Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wintertraining wedstrijdrijders

RemyMXX
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 dec 2017 16:23

RemyMXX 27 okt 2019 10:39

Wedstrijdrijders! Hoe zien jullie wintermaanden eruit? Hoeveel uur meer of minder zitten jullie op de fiets? Hebben jullie een periode waarin je helemaal niets doet? Zo ja, hoe lang?

Ben benieuwd.

Alvast dank voor de tijd en moeite.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 27 okt 2019 15:57

Een rustperiode plan ik niet in. Het kan in januari zo 2 weken wit zijn, daar zit je dan met je uitgeruste benen. Ik train 6 tot 8 uur per week, een duurtraining of 2 per weekend en door de weeks 's avonds één of twee korte blok trainingen. In november zal dat vooral D2 zijn of een blokje op kracht. Naarmate februari dichterbij komt steeds meer D3.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4525
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 27 okt 2019 18:56

@remy
Over welk niveau wedstrijd rijder heb je het?
Waarom wil je het weten?

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 28 okt 2019 10:51

Ik rijd in de sportklasse, dus het doel is uiteindelijk om wedstrijdjes van een uur of anderhalf goed aan te kunnen en op goede dagen een ontsnappinkje te proberen, of voor een jongere explosievere ploeggenoot de sprint aan te trekken. Ik kan me voorstellen dat amateurs en eliterenners veel meer (cq. gerichter) bezig zijn in de winter.

In ieder geval doe ik in oktober en november geen gestructureerde training; ik pak de zaterdagtraining van mijn club mee, dat is meestal een uur of drie afwisselende inspanning (we doen ook wel eens kleine koersjes of ploegentijdritjes). Als het zondag mooi is stap ik ook vaak een uur of twee op de fiets (gewoon op gevoel fietsen).
Doordeweeks dan nog een uurtje zwiften, en dat is het wel.
Vanaf eind december begin januari is dan meestal conditioneel het dieptepunt.

Rond die tijd probeer ik 2x per week te zwiften, met een gestructureerdere opbouw, met cadansoefeningen, D3 blokken en HIITs om weer op te gaan bouwen.

Februari beginnen de eerste wedstrijdjes zoals de midden-Nederland competitie, daarvan pak ik een paar mee om in vorm te komen.

Oja, en ik rijd iedere werkdag twee keer 25 minuten op D2 tempo woon-werk verkeer; dat helpt best goed tegen vormverlies.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 okt 2019 13:46

Rust nemen doe je omdat je fysiek of mentaal op bent na een lang en zwaar seizoen. Als Sportklasse renner verwacht ik niet dat je fysiek dusdanig vermoeid bent na het seizoen dat je rust nodig hebt, mentaal kan een ander verhaal zijn.

Je kunt prima Sportklasse rijden door enkel maar wat aan te klooien qua trainen, mits je voldoende talent hebt. Je kan ook naar het andere kant doorschieten en super gestructureerd met een in steen gehouwen schema gaan trainen, dan moet je het anders aanpakken dan je nu doet.

Wat ik persoonlijk niet snap is dat vele nu nog maar weinig fietsen, terwijl het nu veel beter fietsweer is dan straks in januari. Ik vind fietsen gewoon leuk, dus het is ook in deze tijd van het jaar geen straf om 4 uur op een fiets te gaan zitten. Gevolg is dat je in januari nog een fatsoenlijke conditie hebt en je bij een weekje sneeuw ook niet direct in de stress hoeft te schieten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 28 okt 2019 14:07

amclassic-fan schreef: 28 okt 2019 13:46 Wat ik persoonlijk niet snap is dat vele nu nog maar weinig fietsen, terwijl het nu veel beter fietsweer is dan straks in januari. Ik vind fietsen gewoon leuk, dus het is ook in deze tijd van het jaar geen straf om 4 uur op een fiets te gaan zitten. Gevolg is dat je in januari nog een fatsoenlijke conditie hebt en je bij een weekje sneeuw ook niet direct in de stress hoeft te schieten.
+1. Ik fiets nu ook lekker door en mocht het dan in januari/februari echt slecht zijn, dan neem ik begin januari wat meer rust en/of tacx. Ik zie nu ook al veel renners op de tacx zitten, als dan straks in januari het echt slecht is moet je weer op de tacx. Kans is groot dat je er dan al goed klaar mee bent, weg moraal.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 28 okt 2019 14:20

Wat ik persoonlijk niet snap is dat vele nu nog maar weinig fietsen, terwijl het nu veel beter fietsweer is dan straks in januari. Ik vind fietsen gewoon leuk, dus het is ook in deze tijd van het jaar geen straf om 4 uur op een fiets te gaan zitten. Gevolg is dat je in januari nog een fatsoenlijke conditie hebt en je bij een weekje sneeuw ook niet direct in de stress hoeft te schieten.
Dat is wat mij betreft makkelijk te verklaren: het is te vroeg donker om na het werk nog te gaan fietsen (tenzij je met bouwlampen op pad gaat). Als je full-time werkt heb je niet veel opties behalve zaterdag en zondag een rondje. Als je het daarbij laat zit er wel heel veel rust tussen de trainingen.

