Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen voor een toerclub

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 okt 2019 23:56

Tja, er is consensus dat dat weinig zin heeft....
Omslagpunt bepalen is geen hokuspokus of heksentoer.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 22 okt 2019 01:05

Je verbaast me wel door te stellen dat je op je eentje 28 per uur rijdt over meer dan 2 uur, maar niet of moeilijk meekan in de groepsrit. Of toch wel? In groep rijdt ik zowat 5 per uur rapper zonder probleem.

Maar om snel te leren rijden moet je eerst traag leren rijden.
De clubs die ik ken rijden daarom in het begin van het seizoen mooi traag en bouwen op.
Dus ook voor je zelf.

En langs de andere kant; om mee te kunnen is de truk vooral gewoon meer gaan rijden.
Voor mezelf heb ik bijna een jaar dagelijks 1 uur en nog eens een langere tocht in de week gereden om 120km aan 32km/u te kunnen rijden (door de Hagelandse heuvels).

En zoals hierboven; je hartslagzones bepalen en een trainingsschema volgen.

Walter

Rayb81
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 mei 2014 09:41

Rayb81 22 okt 2019 04:31

Uiteindelijk komt het er gewoon op neer dat je lekker afwisselend moet fietsen en je er lol in moet hebben.

Trainingsschema's of niet, ik denk dat het heus niet allemaal zo'n rocketscience is als dat het soms lijkt.
Ik zie af en toe trainingschema's voorbijkomen met blokken tot op de seconde precies.
In hoeverre heeft zoiets zin voor de gewone wielertoerist?

Ga lekker fietsen en gooi er af en toe wat lekkere pittige blokken tussendoor waarbij je je bovenbenen voelt opzwellen, echte tempo blokken dus.

Of je dat op de minuut of seconde precies doet zou mij een worst wezen.
Ik denk dat het voor sommige mensen een soort van antwoord is dat men goed bezig is als ze zich aan een bepaald schema kunnen houden.
Op Strava zie ik mensen die zich met de grootste precisie aan een schema vasthouden en er uiteindelijk nog weinig van bakken..

Wat je ook zou kunnen doen ipv een getimed blok is wat Strava segmenten aanzetten, dat maakt het nog leuker.
Wat langere segmenten op tempo en wat korte segmenten hoog intensief.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 22 okt 2019 07:09

walter- schreef: 22 okt 2019 01:05 Je verbaast me wel door te stellen dat je op je eentje 28 per uur rijdt over meer dan 2 uur, maar niet of moeilijk meekan in de groepsrit. Of toch wel? In groep rijdt ik zowat 5 per uur rapper zonder probleem.

Maar om snel te leren rijden moet je eerst traag leren rijden.
De clubs die ik ken rijden daarom in het begin van het seizoen mooi traag en bouwen op.
Dus ook voor je zelf.

En langs de andere kant; om mee te kunnen is de truk vooral gewoon meer gaan rijden.
Voor mezelf heb ik bijna een jaar dagelijks 1 uur en nog eens een langere tocht in de week gereden om 120km aan 32km/u te kunnen rijden (door de Hagelandse heuvels).

En zoals hierboven; je hartslagzones bepalen en een trainingsschema volgen.

Walter

Ik had net hetzelfde probleem hoor. Ik Reed solo bijna 29 gemiddeld en heb de eerste rit gelost bij een groep die ook 29 gemiddeld Reed.

Ik nam de bochten veel te traag en bergop kon ik ook niet volgen en na 40km was ik helemaal Choco. Zolang het plat was allemaal geen probleem. Ik Reed ook langs achter waardoor ik dan ook nog eens dat elastiek effect had en ik helemaal kapot ging.

Heb de rest van het jaar dan mee geweest met een tragere groep, maar dat was eigenlijk te traag voor mij.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 22 okt 2019 10:11

demegens schreef: 21 okt 2019 21:09fiets al meerdere jaren in een toerclub en train zelf ook 1 a 2 keer per week zo’n 50 km en dan zondags de clubrit. Van een training kom ik dan terug met gemiddeldes van tussen de 25 en 30 km/u. Ik fiets dan altijd ook met hartslag meter maar rijd dan altijd bijna alles in het rood.
Als je na 50km trainen met een snelheid tussen 25 en 30kmh alles in het rood rijdt, dan heb je waarschijnlijk geen grote moteur. Daar doe je verder niet zoveel aan.

Wat gaat er precies niet goed genoeg met de clubtraining?

