding te verbeteren, waardoor je minder snel naar een hogere versnelling hoeft te schakelen als je sneller moet/wilt gaan fietsen. Je legt als het ware een breed en groot fundament onder je bestaande conditie, waardoor je over het geheel genomen op een hoger plan komt te staan.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 07 jan 2020 20:45

Als je moet groep rijd, vooral langer op kop tegen de wind in als je sterker bent (al kan dat dan soms nogsteeds teveel zijn voor mensen die er doorheen zitten)
En als je wat minder bent juist niet te lang op kop rijden, maar sneller beschutting opzoeken.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 08 jan 2020 13:46

DDX schreef: 07 jan 2020 20:45 Als je moet groep rijd, vooral langer op kop tegen de wind in als je sterker bent (al kan dat dan soms nogsteeds teveel zijn voor mensen die er doorheen zitten)
En als je wat minder bent juist niet te lang op kop rijden, maar sneller beschutting opzoeken.
Niet het beste advies ivm duurtrainingen, want op kop rijd je dan vaak te intensief (zone tempo of zelfs hoger), en in de groep soms/vaak te laag, naar gelang je conditie. Ik zeg niet dat een groepsrit van 4h geen goede training kan zijn voor je conditie, maar hier gaat het specifiek over duurtrainingen. M.a.w. je wilt eigenlijk 4h in de zone van je vetverbranding rijden en niet 1h tempo + 3h recovery.

Als ik op kop rijd in een klein groepje aan een tempo van 28-30 km/h gemiddeld (Vlaams-Brabant, dus niet vlak), dan trap ik rond de 200-220W gemiddeld, wat perfect in de zone van mijn vetverbranding valt. Wanneer ik even van kop ga dan zie ik mijn wattage terugvallen naar 140-160W, en dat is slechts het effect van één renner voor me, laat staan dat ik in buik van een grote groep zit. Dit zijn wattages aan de onderkant van mijn recovery zone en hiermij train ik mijn vetmetabolisme dus allesbehalve maximaal. Het hangt allemaal af van de individuele zones natuurlijk maar ik kan eigenlijk geen goede duurtraining in groep doen. En onder 'goede duurtraining' versta ik dus het ontwikkelen/trainen van mijn vetmetabolisme.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 jan 2020 13:48

Maar jij bent heel goed getraind. Iemand die niet goed getraind is, kan in het wiel van een gemiddelde groep misschien wel een goede duurtraining afwerken.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 08 jan 2020 14:14

Het enige wat volgens mij 'moet' bij een lange extensieve duurtraining is de hoogte van je hartslag in de gaten houden. En het gas loslaten als je boven de gestelde drempel komt.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 08 jan 2020 14:27

En tevens -voor de beter getrainden onder ons- de ondergrens in de gaten houden.
Het is zoals Matthiav zegt heel gemakkelijk om in de buik van een groep mee te rijden.
Je staat ervan versteld met hoe weinig vermogen je in de wielen op een vlakke weg aan pakweg 34, 35 km/u mee kan.
Als je dan al wat beter getraind bent zou je zomaar een stuk onder de d1 zone kunnen zitten, wat natuurlijk ook weinig zoden aan de dijk brengt.
Het hangt natuurlijk allemaal af van je individuele niveau, maar in groep trainen is zeker niet altijd beter.

jbams
Forum-lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 12 jan 2020 22:20

moa schreef: 06 jan 2020 12:09 Ik rijd in de winter per week een viertal keer op Zwift. Daarnaast doe ik in het weekend een langere rit van 100-120km. Het doel is om vanaf mei in staat te zijn om zware ritten te doen van 150-250km en dit meerdere dagen na elkaar.

Ik vind het moeilijk om goede LSD trainingen te doen. Als ik met onze fietsgroep op pad ga, dan wordt er altijd veel te snel gereden om in de lagere hartslagzones te blijven. Als je de lange trainingen alleen afwerkt dan wordt het wel saai.

Mijn vraag is: hoe lang moet een extensieve duurtraining zijn om effectief te zijn? Is 3u voldoende of moet je effectief opbouwen tot je de kilometers rijdt die je als doel hebt.
Met deze training ga je over 6 maanden echt makkelijk een paar dagen 150-200 km fietsen. Afstand/duur D1 kan je opbouwen als je wil, de dagen worden steeds langer en het kwik gaat omhoog dus langere tochten worden vanzelf aantrekkelijker.

Zelf vind ik D1 solo heerlijk (in groepjes is het zelden D1 boys will be boys). Ik kijk graag naar vogels/landschap of verzink in gedachtes. Als ik ergens mee zit ga ik lekker een duurrit maken, daar kan geen yoga/mindfullness/therapie tegenop. Wat soms helpt is in je wahoo/garmin alleen je hartslag (en evt route) te hebben, niet je snelheid.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 13 jan 2020 13:47

jbams schreef: 12 jan 2020 22:20Zelf vind ik D1 solo heerlijk (in groepjes is het zelden D1 boys will be boys). Ik kijk graag naar vogels/landschap of verzink in gedachtes. Als ik ergens mee zit ga ik lekker een duurrit maken, daar kan geen yoga/mindfullness/therapie tegenop.
Herkenbaar - en mooi gezegd! Ik zeg ook wel eens: zonder m'n D1-ritten zat ik aan de anti-depressiva ;)

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Plaats reactie