Dat kun je dan opvangen door te zwiften, maar dat is een stuk minder leuk, en er is ook geen doel in zicht, dus de motivatie om 'savonds weer een uur op dat ding te gaan zitten is niet heel groot.

RemyMXX
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 dec 2017 16:23

RemyMXX 28 okt 2019 18:07

Bedankt voor de reacties, leuk en interessant om te lezen. Ik rij bij de sportklasse (met als doel volgend jaar of jaar daarop bij de amateurs goed mee te kunnen rijden). Dat sneeuw verhaal is idd een goede om in gedachten te houden.

@mao, pure interesse om te kijken hoe anderen het doen en daarbij misschien de bevestiging dat wat ik nu al doe wel ok is.

@amclassic ik heb inderdaad niet het gevoel mentaal of fysiek moe te zijn. voelt soms beetje onzeker om gewoon door te trainen. Als in, ik wil ook niet te vroeg weer fit zijn. Maar volgens mij kan ik met het aantal uren dat ik train redelijk het hele jaar door rijden. Om de vier tot zes weken een minder intensieve periode. Of zoals nu omdat ik gevallen ben tijdens het crossen op Lage Vuursche. Schouder even herstellen van een klap op een boompje. Ik kijk nu al uit naar woensdag om in de zon een rustig duurritje van vier uurtjes te doen. Door in de winter door te fietsen waardeer ik het voorjaar nog meer (ik werk parttime).

Ik doe elke week 1 a 2 duurtrainingen (3 a 4 uur), deze winter wat meer aan het crossen, meestal 1 wedstrijd per weekend en soms een training op een mountainbike parcours of wat specifieke techniek dingen in het Twiske. De rest sinds deze week binnen op Zwift. Momenteel ben ik van 12/14 uur naar 6/8 uur gegaan. Vanaf maart ga ik op woensdagmiddag weer HIIT trainingen buiten op de baan doen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27534
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 okt 2019 18:35

Eens met Amclassic-fan en NuitKor. Ik probeer ook ieder uurtje buiten nog mee te pakken zo lang het nog kan. Ik geniet er extra van als ik denk aan het Tacx-seizoen dat onherroepelijk komen gaat...

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 28 okt 2019 19:16

Ik snap dat dwangmatige binnentrappen ook niet zo goed , echt nodig is dat voor bijna niemand hier....vorige "winter" heb ik geen seconde binnengezeten, uiteraard helpen de slappe winters daarbij.
Ontopic, toen ik nog wedstrijden reed deed ik 's winters zowat niks, behalve zondagmorgen bij goed weer een clubritje en dat beviel me prima.
Nadeel was dat de conditie in februari en maart matig was , maar daar had je de , ook nu nog bestaande voorjaarscompetitie voor,in een week of 6 kan je een hoop doen.
Met ritjes buiten en duurloopjes kan je makkelijk pakweg 60 a 70% van de zomerconditie houden en daar hoeft niks van blokken, kracht of iets dergelijks in te zitten, gewoon een stukkie fietsen al naar je kop staat is genoeg.
"sWinters gas terugnemen is IMO niet slecht voor het lichaam als je 'szomers er hard aan trekt...
Uiteraard ben ik me bewust van het feit dat de meesten door de week moeten werken en dat het buiten rijden erbij inschiet, gepensioneerd heeft voordelen...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

RemyMXX
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 dec 2017 16:23

RemyMXX 28 okt 2019 19:38

Het is vooral lekker om nu het vroeg donker is binnen na het werk en eten een uurtje twee blokjes te rijden. Kan ik wat meer m&m’s eten.

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 28 okt 2019 19:48

Hier ook een voorstander van zoveel mogelijk buiten. Rijdt zelf ook bij sportklasse "wedstrijdjes" zoals ZomerAvondCompetitie (ZAC) en ZOndagMOrgenCOmpetitie (ZOMOCO). Tijdens de echt koude momenten <5 gr Cel. zeker op de MTB. Anders probeer ik de racefiets te nemen. Tijdens de donkere maanden doordeweeks 2x spinnen en in het weekend een ochtend rit. Mijn idee is dat genieten door met een goed gevoel van je fiets afstappen belangrijk is.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Plaats reactie