Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Zwift trainingsprogramma

Critic
Forum-lid
Berichten: 918
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 06 nov 2019 07:08

fgrs schreef: 06 nov 2019 07:02 Ben zelf bezig aan de 12wk ftp builder en doe de workouts in erg mode op mijn ftp waarde.
Ben aan week 5 momenteel.
2 jaar geleden ook al gedaan, vorige winter het trainingsplan grand fondo (was wel pittiger), nu dus weer de ftp builder.
Is goed op mijn maat om de winter door te komen.
De optionele training die er elke week tussen zit doe ik niet, ik probeer dan in het weekend de baan op te gaan.
Als eind december de workout erop zit dan doe ik gewoon losse ritten, meestal in watopia.
Heb je werkelijk tussen week 1 en week12 progressie gezien bij 1 of beide programma's of was het gewoon leuk winter vermaak?!

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 06 nov 2019 07:37

Ja zeker progressie gezien.
Het zal er natuurlijk ook vanaf hangen hoe getraind je nu bent.
Het is ook wel vooral om niet teveel in te boeten aan conditie (noem het dan wintervermaak).
Het eerste jaar meer progressie dan nu, want het eerste jaar was ik nog maar een half jaar aan het fietsen.
Zie het vooral aan mijn gemiddelde hartslag en mijn recuperatie.
Als je "harder" wil trainen denk ik dat het grand fondo plan misschien wel beter is.
Maar voor mij was dat dan een beetje teveel voor in de winter.

Critic
Forum-lid
Berichten: 918
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 06 nov 2019 07:46

Merci.. Ga ik eens naar kijken!

JuulvH
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jun 2018 17:43

JuulvH 06 nov 2019 15:19

rudi assauer schreef: 06 nov 2019 06:51 Als er voor 5 trainingen per week een schema is van bijvoorbeeld 10 weken en je doet er echter maar 4 per week dan verleng je de duur van het programma gewoon naar 12,5 week, dan ben je er ook.

Nergens staat dat je training 3 van week 3 ook daadwerkelijk op woensdag van week 3 moet doen.

Met al die soort schema's moet je altijd een inpassing vinden voor jezelf en niet strict de letter van het schema volgen.
Is het in zwift niet zo dat, wanneer een training een x-aantal dagen overtijd is, je deze niet meer kunt doen? Dat meen ik me te herrineren van vorige winter... Je kunt dus niet te ver uitlopen: met een training die voor 5 dagen in de week gepland staat maar waar je er maar 3 van haalt zul je uiteindelijk sessies laten vervallen in plaats van dat je het trainingsplan verlengd met een x-aantal weken...

benny-boy
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 jan 2006 13:24

benny-boy 06 nov 2019 22:17

Ik ben momenteel het "build me up" programma aan het volgen.
Ik heb nog geen ervaring met het volgen van zo een trainigsschema.
Het schema bestaat uit 4 sesies per week waarvan ik er 1 afvink als ik in het weekend buiten ga fietsen.
Het enigste waar ik een beetje bang van ben is om te vroeg in vorm te zijn en dat ik de volgende weken te weinig zal getraind hebben op duurvermogen.
De intervaltraining zijn toch soms vrij zwaar vind ik.

Toch eens proberen en zien waar het schip strand.
Mijn doel volgend jaar is vooral 3ballons.

Grtjs en succes met de wintertrainingen. ;-)

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 07 nov 2019 17:05

benny-boy schreef: 06 nov 2019 22:17 Ik ben momenteel het "build me up" programma aan het volgen.
Ik heb nog geen ervaring met het volgen van zo een trainigsschema.
Het schema bestaat uit 4 sesies per week waarvan ik er 1 afvink als ik in het weekend buiten ga fietsen.
Het enigste waar ik een beetje bang van ben is om te vroeg in vorm te zijn en dat ik de volgende weken te weinig zal getraind hebben op duurvermogen.
De intervaltraining zijn toch soms vrij zwaar vind ik.

Toch eens proberen en zien waar het schip strand.
Mijn doel volgend jaar is vooral 3ballons.

Grtjs en succes met de wintertrainingen. ;-)
Dat is ook een beetje mijn bezwaar tegen die trainingsschema's, ze zijn heel erg gericht op opbouwen, terwijl het nu zo aan het eind van het seizoen meer tijd is om vorm te behouden.
Mijn ervaring met zwift is dat bijna alle trainingen van een uurtje meteen ook loeizwaar zijn, en in de aanloop naar de winter kan ik gewoon niet de motivatie opbrengen om mezelf twee keer per week uit te wringen. Voorlopig houd ik het dus maar bij normale zwift ritjes; misschien dat ik in december wel weer zo een programma ga volgen.

RemyMXX
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 dec 2017 16:23

RemyMXX 07 nov 2019 18:25

Heb beetje hetzelfde verhaal. Heb eigenlijk al zin om hard te trainen maar ga mij voorlopig nog een beetje inhouden op de trainer. Als je geen loei zware trainingen wil doen dan zoek ik gewoon trainingen uit rond de 50 TSS.

https://whatsonzwift.com/workouts/
Is een mooie site om workouts die niet standaard in Zwift staan te downloaden en te gebruiken in Zwift. Naast de wekelijkse duurrit buiten en een crosswedstrijd in het weekend vul ik mijn week met 2 of 3 indoorritjes, niet te zwaar, soms een kracht training.

benny-boy
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 jan 2006 13:24

benny-boy 07 nov 2019 19:47

Thx voor de antwoorden.
Ik heb nu besloten om het trainingsprogramma wat aan de kant te schuiven. Ik ga nog een maandje bezig blijven en doen waar ik zin in heb met af en toe eens een intervalleke op zwift.

Begin December zien wr dan terug.

Grtz.B.

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 08 nov 2019 22:52

Ik vind de trainingen van Zwift over het algemeen ook te zwaar.
Daarom dat ik de base training van Trainerroad doe, deze voelen meer uitgebalanceerd aan. De rustperiodes tussen de blokken zijn langer en aan een veel lager wattage. En de blokken zelf zijn gewoon realistischer uitgetekend. Op TR heb je ook een veel groter scala aan allerhande soorten trainingen.
Gelukkig zijn er nogal is gratis maanden te scoren van TR :)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37617
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 nov 2019 07:37

Als je in Zwift voor een programma kiest, stuurt ie dan automatisch die blokken aan? Dus ongeacht of je omhoog rijdt of afdaalt keurig de power trappen die bij je training hoort?
Less is bore

termi748
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 16 jan 2014 08:54

termi748 09 nov 2019 07:58

daniel1975 schreef: 09 nov 2019 07:37 Als je in Zwift voor een programma kiest, stuurt ie dan automatisch die blokken aan? Dus ongeacht of je omhoog rijdt of afdaalt keurig de power trappen die bij je training hoort?
Ja

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 09 nov 2019 07:58

daniel1975 schreef: 09 nov 2019 07:37 Als je in Zwift voor een programma kiest, stuurt ie dan automatisch die blokken aan? Dus ongeacht of je omhoog rijdt of afdaalt keurig de power trappen die bij je training hoort?
Ja hij gaat dan in erg mode. Dus schakelen moet je ook niet doen. Je kan er ook wel voor kiezen om erg af te zetten, dan moet je het juiste vermogen zien te halen door te schakelen.

1x geprobeerd en iedere blok was een fail 😁

Plaats reactie