Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Nekpijn

Vincetheprince
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 apr 2019 21:36

Vincetheprince 28 dec 2019 22:47

Laatst heb ik nekpijn door waarschijnlijk een verkeerde houding.

Sedert mijn geboorte heb ik wat problemen met mijn rechterarm en schouder, zo is mijn linkerarm 5cm langer dan mijn rechterarm.

De afstelling van zadel en pedalen is al in orde, maar het probleem ligt hem denk ik aan mijn stuur. Ik rij al met een verkort stuur van 38 maar ik plaatste mijn shifters hoog waardoor ik denk dat ik krampachtig zit in mijn nek. (Te hoog tegenover hoogte zadel)

Ik overweeg om me shifters meer naar beneden te halen zodat ik meer doorbuig en niet krampachtig rond me schouders zit.

Of heeft iemand anders een idee om hiermee om te gaan?

Graag jullie mening om te proberen een propere zithouding te bekomen.

Merci!

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8360
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 dec 2019 10:47

Dit lijkt me toch een gevalletje vakman/vrouw. Sportarts?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5884
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 29 dec 2019 11:19

De meeste gevallen van nekpijn tijdens het fietsen wordt veroorzaakt door met gespannen nekspieren cq. te krampachtig rijden. Bij geen verbetering van de houding ontstaat het risico van een nekhernia (eigen ervaring).
Een oplossing is het fietsen zonder aangespannen nekspieren wat o.a. kan door het naar beneden laten hangen van de schouder en/of armen tijdens het fietsen. Een houdingsdeskundige bijv. Mensendieck kan je daarbij helpen met het doen/voorschrijven van oefeningen.!
Btw; Uiteraard is een juiste fietspositie natuurlijk ook belangrijk.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 29 dec 2019 12:35

Gezien je vraagstelling denk ik dat goedbedoelde forumadviezen je niet verder zullen helpen.
Heb je aan een ergonoom, ergotherapeut of Mensendieck/Cesar gedacht?

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 30 dec 2019 14:45

Een 5cm lengteverschil in de armen lijkt me een flinke uitdaging voor een bikefitter; je wilt dan eigenlijk dat de rechterkant van je stuur 5cm dichter bij je romp is dan de linkerkant van je stuur.
Eventueel zou je kunnen kijken naar een oplossing waar je je rechterhand boven op het platte gedeelte van je stuur legt, en je linkerhand op de shifter?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 dec 2019 22:27

Ik zou eens opzoek gaan naar "iemand" die een maatstuur voor je maakt.

Iets geks, maar zou zo,n dubbeldek Canyon stuur al helpen????
Met bv een MTB rechter stoor is het misschien makkelijker, dat moet voor een beetje meteen bewerken makkelijk te doen zijn.

Vincetheprince
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 apr 2019 21:36

Vincetheprince 31 dec 2019 00:35

wasbeer2006 schreef: 30 dec 2019 22:27 Ik zou eens opzoek gaan naar "iemand" die een maatstuur voor je maakt.

Iets geks, maar zou zo,n dubbeldek Canyon stuur al helpen????
Met bv een MTB rechter stoor is het misschien makkelijker, dat moet voor een beetje meteen bewerken makkelijk te doen zijn.
Mits ik met een armlengteverschil zit van +- 5 cm en ook mindere bewegelijkheid in de schouders is het voor mij denk ik aangewezen om kort bij te zitten.

Lange stuurpennen voor aerodynamische zit zijn voor mij op langere ritten niet haalbaar om te doen.

Vandaag heb ik nog eens gaan fietsen en met mijn handen op de remhendels voel ik dat ik te ver moet reiken. Als ik me handen meer naar achter in een houding leg dan voelt dit beter aan.

Nu rij ik met een Pro stuurpen van 70mm met een graadhoek van 6 graden en mijn fiets een Trek Domane SL6

Ik was dan aan het denken voor een stuurpen van 50mm of 60mm met een graadhoek van 6 graden maar die zijn moeilijk te vinden.

Wat zijn jullie bevindingen hierop?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 31 dec 2019 09:40

Vincetheprince schreef: 31 dec 2019 00:35 ..............
Wat zijn jullie bevindingen hierop?
Ik denk met jouw specifiek probleem dat je weinig echte ervaringen gaat krijgen.
Misschien moet je eens een verstelbare stuurpen monteren en dan zien welke hoek/lengte voor jou het beste is.
Eens je dat weet kan je terug een vaste stuurpen monteren.

Lees ook eens de andere tips die hier gegeven zijn over een stuur dat aan de ene kant dichterbij staat dan aan de andere. Maar dat zal je moeten laten maken want dat is in de handel niet te vinden vrees ik.
Neem eens contact op met forumlid Bart van Wind Cycleworks, die zou je hiervoor misschien wel kunnen helpen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 31 dec 2019 10:29

Het zal er om gaan een gulden middenweg te vinden tussen aanpassing van jouw werkhouding rekeninghoudend met jouw anatomie en het aanpassen van het stuur van de fiets.
Wellicht kan de Bart van Wind waar Lcsmet hierboven naar verwijst je daarbij helpen.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 02 jan 2020 14:42

Vincetheprince schreef: 31 dec 2019 00:35
Ik was dan aan het denken voor een stuurpen van 50mm of 60mm met een graadhoek van 6 graden maar die zijn moeilijk te vinden.

Wat zijn jullie bevindingen hierop?
Hebben we het over een racefiets? Dan moet je wel oppassen met te korte stuurpennen, daar wordt het stuurgedrag heel zenuwachtig van, en op een gegeven moment wordt die fiets dan bijna onbestuurbaar.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 02 jan 2020 15:34

Zolang er een stuur op zit, valt dat onbestuurbaar wel mee.
De fiets zal iets zenuwachtiger sturen maar daar raak je snel aan gewend en is misschien voor jou de goede oplossing.
Voor een korte stuurpen kun je het beste kijken naar downhill stuurpennen, die heb je nl in erg korte sersies.
Laat je niet bang maken...

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 02 jan 2020 15:43

BBB heeft bv de Jumper, een stuurnok voor MTB en E-MTB.

Plaats reactie