In principe gaat beter trainen over afwisselend trainen. Dus lang/rustig afwisselen met kort/intensief. Die afwisseling kan binnen een training. Je kunt ook de ene vorm in de en training doen en de andere in de volgende.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 22 okt 2019 10:31

Als je 50 km in het rood kan rijden ben je een medisch fenomeen....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

demegens
Forum-lid
Berichten: 142
Lid geworden op: 22 apr 2014 11:05

demegens 22 okt 2019 11:02

In het rood rijden is toch 90% en hoger van je HF. Of begrijp ik nu iets verkeerd. Zou zomaar kunnen hoor!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6096
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 okt 2019 11:08

Het kán wel ..,
https://www.rowingrelated.com/2011/12/v ... inute.html

Je kunt direct naar 1:27 in het filmpje gaan.., waar de hf curve van deze 60min. inspanningstest getoond wordt. Hij gaat na 10 minuten in het "rood" - obv ongetwijfeld voldoende goed bepaalde zones - en houdt dat 50 minuten vol (ok. dat is iets minder lang dan 50km fietsen....).
Maar goed, hij is hier 29 jaar oud, en pakt een hf max van 201 op deze test... wat niet de ideale test is om je max hf te halen. Combineer dat met een groot en sterk sporthart... kan je wel stellen dat dit een bijzonder mens is (freak of nature)..
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 22 okt 2019 11:37

demegens schreef: 21 okt 2019 23:18 Ik heb hf ingesteld volgens de regel 208 - leeftijd maal 0,7 en dat moet toch wel enigszins kloppen denk ik. Heb een aantal keren echt tor het gaatje gefietst om zo maar te zeggen en dan klopt de max. hf van 171 voor mij wel. Natuurlijk zou een keuring/test goed zijn, maar ja, die heb ik (nog) niet gedaan.
Mijn eerste training op HF was ergens ver in de vorige eeuw. In het boekje van sportarts Janssen stonden grafieken van de hartslagen van Gert-Jan Teunissen en Adri van Houwelingen. Die hartslagen waren opgenomen tijdens een tijdrit over bijna 50km. Teunissen had 'n gemiddelde HF van 192 bpm en Van Houwelingen bleef onder de 170.

Wat leerde ik hiervan? Dat de hartslagvariatie tussen sporters (zijn net mensen;-) enorm is. Met een vuistregel (220 min leeftijd als max, of 208 min leeftijd maal 0,7) kom je nergens en kan je je hartslagmeter beter maar thuislaten.

Van de legendarische hardloper Khalid Ska herinner ik mij de uitspraak: "Ik volg het lichaam en het lichaam volgt mij." Dit is in wezen de kern van training.

Om dat lichaam te kunnen volgen, moet je allereerst weten en ondervinden hoe het reageert. Met andere woorden, bepaal zelf door een "veldtest" je eigen unieke en uiterst persoonlijke omslagpunt (door je in trainingsleer te verdiepen) of laat het bepalen door mensen die er verstand van hebben (een SMA of zo).

succes

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 22 okt 2019 11:51

Je rijdt niet in het rood. Je zones zijn verkeerd ingesteld. Als ik jouw berekening volg dan is mijn zone 3 al in het rood rijden.

Ik heb zelf ook een tijd zo zitten aanmodderen tot ik eens alles gegeven heb in een sprint en zag dat mijn max hartslag bijna 20 slagen hoger was dan wat die berekening mij gaf.

Zones opnieuw ingesteld en nu rij ik tot aan hartslag 160 nog in zone 3 met mijn 36 jaar.

Mijn gemiddelde snelheid is er dan ook met sprongen op vooruit gegaan sindsdien.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 22 okt 2019 12:01

Je lengte is waarschijnlijk niet het gemiddelde voor een man, je gewicht is waarschijnlijk niet het gemiddelde voor een man, je schoenmaat is waarschijnlijk niet het gemiddelde voor een man, je intelligentie is waarschijnlijk niet het gemiddelde voor een man. Waarom zou je hartslag dan wel het gemiddelde voor een man moeten zijn?

Oftewel, een vuistregel om een gemiddelde te bepalen zegt niks over jou als individu. Je kan een test doen bij een SMA om je omslagpunt te bepalen, maar er zijn ook genoeg mogelijkheden om het zelf te bepalen, kijk bijvoorbeeld maar op doefiets.nl. Ook zonder die gegevens kan je prima lekker fietsen en als je 80% van de tijd relatief rustig fietst en 20% van de tijd het snot voor de ogen fietst, dan ben je behoorlijk effectief bezig. Maar als je echt gericht wilt gaan trainen op basis van hartslag, dan moet je redelijk nauwkeurig weten wat je omslagpunt is en is de gemiddelde hartslag voor een man niet voldoende.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
bluebird
Forum-lid
Berichten: 652
Lid geworden op: 19 jul 2005 19:27
Locatie: huis in het bos

Gebruikersavatar bluebird 22 okt 2019 12:15

Zelf vorig jaar naar het SMA geweest voor een inspanningstest, vond ik echt wel leerzaam. Omslagpunt is inderdaad hét criterium waarmee je de zones instelt en niet de maximale hartslag. Die formules zijn sowieso vrij kansloos: mijn gemeten max is 191, formule 1 (220-leeftijd) komt op 175 en die andere (208-leeftijd x 0,7) op 176,5.... Goede nieuws is dus dat je hoogstwaarschijnlijk minder in het rood rijdt dan je dacht ;)
Oh, voor de 'zuinige hollanders' onder ons; veel zorgverzekeraars vergoeden een inspanningstest, uiteraard afhankelijk van de (aanvullende) verzekering.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

Plaats reactie